Aviseringar
Rensa alla

Att gå på begravningar eller inte


Ämnesstartare

Då råkar det ju vara en begravning som väntar och jag vill verkligen inte gå på den, det är bland det värsta jag vet.

Men är det verkligen okej att stanna hemma från en begravning eller tycker ni att man "måste" gå på den för att på något vis hedra (eller var det nu kan vara) den som dött?


   
Citera
Ämnesstartare

nubbie: Det är upp till var och en hur man vill göra (Du röstade på detta alternativ)

Känner man inte att man vill eller om man tycker det är jobbigt slipper man. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie: Det är upp till var och en hur man vill göra (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie: Det är upp till var och en hur man vill göra (Du röstade på detta alternativ)
80% (8 röster)

Begravningar är ju till för de efterlevande, för sorgearbetet. Om du mår bäst av att inte vara där bör du inte vara där. Kanske finns det någon fåntratt som tittar snett på det, men det har jag svårt att tro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie: Det är upp till var och en hur man vill göra (Du röstade på detta alternativ)

Den avlidna kan (nog) inte reflektera riktigt över hur vida hen vill att du skall dyka upp eller inte.. Såvida det inte finns ett efterliv, ett medvetande.. 
Hmm, jag går alltid! Dels för att inte göra de avlidna besvikna (om de nu är medvetna), och dels för att vara till stöd för de andra anhöriga. 


   
SvaraCitera

Beror på hur bra man kände personen, i vissa fall bör man kanske snarare gå dit för andra sörjandes skull än för sin egen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är upp till var och en hur man vill göra (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absolut inte om man inte vill tycker jag. hade inte jag gjort, även om det var en närstående (kan dock inte tänka mig att jag inte velat gå då men ah)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det gör man vad man själv tycker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

håller med internet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Begravningar är ju till för de efterlevande, för sorgearbetet. Om du mår bäst av att inte vara där bör du inte vara där. Kanske finns det någon fåntratt som tittar snett på det, men det har jag svårt att tro.

+1
Om jag vet att jag inte skulle må bättre av att vara på begravningen så vill jag inte gå på den, simple as that. Vi hanterar sorg olika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:
Beror på hur bra man kände personen, i vissa fall bör man kanske snarare gå dit för andra sörjandes skull än för sin egen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har gått på en begravning, skitit i desto fler. Reagerar samma endå, tror inte på att det hänt och förväntar mig fortfarande få se dom. 

Men ah, begravningen e väll mest till för att få ett avslut. Får man ett bättre avslut av att inte gå, så gör man inte det. Men är det din mamma så kanske du borde gå trots att du inte har lust liksom ..


   
SvaraCitera

Det är väl upp till var och en, men om man är nära personen tycker jag personligen att man bör gå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie: Det är upp till var och en hur man vill göra (Du röstade på detta alternativ)

Tveklöst, en begravning ska väl vara ett farväl, ett avslut och HJÄLPA en att hantera det som en hänt på ett "bra" sätt, om det nu inte riktigt fyller den funktionen för dig utan bara blir jobbig för dig så skall du inte behöva gå dit.  Den avlidne är lika avliden oavsett hur du gör. Sedan kan det som det påpekats ibland vara bra att gå dit och sörja för andras skull. Men det kanske är det som är problematiken också vad vet jag? Att sörja offentligt på det viset? 


   
SvaraCitera