Aviseringar
Rensa alla

Att gå om två år i gymnasiet


Ämnesstartare

Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att byta gymnasieprogram i 2an?
Någon som vet hur det funkar och kan berätta lite för mig?

Tack för hjälpen!


   
Citera
KaJo
 KaJo

Tror att det är bäst att du pratar med en syokonsulent. En anställd på skolan eller kommunen kan hänvisa dig till en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har redan gjort det och är rätt säker att jag vill byta trots att jag måste gå om två år men vill bara veta från andras erfarenhet, hur det kändes för de osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

felllizz:
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att byta gymnasieprogram i 2an?
Någon som vet hur det funkar och kan berätta lite för mig?

Tack för hjälpen!

ska nog omformulera mig lite. Nu är e så här att jag går andra ring på naturvetenskaps linjen. Valde det programmet för att jag hade hög merit och inte hade en susning om vad jag ville bli efter gymnasiet. Jag valde då den "bredaste" linjen för att alla sa att den öppnade alla dörrar, fast dessvärre inte de dörrar jag vill. Jag hade 317,5 meritpoäng men har under de två senaste åren gått från att vara en A och B elev till genomsnittligt E-D betyg. Har dessutom några F-varningar i naturämnena vilket inte är så konstigt då jag egentligen inte haft något intresse för det över huvudtaget. Har alltid velat starta eget och gillat att driva egna projekt. Därför funderar jag nu att byta till ekonomilinjen inför nästa termin.

Jag har haft kontakt med min SYV som även rekommenderade att jag hellre skulle byta nu än att fortsätta ha ångest över att ha valt fel linje. 

Men även om jag är 99.9% säker att jag vill byta undrar jag om någon av er kanske vet om det finns andra alternativ än att gå om två år, tycker ni det är värt det? och för er som har gått om hur var det för er?


   
SvaraCitera

Att byta gymnasium är inte samma sak som att gå om ett/flera år. Sen blir det lite som att rycka upp rötterna flertalet gånger då man behöva göra om grejer. Men om du gått 1år i skola A och fått betyg i ämnena X, Y, Z så kvarstår ju dem, om du ska byta skola, byt då helst inte mitt i en termin, det blir bara krångligt då.


   
SvaraCitera
JamezK

Det ska nog inte vara några problem. Kände flera som bytte från natur..
Dock får du nog räkna med att du får gå om ett år. 
Fördelen är kanske att du mår bättre om du nu mår dåligt pga att du inte klarar av kurserna.
En annan fördel är att du kommer att ha ledigt vissa dagar eftersom att du redan har läst baskurserna så att säga. Hoppas det löser sig!!


   
SvaraCitera