Aviseringar
Rensa alla

Att ha Något som man kallar "HEM" [cute] (plzz svara)


Ämnesstartare

Googlade lite och hittade http://www.familjeliv.se/Forum-5-189/m25921914.html

alltså definiera uttrycket ATT KÄÖNNA SIG HEMMA menar jag 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok ett hem för mig är där jag bor, eller rättare sagt jst mitt egna rum (bor ej hemma) för dä e bara mitt, ingen får vara här unless I say so, tillträde förbjudet, här kkänner jag mig trygg. känner mig ävven trygg på tunnelbanan o bussen o tåget o oasc men d e ej mitt hem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Kallar du ett ställe där du inte känner dig trygg för "hem" ? Typ om du sover hos en kompis i 1 vecka, är det ditt hem då? [shake]

men nej då bor jag inte där. ALLTSÅ ETT HEM ÄR MIN LÄGENHET SÅ ENKELT ÄR DET. jag är bokförd på den adressen. när jag skrev "eller har bott" snackar jag om mina pärons hem där jag bodde i typ 18 år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mitt rum. [cute]


   
SvaraCitera

Ja, det är viktigt med en fast punkt i tillvaron, i livet.

Det kan vara vad som helst; en boplats, ett land, en eller flera personer, en högtid, en plats, ett ting.

Utan något är man vilsen, och har svårt för att sätta sig själv och livet i ett större sammanhang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shajjn:

Ja, det är viktigt med en fast punkt i tillvaron, i livet.

Det här var bättre än ämnet jag tänkte tala om-Hemmet. Kan du utveckla ditt svar? plz


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

men nej då bor jag inte där. ALLTSÅ ETT HEM ÄR MIN LÄGENHET SÅ ENKELT ÄR DET. jag är bokförd på den adressen. när jag skrev "eller har bott" snackar jag om mina pärons hem där jag bodde i typ 18 år.

Aha ok, fast jag tror nog inte att hon menar så tekniskt [zzz] ..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

- Varför är det viktigt?

Vad är ett hem? Vad kan det vara? Plats, person, vad mer?

okej angy jag tycker du har tagit upp två helt olika frågeställningar här.

varför är det viktigt att ha ett hem? jo för att man ska ha någonstans att sova

sedan tar du upp person, och då går det genast in på något helt annat. "att känna sig hemma", att känna sig trygg? med någon?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

tycker hemma är fel ordval


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet inte vad jag ska skriva för det går inte att samla ihop allt till en mening! Gud vad allt är förvirrande. Jag ska försöka förklara så gott jag kan.

Jag ska hålla ett tal och eftersom att jag inte kom på ett argumenterade tal (det kan vara allt från politik till godis då det är talet som är det viktiga och inte ämnet) så valde jag den andra delen, dvs, "hyllningstal" och då tänkte jag hylla hemmet.

Det var det första som kom fram när det gäller att hylla men jag vet inte vad jag ska hylla!!!!!!!!!!!!!!! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅAHHHHHHHHHH
ÅÅÅ

ÅÅÅHHHHHH

Att känna sig hemma. Att ha en plats där man känner sig trygg. En stabil plats. Vet inte. Orkar inte tänka just nu!!!! Just därför skapade jag tråden så ni kan spotta ur er åsikter så jag kan komma på vad det är jag skulle tala om för jag har inte utvecklat just VAD inom hemmet ännu och kanske BYTA ÄMNE om jag läste någonting bättre.

UÖHHHHHHHH. Kanske så suger det här ämnet.


   
SvaraCitera

Angelize:

Det här var bättre än ämnet jag tänkte tala om-Hemmet. Kan du utveckla ditt svar? plz

Det är lite att fundera på.

Men, kanske är det elementära att denna fasta punkt just är vad det låter som: fast, återkommande, ständig, trygg och lojal - så långt det går. Det är något som man under, och efter tillvarons alla blåsväder kan vända sig till och finna ro, få andrum och känna sig trygg - som hemma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

tycker hemma är fel ordval

Jo jag håller med läs ovanstående

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

shajjn:

Men, kanske är det elementära att denna fasta punkt just är vad det låter som: fast, återkommande, ständig, trygg och lojal - så långt det går. Det är något som man under, och efter tillvarons alla blåsväder kan vända sig till och finna ro, få andrum och känna sig trygg - som hemma.

Oj, det där var jättebra, detta ska jag anteckna.
Men vad tycker du att jag ska döpa detta till? "Hemmet" lät lite konstigt, förslag? Vad ska jag liksom säga att det heter när jag, innan talet, ska förklara vad det är jag ska tala om. Vad ska ämnet heta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Jo jag håller med läs ovanstående

Hylla trygghet då? Det kan ju vara ett ställe, t.ex. ens hem eller en person eller en fritidsgård [rolleyes]


   
SvaraCitera

Angelize:

Vad ska ämnet heta?

"Fast punkt"

Du inleder med att berätta att du först tänkt tala om "Hemmet", ett hyllningstal om hemmet. Det är för att hemmet ger känslan "som att vara hemma".
Sedan fortsätter du med att det inte nödvändigtvis behöver handla om ett hem, i strikt, fysisk bemärkelse; utan att det kan vara vad som helst.
Vidare berättar du hur du inser, under dina förberedelser, att det snarare handlar om en fast punkt..
Fortsättningen, resten av innehållet, får du lista ut själv.

Mvg.


   
SvaraCitera

För mig är inte "hem" bara där man bor. Förr så bodde jag ju både hos min mor och min far. Var bara min fars hus jag kallade för hem. När jag var hos min mamma var jag helt enkelt hos min mamma. När jag var hos pappa var jag hemma. Kände mig mest bekväm där, kunde slappna av, känna mig trygg. Men tycker även att hem är det ställe där man vågar skutta runt i bara underkläder och sjunga hemska schlagerlåtar. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar dig


   
SvaraCitera