Aviseringar
Rensa alla

Att hata "överklassen"


Ämnesstartare

Nachac:

Därför man hör om fördömelser av "överklass"individer, vilja att göra dem illa och så vidare. I teorin är det säkert inte samma sak, men tydligen blir det samma i praktiken.

Ge exempel där man fördömer alla överklassindivider.
Alltså, bara för att man inte hatar alla överklassindivider pga att de är överklass betyder det ju inte att man inte hatar en del, och då tar man ju även upp klass då det ofta är en bidragande orsak till varför personen är förhatlig.
Alltså, det finns människor som tillhör åtminstone den övre medelklassen eller t.om. överklassen som jag finner behagliga och absolut inte hatar. Däremot känner jag stark avsky inför både Fernando Aguirre och Carl Bildt, på grund av saker de gör/har gjort och som de gör/har gjort på grund av sin makt/klass.

Leijonsparf:

är säker på att marx skrivit om det någonstans. marx skrev mycket.

Marx definition av medelklass/mellanskikt skiljer ju sig rätt mycket från den man hör om i vardagligt tal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Ge exempel där man fördömer alla överklassindivider.

Har ju inga konkreta exempel, men man hör/ läser ju sådana saker som "skulle inte säga nej till att kasta ägg på en överklassunge" eller "eller rätt åt överklass-någonting." Kan ju i och för sig vara en typ av projicering, grundad i frustration.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilket trams. Seriöst. Vill du ha seriös diskussion, grundad på aktuell fakta och inte på lösa antaganden och trams som till exempel "skulle inte säga nej till att kasta ägg på en överklassunge", som vanligtvis kommer från fjortisar som tycker att det är hippt att vara vänster, men inte har någon faktisk kunskap och vare sig marxism, historiematerialism eller kunskap om historisk utveckling etc. så får du allt angripa denna fråga utifrån en seriös synvinkel.

Trolla is the shit, jag vet, men kom igen. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man föds in i sin klass, det är ett rätt så accepterat faktum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller med passaro. Själva tråden ser ut att gripa efter halmstrån, det här är fullkomligt meningslöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

"skulle inte säga nej till att kasta ägg på en överklassunge"

Var närmast ett direkt citat från en av de mer aktiva vänsteranvändarna.

För övrigt har jag fått ut vad jag ville av tråden och den kan självdö för allt jag bryr mig.


   
SvaraCitera
Exner

Semi:

Man föds in i sin klass, det är ett rätt så accepterat faktum.

I första inlägget skrev Nahac, att han menade en marxistisk överklass, och då är det påstående irrelevant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

För övrigt har jag fått ut vad jag ville av tråden och den kan självdö för allt jag bryr mig.

Tuffing.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Eh, för det första är det skillnad mellan att hata överklassen som företeelse och att hata varenda enskild överklassmänniska som individ.

Varför skulle man säga att man hatar överklassen, snarare än klassamhället, om det nu är företeelsen snarare än gruppen man har något emot?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Varför skulle man säga att man hatar överklassen, snarare än klassamhället, om det nu är företeelsen snarare än gruppen man har något emot?

Därför att det man har problem med inte är företeelsen "folk som arbetar" utan "folk som lever på sitt ägande". Sen är väl hatet mot gruppen som så något som ligger in emellan, menade bara att betona att bara för att man säger att man hatar överklassen behöver inte det betyda att man hatar varje enskild individ.

Eh, men det är semantik. Tror iaf inte att det är så många som ser varje enskild överklassmänniska som något förhatligt på ett personligt plan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

tänker ni på att de inte har valt sin position mer än ni?

Jo.

Nachac:

Tänker ni på att de föds in i sin roll precis som mannen och kvinnan föds in i könsordningen?

Ja.

Nachac:

Tänker ni på att de förmodligen är påverkade av normer och strukturer, precis som ni?

Ja.

Nachac:

Smickrar ni er själva med att tro att ni hade handlat annorlunda i deras ställe?

Ja.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

KingGurka:

bara för att man säger att man hatar överklassen behöver inte det betyda att man hatar varje enskild individ.

Detta!

Tyvärr kan vänsterretorik ibland ge oinsatta helt fel angreppspunkt genom att inte uttrycka förakt mot det kapitalistiska systemet i sig utan mot den klass som står överst. Det är samma sak, egentligen, för det är den som måste bekämpas och övervinnas för att bryta ned strukturen som ger ett klassamhälle.
Jag hatar inte några individer. Det är väl bara finniga nyblivna tonårskommunister som direkt är emot överklassen på individnivå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Därför att det man har problem med inte är företeelsen "folk som arbetar" utan "folk som lever på sitt ägande". Sen är väl hatet mot gruppen som så något som ligger in emellan, menade bara att betona att bara för att man säger att man hatar överklassen behöver inte det betyda att man hatar varje enskild individ.

Vilket man då menar är ett problem som beror på den gruppen snarare än på systemet den ingår i? Sen trodde jag att problemet snarare var folk som lever på andra personers arbete, men ja.

KingGurka:

Eh, men det är semantik. Tror iaf inte att det är så många som ser varje enskild överklassmänniska som något förhatligt på ett personligt plan.

Jag förstår inte poängen med att hata överklassen som grupp heller. Personer som äger produktionsmedel och anställer arbetare är precis lika fågna i ett system där de antingen är tvugna att utnyttja arbetarklassen eller utnyttjas av överklassen. Om man nu inte råkar tillhöra den minoritet som har möjlighet att vara helt självförsörjande, vill säga, men den känns så försvinnande liten att det inte egentligen spelar någon roll.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Deras samhällsfunktion är parasitär då deras rikedomar kommer från arbetarklassens arbete. Våra chefer behöver oss men vi behöver inte dem.

Och vem ska stå för att organisera verksamheten om det ej fanns chefer (som ofta är de som skapat ditt jobb från början)? Marx kunde inte svara på frågan så jag antar att inte du kan det heller?

YaBasta:

men om du bara ska va nån fjolla från stureplan som slänger flera tusen om kvällen på skit å inget. så förtjänar du spö hårt som fan!

Jag förstår inte varför det skulle vara dåligt att man spenderar sina pengar "på skit", menar du att ingen gynnas av det eller vad? Pengarna som spenderas "på skit" går vart? Vem tillverkade spriten, vem körde den till Sverige och vem står och säljer den i baren? Vanliga människor som fått jobb pga att man spenderar pengar "på skit".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

efterblivenheten i den här tråden är total........


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hatar människor för deras personligheter. Pengar brukar spela en stor, arrogans roll i det hela.


   
SvaraCitera