Aviseringar
Rensa alla

Att gå om en klass


Ämnesstartare

Hej. Ni har säkert redan läst titeln och vet vad jag kommer skriva om.
Jag har de senaste dagarna funderat på att gå om 9an. I 7an och 8an var jag borta väldigt mycket från skolan, och hade därför väldigt dåliga betyg. I 9an valde jag att genomgå en drastisk förändring, genom att från att ha varit borta från skolan minst 2 dagar i veckan till att vara i skolan på heltid. Från att inte ha pluggat alls till att plugga sånt vi inte behövde kunna. Mina betyg höjdes plötsligt väldigt mycket. Jag vet inte var jag fick min energi ifrån, men jag kan idag tacka mig själv att jag valde att ta tag i mitt liv igen. Dock har 9an varit rätt så besvärlig för mig. Jag har under hela året känt mig stressad och tvungen att jobba hela tiden. Överprestationen har flera gånger nått mig och då har jag inte pluggat alls för att jag blivit så deprimerad och överbelastad. Varje gång jag fått en bedömning som jag inte är nöjd över har jag bestraffat mig själv, genom att säga till mig själv att jag inte duger eller att jag inte borde ha så höga förväntningar eftersom jag ändå aldrig uppfyller eller kommer att uppfylla de. Jag vill ha höga krav, inte för höga krav, men jag vill prestera bra. Jag är intresserad av skolan. Det är därför jag frivilligt vill gå om 9an, trots att mina betyg är hyfsade. Jag känner dessutom att jag inte kommer att klara av gymnasiet om jag fortsätter att sätta ribban så högt och sedan inte når dit. Jag känner att jag behöver ett extra år för att förbereda mig och bearbeta min ångest och lära mig att hantera den i förberedelse till gymnasiet. Jag oroar mig för att jag inte kommer tillåtas gå om en årskurs eftersom jag inte visat på samma sätt hur jag har mått under 9an. Jag har ibland behövt springa ut ur klassrummet för att gråta men det har bara läraren vetat om. Det har inte synts på min närvarolapp, om man säger så. 

Inlägget ser enligt mig rätt slarvigt ut men jag vill bara ha råd angående min situation om att få möjlighet att gå om 9an. Tack för att ni ville läsa!


   
Citera

Osäker om det här gäller 7-9an, men jag har haft några kompisar som har gått om i gymnasiet av olika orsaker. 

De fick behålla sina betyg de hade, och behövde bara få betyg på det de saknade eller om de ville höja något betyg. 

Prata med din skolas kurator, eller kanske rektorn, om dina alternativ. 

Men, själv tycker jag att du ska ansöka till de gymnasium du vill gå i, och ifall du blir accepterad så bör du gå. Jag tror det gör dig bättre att plugga i gymnasiet än att ta ett extra år i högstadiet. Om du känner att du inte hänger med, se över dina alternativ i gymnasiet istället. 


   
SvaraCitera

Nej nej nej nej nej, gå inte om nian. Du är en väldig perfektionist. Jag tror inte att att gå i nian igen gör det lättare för dig att bearbeta min ångest och lära dig att hantera den, snarare svårare. 


   
SvaraCitera

Grundskolans betyg är inte så viktiga. Visst de är viktiga om man vill komma in på det bästa gymnasiet men snittar man på betyget C så är det lugnt. Jag personligen hade aldrig svårt med gymnasiet, det är inte svårt att få godkänt. Nu ångrar jag att jag inte ansträngde mig mer och jobbade för att få högre betyg i gymnasiet. Jag hade kunnat om jag gjort rätt för mig fått ett C i mattematik och i flera andra ämnen. Tyvärr så mådde jag dåligt och var ganska slö så det gick som det gick men jag gick ut med en gymnasieexamen, mitt högsta betyg blev ett B så det är jag mäkta stolt över även om jag nog generellt snittade på D i betyg. Dessutom hade jag en idiot till samhällslärare (läste samhällskunskap), men jag är enormt glad att slippa det.
Du kan alltid göra högskoleprovet också.
Ta det lugnt, börja gymnasiet och kämpa på så blir det jättebra, var inte överambitiös, du ska orka kämpa igenom hela gymnasiet också! Hjärta


   
SvaraCitera