Aviseringar
Rensa alla

Att komma tillbaks till världen


Ämnesstartare

Är vad jag försöker mig på nu, är mycket svårare än jag anat. Har försökt börja lägga märke till dofter och så då det var bland det första som försvann, men om jag inte aktivt koncentrerar mig på det återgår allt till 0.

Jag försöker begripa att det jag ser är vad jag upplever men det går inte riktigt, det finns där, jag är någon annanstans.

Hur bär man sig åt för att lägga märke till, och i förlängningen lägga grunden till att njuta av sin omgivning?

Är en stad på vintern alternativet eller?


   
Citera
Ämnesstartare

jag förstår inte riktigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej fisken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

jag förstår inte riktigt

Inte jag heller


   
SvaraCitera

Karen Eliot:

Hur bär man sig åt för att lägga märke till, och i förlängningen lägga grunden till att njuta av sin omgivning?

kom ihåg och uppmärksamma
även om ovärt


   
SvaraCitera

snart tror du på det


   
SvaraCitera

Vad skuld sa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skuld:

kom ihåg och uppmärksamma
även om ovärt

Tycker inte att det är ovärt, bara väldigt väldigt svårt, om jag inte ägnar hela min koncentration åt en aspekt så passerar den förbi i perferin. Och koncentrerar jag mig på något så missar jag allt annat osv.


   
SvaraCitera

Karen Eliot:

Tycker inte att det är ovärt

Gissar på att menade "även de små sakerna". Mest pga var det jag skulle sagt.

Övning, bara. Som med muskler etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tyckte att utomhusvärlden och aktivitet hjälpte en del. och samtal, att försöka ägna sig åt person. (försökte tala plågsamt mycket med andra om vad jag upplevde.)

kan inte minnas så många till saker som tycks fungera, utöver att bara vänta. bara vänta. men det kanske du har gjort länge allare'n?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svefnpurka:

jag tyckte att utomhusvärlden och aktivitet hjälpte en del.

Har börjat pröva den idéen och hoppas verkligen att det är så, för det är mest naturen jag saknar.

svefnpurka:

utöver att bara vänta. bara vänta. men det kanske du har gjort länge allare'n?

Började tappa associationen mellan mig, min kropp och resten av världen för sisådär 11 år sedan, anar att det kan ta ett tag att vänja tillbaks det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karen Eliot:

Började tappa associationen mellan mig, min kropp och resten av världen för sisådär 11 år sedan, anar att det kan ta ett tag att vänja tillbaks det.

oj! nåja, hjärnan är formbar. har det varit av samma styrka som nu under hela den perioden, eller ökat gradvis, eller varierat i närvaro, eller annat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känns det som att allt runt omkring dig är som en film? Känner du dig hjändimmig och allmänt seg i huvudet? Hur är ditt förhållande till ditt jag? När du kollar dig själv i spegeln, hur känns det då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svefnpurka:

har det varit av samma styrka som nu under hela den perioden, eller ökat gradvis, eller varierat i närvaro, eller annat?

Det har konstant ökat under tiden

Chibibbi:

Känns det som att allt runt omkring dig är som en film?

Inte riktigt, det är lite svårare att beskriva, det känns ungefär som om det är ett stort avstånd mellan "jag" och resten av världen.

Chibibbi:

Känner du dig hjändimmig och allmänt seg i huvudet?

Är konstant förvirrad, men absolut inte seg

Chibibbi:

Hur är ditt förhållande till ditt jag?

Jag är jag, men mitt jag huserar inte i min lekamen, ungefär.

Chibibbi:

När du kollar dig själv i spegeln, hur känns det då?

Lite panik över att den person jag ser anses vara jag, när det inte är så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karen Eliot:

Lite panik över att den person jag ser anses vara jag, när det inte är så.

Depersonalisation, med stooor säkerhet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Depersonalisation

Karen Eliot:

Inte riktigt, det är lite svårare att beskriva, det känns ungefär som om det är ett stort avstånd mellan "jag" och resten av världen.

Det låter som derealisation.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Derealisation

Håller du på med droger och liknande? Känner du ångest?


   
SvaraCitera