Aviseringar
Rensa alla

Att inte kunna somna på natten


Ämnesstartare

Varje natt är en pärs numera och det är svårt att somna utan att ligga tre timmar med dumma tankar. Så det jag eftersöker är om någon har något tanketips eller knep, som gör det lättare att somna? För nu så brukar jag läsa ett kapitel av min bok eller något när de kommer men då blir man ju bara piggare så känns inte som en hållbar metodik.

Någon som har ett tips?


   
Citera
Ämnesstartare

musik


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kakaoxo:

musik

Måste tyvärr vara riktigt trött för att kunna sova med oljud. Helst ska det vara tyst. Fast självklart så tar de bort ens tankar. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mindfulness!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag hade min värsta period av "ligga i sängen och stirra i taket nattetid" så såg jag repriser av Xena på tv. Rekommenderar det inte. Efter ett tag blev programmet riktigt intressant, och jag kunde inte sluta kolla.

Rekommenderar istället avslappningsövningar. Spänna och slappna av i musklerna, hitta på en saga i huvudet, andas "rätt" osv.
Eller så slutar du tänka de där dumma tankarna. Vilka är de?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

läs nåt astråkigt


   
SvaraCitera

Något som brukade hjälpa mig var att ta en promenad någon timma innan jag la mig. Då rensar man tankarna lite och dessutom kan man bli rätt trött utav det.

Dessvärre är det skittråkigt att gå ut och gå sena vinterkvällar så jag gör inte det nu utan har precis samma problem med att somna för tillfället. [sad]

Men klarar du av det så kanske det är värt att testa. Själv väntar jag nog till våren innan jag börjar med det igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uteslut koffein, få mer solljus + motion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cd-böcker borde lösa dina tankeproblem. Efter något år så lär du dig att sova trots att det låter, mhm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mer motion (ta typ en lång promenad innan du äter middag), försök somna och vakna på regelbundna tider, drick varm mjölk innan du ska sova.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har börjat lägga upp egna betapet-bräden med ord i mitt huvud innan jag ska somna. brukar alltid somna då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

går på toan och sen röker när jag inte kan sova, brukar funka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ti-92:

röker n

Av nikotin blir man ju pigg


   
SvaraCitera

helutuhle:

jag har börjat lägga upp egna betapet-bräden med ord i mitt huvud innan jag ska somna. brukar alltid somna då.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Av nikotin blir man ju pigg

:/ men det är väl för att jag rör på mig.


   
SvaraCitera