Aviseringar
Rensa alla

Att ha en tonårsförälder


Ämnesstartare

Jag har en tonåring till mamma så jag VET hur det är. Man blir lämnad ensam för att ens mamma ska dra till Stockholm och festa på gayklubbar med sina vänner, hon har självklart ingen tanke på att lämna pengar till sin dotter så att hon kan köpa mat eller att ens meddela i förväg innan hon åker.

Min fjortismamma har till skillnad från många andra fjortismammor en mycket bra inkomst och skulle säkerligen ha råd att försörja åtta barn om hon prioriterade som en vuxen, men hon är ju som sagt bara en fjortis. Som t.ex. nu när jag ska ta körkort så är min pappa (som är en vuxen man) självklart med och betalar körkortet, hjälper mig att övningsköra (för det har inte fjortisen tid/råd med trots att hon och hennes fru tjänar bra mycket mer i månaden) för det är ju sådant som föräldrar gör, hjälper sina barn. För någon vecka sedan så hade jag lite ont om pengar, eller ja, väldigt ont om pengar. Jag frågade min far om jag kunde låna 300kr till mat, det fick jag, men när jag frågade mamma om 100kr så var det hel omöjligt. Några dagar senare när hon var ute med hunden så gick hon in på BMW och kom ut med en ny bil för 500.000kr (men hon hade inte råd att ge sin minderåriga dotter 100kr) samma vecka så köpte de även ett släp och en ny skoter, helt oplanerat.

Jag har flyttat hemifrån för ett halvår sedan, då hjälpte ju min far självklart till med flytten, min mor syntes inte till. Min mamma har hälsat på ungefär 2-3 gånger sedan dess, underhållet som hon enligt lag ska betala är ofta flera veckor sent, som sagt så har hon inget problem med ekonomin. Efter som att jag fortfarande är omyndig så måste jag ju flytta hem om det skulle ta slut mellan mig och min pojkvän, jag kan inte bo hos pappa för han bor så långt bort, alltså måste jag bo hos min mamma. Problemet är bara att hon har köpt ett hus på 80kvm för nästan 2 miljoner kronor och där finns det ingen plats för mig.


   
Citera
Ämnesstartare

Men man MÅSTE inte hjälpa sina barn med sådant, klart att man borde, men man måste inte. Har inte sett röken av min mamma på sex år och ingen i hela världen utom jag själv kommer att betala mitt körkort.


   
SvaraCitera

grattis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men man MÅSTE inte hjälpa sina barn med sådant, klart att man borde, men man måste inte. Har inte sett röken av min mamma på sex år och ingen i hela världen utom jag själv kommer att betala mitt körkort.

Det var bara ETT exempel, hon hjälper mig aldrig med någonting. Hon är ju inte ens här, hon lämnar MIG ensam med min lillebror i flera dagar! Utan att jag ens fått veta i förväg. (Detta hände upprepade gånger när jag var 14-15.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Det var bara ETT exempel, hon hjälper mig aldrig med någonting. Hon är ju inte ens här, hon lämnar MIG ensam med min lillebror i flera dagar! Utan att jag ens fått veta i förväg. (Detta hände upprepade gånger när jag var 14-15.)

Också haft det så, och så ska man inte behöva ha det. Flytta till din pappa om det tar slut med din sambo, där är du önskvärd iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Också haft det så, och så ska man inte behöva ha det. Flytta till din pappa om det tar slut med din sambo, där är du önskvärd iaf.

Då kan jag inte gå kvar i min skola. Fast förmodligen så skulle väl pappa betala en lägenhet i närheten av skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Då kan jag inte gå kvar i min skola. Fast förmodligen så skulle väl pappa betala en lägenhet i närheten av skolan.

Dåså, då har du ju det rätt bra ändå. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unga föräldrar är dumma, abort innan 18.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Dåså, då har du ju det rätt bra ändå. [wink]

Känner mig så elak när pappa alltid måste hjälpa mig med saker. [sad] Han ska inte behöva göra allting, alltid. Man är två personer när man skaffar barn.

Netherlick:

Unga föräldrar är dumma, abort innan 18.

Abort innan man är vuxen på riktigt. Min mamma är 45år men fortfarande fjorton i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Känner mig så elak när pappa alltid måste hjälpa mig med saker. [sad] Han ska inte behöva göra allting, alltid. Man är två personer när man skaffar barn.

Är ju inte ditt fel att hon är som hon är. Finns ju många många som endast har en förälder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Är ju inte ditt fel att hon är som hon är. Finns ju många många som endast har en förälder.

Jag vet. [sad] Blir bara så sur på henne, hon har lovat mig i flera veckor att hon INTE ska vara sen med underhållet, men nu har det gått 6 dagar och jag har inte sett skymten av henne eller mina pengar (som jag behöver till hyran...). Känns ju dumt att vi ska behöva bli vräkta på grund av henne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Abort innan man är vuxen på riktigt. Min mamma är 45år men fortfarande fjorton i huvudet.

Min morsa är precis likadan.

Skulle hellre vilja att min morsa gjorde abort[tired] Men det har ju gjort en starkare[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Netherlick:

Min morsa är precis likadan.

[n]

Netherlick:

Skulle hellre vilja att min morsa gjorde abort[tired]

Tycker att det var dumt av min mor att skaffa TVÅ barn och sedan inte ta hand om dem.

Netherlick:

Men det har ju gjort en starkare[wink]

Det vet jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Känns ju dumt att vi ska behöva bli vräkta på grund av henne.

Be henne att sätta underhållet på autogiro. Att behöva oroa sig för pengar kan ge vem som helst gråa hår. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Be henne att sätta underhållet på autogiro. Att behöva oroa sig för pengar kan ge vem som helst gråa hår. [n]

"Men det kostar ju extra för mig." [zzz] Hur mycket kostar det? 50kr?


   
SvaraCitera