Aviseringar
Rensa alla

Att gratta på kvinnodagen


Ämnesstartare

En kompis fick igår ett grattis av sin sambo på kvinnodagen. Hon blev jättearg och jag kände att ja, det var lite fel kanske men inget att bli direkt arg för.

Kvinnodagen finns till för att uppmärksamma ojämställdheten och kvinnors förtryck. Jag kan då ta det som att de grattar för att de tycker att det är bra att en sådan dag finns för att uppmärksamma orättvisor, kvinnors situation världen över och för att de stöttar kvinnokapen för lika villkor. Jag tycker sedan inte tycker att det är att jämföra med en födelsedag för alla kvinnor utan mer med världsaidsdagen, så lite knasigt är det ju att gratta.

Vad tycker ni rå


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

jag var neutral. fick en ros också av 1 random

det var sött


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är en bedrift att födas ett visst kön. På samma sätt som man ska va stolt för man är född på en viss plats på jorden.

Man ska ta stolthet i saker man inte rår för eller har nåt med att göra, istället för att se till individuella bedrifter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kekeoxo:

fick en ros också av 1 random

det var sött

Det tycker jag också. Tror mer att det handlar om att folk kanske tror att dagen finns till för att uppskatta alla kvinnor under dagen och inte för att påminna om orättvisor. Och då handlar de ju inte av ondo liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Snoppalternativet (Du röstade på detta alternativ)

Kvinnor är inte mer värda än män. Finns ingen anledning att fira kvinnan mer än hela mänskligheten.


   
SvaraCitera

isola:

Ifrågasättande (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Kvinnor är inte mer värda än män. Finns ingen anledning att fira kvinnan mer än hela mänskligheten.

du har ingen aning om varför kvinnodagen existerar va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

att uppskatta alla kvinnor under dagen och inte för att påminna om orättvisor.

håller med. var på 1föreläsning och trodde de skulle prata om ojämnheter @ arbetsmarknaden, hedersvåld, trafficking och allt annat.

men nej dde visade upp en lista på när kvinnor fick rösta och vad kvinnor har upptäckt inom vetenskap1 [crazy] aha? okej? tack för kaffet da lr nåt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade nog blivit lite irriterad. Hade en hel del idioter på facebook som påstod att det var internationella feministdagen och det gjorde ju att jag hamnade i en hel del diskussioner. Samt många som bara "ööööh när är internationella mansdagen då???"
jag bara.... 19 november


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag personligen hade blivit skitarg, sicken otrolig överlägsenhet å ba, nåw grattis lilla gumman för du fortfarande lever, eller nåt. Sålänge sånt här trams finns kvar kommer kvinnor aldrig få samma respekt som män :c

Men jag antar att det är just männen i maktpositioner som infört såna här saker, de är ju inte dumma liksom. Till skillnad från andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

påminna om rättvisor borde man dock göra alla andra dagar också.

- Razorblade -:

Kvinnor är inte mer värda än män. Finns ingen anledning att fira kvinnan mer än hela mänskligheten

det finns mannens dag, barnens dag, djurens dag etc

vrf ska inte kvinnan också ha 1 [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Jag personligen hade blivit skitarg, sicken otrolig överlägsenhet å ba, nåw grattis lilla gumman för du fortfarande lever, eller nåt. Sålänge sånt här trams finns kvar kommer kvinnor aldrig få samma respekt som män :c

[love]


   
SvaraCitera

tycker det är fjantigt att gratta, skulle inte bli arg men jag behöver inte bli grattad för att det finns en dag för att uppmärksamma att mitt kön behandlas ojämlikt...

jag ser inte heller dagen som att "nu ska vi fira kvinnor" jag ser det mer som att "nu ska vi kämpa ännu mer för jämlikhet och denna dagen uppmärksammar vi det mer"


   
SvaraCitera
KSENIA

isola:

Neutral (Du röstade på detta alternativ)

FAST BLEV GLAD AV ATT JAG FICK 1 PAPPER DÄR DET STOD "CONGRATULATIONS WOMENS DAY" AV 1 ELEV HAHAH
MINA NUVARANDE ELEVER HAR SÅDAN OFÖRSTÅELSE FÖR SÅNT DÄR, MEN DET VAR FINT MENAT ÄVEN OM JAG SJÄLV ÄR GANSKA "JAHA" INFÖR DEN DAG1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

du har ingen aning om varför kvinnodagen existerar va?

Bryr mig inte heller. En dag på året kommer inte förändra något alls.

kekeoxo:

det finns mannens dag, barnens dag, djurens dag etcvrf ska inte kvinnan också ha 1

Alla dessa dagar är lika korkade.


   
SvaraCitera