Aviseringar
Rensa alla

Att inte skaka hand med kvinnor..


InABox:

Dels är jag emot religionsfriheten - man ska inte untantas från regler och förordningar för att man har en särskild metafysisk uppfattning - och dels handlar det inte om religionsfrihet, utan vad som är lämpligt och praktiskt. Tänk om en representant för Sverige skulle vägra ta Angela Merkel i hand för att hon är kvinna.

Det är motpartens problem om den inte vill anpassa sig efter någons hälsningsmetod just för typ  av person om motparten vill att det ska gå friktionsfritt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

InABox:

Dels är jag emot religionsfriheten - man ska inte untantas från regler och förordningar för att man har en särskild metafysisk uppfattning - och dels handlar det inte om religionsfrihet, utan vad som är lämpligt och praktiskt. Tänk om en representant för Sverige skulle vägra ta Angela Merkel i hand för att hon är kvinna.

På andra ställen i världen ser ju detta då olika ut. Om Angela Merkel skulle åka till Saudi Arabien hade ingen muslim tagit henne i hand, dock hennes manliga kollega. Dessutom handlar det i slutändan om att ena olika nationer, genom att kanske ha en muslimsk representant för Sverige som kommer från någon annanstans visar man ett partnerskap och respekt. Om en indier skulle komma och hälsa genom att sätta ihop sina händer och buga istället för att ta i hand, hade någon sagt någonting i det fallet? Tvivlar på att det skulle ta fram lika många diskussioner som just det här med en muslim som inte vill göra handhälsningar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan också tillägga kanske att flera muslimska politiker i MP har valt att avgå efter den här händelsen eftersom de känner sig kränkta på grund av detta. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anonym001:
Kan också tillägga kanske att flera muslimska politiker i MP har valt att avgå efter den här händelsen eftersom de känner sig kränkta på grund av detta. 

De enda som blir kränkta av att fanatiska islamister får avgå är andra fanatiska islamister, vilket också alla som i princip uttalat sig kritiskt senare visat sig vara. Så om du inte anser att varenda muslim är islamist så föreslår jag att du just beskriver de som "islamister" och inte "muslimer". 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bliuqzth: Det är motpartens problem om den inte vill anpassa sig efter någons hälsningsmetod just för typ  av person om motparten vill att det ska gå friktionsfritt.

Nej, det är det inte, det är avvikarens ansvar.

Anonym001: På andra ställen i världen ser ju detta då olika ut. Om Angela Merkel skulle åka till Saudi Arabien hade ingen muslim tagit henne i hand, dock hennes manliga kollega.

För i den sociala kontexten är det inte en förolämpning och något man förväntar sig. Man kan relativisera bäst man vill, och bör, men i slutänden handlar det om vilka signaler man sänder ut. Man kan tänka sig att en kultur har som hälsningsritual att ta varandra på könet, innebär inte att det är lämpligt som statsrepresentant här. Diplomati ska inte få kullkastas av någons personliga nycker.

Anonym001: Om en indier skulle komma och hälsa genom att sätta ihop sina händer och buga istället för att ta i hand, hade någon sagt någonting i det fallet?

Det kan ligga något i detta, men att hälsa på så sätt är inte att vägra ta i hand, dessutom är det ju också en fråga om att behandla kvinnor och män olika i en social kontext det är svensk kultur att behandla dem lika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:

De enda som blir kränkta av att fanatiska islamister får avgå är andra fanatiska islamister, vilket också alla som i princip uttalat sig kritiskt senare visat sig vara. Så om du inte anser att varenda muslim är islamist så föreslår jag att du just beskriver de som "islamister" och inte "muslimer". 

Hur är man något annat än en vanlig muslim om ens religion och kultur för den delen, inte tillåter att man rör vid en annan gift kvinna? Dessutom tvekar jag på om det ens handlar om religion. I mellanöstern är det så man hälsar på varandra rent skenerellt. Männen tar i hand och (jag tror) man tar på bröstet och bugar lite lätt för en kvinna. Enligt mig är inte det respektlös eftersom man bara hälsar på ett annat sätt. På ett sätt som man vuxit upp med och lärt sig. 


   
SvaraCitera

Har fobi för att ta okända människor i handen man vet aldrig vart deras händer har varit :/ 


   
SvaraCitera

Det viktigaste är att man gör en hälsnings fras, och känner till olika kulturers sätt att göra det på. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anonym001:

Hur är man något annat än en vanlig muslim om ens religion och kultur för den delen, inte tillåter att man rör vid en annan gift kvinna? Dessutom tvekar jag på om det ens handlar om religion. I mellanöstern är det så man hälsar på varandra rent skenerellt. Männen tar i hand och (jag tror) man tar på bröstet och bugar lite lätt för en kvinna. Enligt mig är inte det respektlös eftersom man bara hälsar på ett annat sätt. På ett sätt som man vuxit upp med och lärt sig. 

Nu syftade jag specifikt på de som hade känt sig kränkta och avgått. Och oavsett vilket så är "det är vanligt i Mellanöstern" verkligen inget argument för att det ska vara okej här, snarare tvärtom med tanke på vilka värderingar som finns i Mellanöstern. Sen är jag inte ens säker på att det stämmer, om jag ska vara ärlig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

InABox:
För i den sociala kontexten är det inte en förolämpning och något man förväntar sig. Man kan relativisera bäst man vill, och bör, men i slutänden handlar det om vilka signaler man sänder ut. Man kan tänka sig att en kultur har som hälsningsritual att ta varandra på könet, innebär inte att det är lämpligt som statsrepresentant här. Diplomati ska inte få kullkastas av någons personliga nycker.

Det kan ligga något i detta, men att hälsa på så sätt är inte att vägra ta i hand, dessutom är det ju också en fråga om att behandla kvinnor och män olika i en social kontext det är svensk kultur att behandla dem lika.

Det är ju helt tvärtemot det du säger.. Här hälsar man genom beröring och det är så man visar respekt, där hälsar man genom att INTE röra en kvinna vilket visar en stor respekt för kvinnan. Detta är inget annat än en norm. Det här är som om en norm ex. Skulle vara att kyssa personen man hälsar på munnen för första gången och personen tar illa upp om man väljer att inte kyssa hen. Dessutom hälsade han, det var bara att han inte rörde henne.

Precis, men då måste man först ta reda på hur det ligger till. Enligt hans religion, som jag nämnde innan, visar man en mycket större respekt för kvinnan genom att inte ta i henne än för mannen som man skakar hand med. Sedan att behandla de lika eller inte har ingenting med handskakning att göra, man kan ändå respektera de precis lika mycket. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:

Nu syftade jag specifikt på de som hade känt sig kränkta och avgått. Och oavsett vilket så är "det är vanligt i Mellanöstern" verkligen inget argument för att det ska vara okej här, snarare tvärtom med tanke på vilka värderingar som finns i Mellanöstern. Sen är jag inte ens säker på att det stämmer, om jag ska vara ärlig. 

PRECIS, det är det som är problemet. Eftersom så mycket bygger på stereotyper och fördomar vet många inte vad som verkligen händer där. Allt baseras endast på media som ofta har falsk information. Detta vet man om man känner någon eller är någon med erfarenhet från mellanöstern. Men det är inte så, där visar man större respekt för kvinnan. Här är det viktigt att få rätt info, det är därför det kan feltolkas så grovt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Starkill91 :
Det viktigaste är att man gör en hälsnings fras, och känner till olika kulturers sätt att göra det på. 

Helt rätt tänkt enligt mig Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anonym001: Det är ju helt tvärtemot det du säger..

Nej, det är inte tvärtemot vad jag säger. Vad jag säger är att för diplomatins skull bör man som statsrepresentant ta seden dit man kommer. Ja, det är en norm, men det är genom normer vi kommunicerar. Det handlar inte om att vad man betraktar som respektfullt eller inte, utan hur det uppfattas.

Anonym001: Precis, men då måste man först ta reda på hur det ligger till. Enligt hans religion, som jag nämnde innan, visar man en mycket större respekt för kvinnan genom att inte ta i henne än för mannen som man skakar hand med. Sedan att behandla de lika eller inte har ingenting med handskakning att göra, man kan ändå respektera de precis lika mycket.

Ens egen uppfattning har som sagt inget med saken att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anonym001: PRECIS, det är det som är problemet. Eftersom så mycket bygger på stereotyper och fördomar vet många inte vad som verkligen händer där. Allt baseras endast på media som ofta har falsk information. Detta vet man om man känner någon eller är någon med erfarenhet från mellanöstern. Men det är inte så, där visar man större respekt för kvinnan. Här är det viktigt att få rätt info, det är därför det kan feltolkas så grovt.

Fast vad som är vanligt i Mellanöstern är fortfarande helt irrelevant. I Sverige bör folkvalda politiker behandla könen lika, oavsett hur man gör i Mellanöstern. 

Att du sedan på allvar säger att man visar större respekt för kvinnan i Mellanöstern än här gör mig något upprörd. Det finns ett oerhört utbrett kvinnoförtryck i Mellanöstern och specifikt bland muslimer där en majoritet har kvinnoförtryckande åsikter. Det visar undersökningar tydligt. 

Din kommentar visar på en enorm ignorans inför detta. Och sedan har du av alla mage att prata om att det är andra som har fördomar eller stereotyper om hur det är i Mellanöstern. Skäms. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När man skakar hand sprids bakterier, sen spelar det inte roll om någon hälsar på någon överhuvudtaget och detta är en ickefråga som bara tar uppmärksamhet ifrån riktiga frågor.


   
SvaraCitera