Aviseringar
Rensa alla

Att kombinera patriarkal mångkultur och feminism i ett samhälle, går det?


Ämnesstartare

Razor:

Vilken är din kultur?

svensk + en annan som jag inte vill skriva ut här. jag är mångkulturell


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej det är klart att det inte går att importera starka "patriarkala värderingar" från mellanöstern & afrika och förvänta sig sedan att de ska kunna anpassa sig till en modern feministisk livsstil. Men feminister är inte direkt kända för att tänka i realistiska banor så man får ha översyn med att de inte kan greppa så värst komplicerade frågor. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Jag tycker att båda är ett hot, både nationalismen som är förankrad i traditionella könsroller och mångkultur som bjuder in bakåtsträvande och patriarkalt strukturerade kulturer.

Vilken kultur är inte patriarkal?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Det är inte en förolämpning. Han har en del vettiga åsikter.

Haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd: Vilken kultur är inte patriarkal?

Det finns en skala för allting, vissa är mer patriarkala andra mindre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd: Haha

Allt är inte svart eller vitt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo: Nej det är klart att det inte går att importera starka "patriarkala värderingar" från mellanöstern & afrika och förvänta sig sedan att de ska kunna anpassa sig till en modern feministisk livsstil.

Det är precis min poäng, och jag är förvånad över att något så självklart inte erkänns. Ideologisk blindhet är nog orsaken bakom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tanken var att man inte bara ska rösta, utan även motivera sin röst. Många har inte förklarat varför de tycker som de gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga: + en annan som jag inte vill skriva ut här

Om du inte vill skriva vilken kan jag inte bedöma om du säger sanningen när du skriver att du både har behållit kulturen och inte har patriarkala värderingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Det finns en skala för allting, vissa är mer patriarkala andra mindre.

Nationalism är ett hot mot kvinnor som sagt, nationalism bekämpas genom mångkultur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Om du inte vill skriva vilken kan jag inte bedöma om du säger sanningen när du skriver att du både har behållit kulturen och inte har patriarkala värderingar.

jag är latino


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo:
Nej det är klart att det inte går att importera starka "patriarkala värderingar" från mellanöstern & afrika och förvänta sig sedan att de ska kunna anpassa sig till en modern feministisk livsstil. Men feminister är inte direkt kända för att tänka i realistiska banor så man får ha översyn med att de inte kan greppa så värst komplicerade frågor. 

jo, man kan ändra värderingar rätt snabbt. det tog mig ca 2 år att ändra mina värderingar. jag kan garantera dig att jag har bättre kvinnosyn än 95% av svenska killar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd: Nationalism är ett hot mot kvinnor

hur? förstår inte hur det har något med kön att göra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga:

hur? förstår inte hur det har något med kön att göra

http://kvinnatillkvinna.se/blog/2014/05/13/nationalismen-i-europa-hotar-kvinnors-rattigheter/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd: Nationalism är ett hot mot kvinnor som sagt, nationalism bekämpas genom mångkultur.

Traditionalism är ett hot mot kvinnor, och sådan finns både inom nationalismen och inom mångkulturen. Frågan är vilken del som har mest makt.


   
SvaraCitera