Aviseringar
Rensa alla

Att gå ner i vikt


Ämnesstartare

Har letat på internet men tycker det står olika överallt.

Min fråga är: hur många kalorier kan man få i sig under en dag och ändå gå ner i vikt, om man inte tränar?

alltså, går man te.x ner om man äter 800 kcal/dag och endast tar nån promenad ibland?


   
Citera

Jhavi:

hur många kalorier kan man få i sig under en dag och ändå gå ner i vikt, om man inte tränar?

Det beror på din vikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jhavi:

alltså, går man te.x ner om man äter 800 kcal/dag och endast tar nån promenad ibland?

Ja. Ät mer än så.
Jag jobbar på att gå ned i vikt nu, jag är ganska kraftigt överviktig. Nu har jag iofs börjat träna lite smått, men bara lite. Jag äter kanske i snitt 1500 kcal/dag. Dock är jag ju kille.

Nåväl. Om du inte är överviktig är det inte värt besväret att gå ned i vikt. Folk kommer inte tycka du är snyggare, du kommer inte känna dig mer nöjd med dig själv, och du kommer vara tvungen att äta nyttigt för att behålla vikten. Och går du ned för mycket är det direkt hälsovådligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är högst individuellt, iom att alla har olika ämnesomsättning osv. Sedan förstår jag inte den här hysterin kring kalorier. Vill man gå ner i vikt är det bara att minska intaget och öka uttaget - svårare är det inte. Bara idioti att stirra sig blind på siffror i sådana här sammanhang.


   
SvaraCitera

Genom att bara slappa en hel dag så förlorar man...

...ca 1500 kcal (om man väger 50 kg)
...ca 1600 kcal (55 kg)
...ca 1700 kcal (60 kg)

7500 kcal är 1 kg!

*Kom ihåg att man inte får gå ner mer än 0,5 kg/vecka om man ska vara hälsosam och vill behhålla vikten.
*Kom också ihåg att man MÅSTE äta 1200 kcal/dag för att lungor, hjärta och hjärna ska fungera normalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du går ner i vikt av att äta 800 kalorier om dagen, fast dina inre organ tar lite stryk av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det som funkar för mig: Skippa smörgåsar! Funkar att äta någon enstaka i veckan. Annars ät precis som vanligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror ju på hur gammal du är, hur lång du är och vad du väger nu.
Samt om du är kille eller tjej.
[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ÄSBARN!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo, visst beror det på vikt, kön, längd och allt det där. Men äter man inte mer än 2500-2600 (ca?) kcal per dag, och lite motion (promenader?) så går man iaf inte upp i vikt :>! Sedan om man vill gå ner i vikt så kanske man ska gå till Intersport och köpa sej ett joggingkit.[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera