Aviseringar
Rensa alla

att ladda ner illegalt på internet (musik, film etc)?


Ämnesstartare

Gruvan:

Hoppsan! Får jag en varning nu? Skrev ju trots allt inte ut hur man gör till sist!

Ja DETTA är varningen!Ne men att erbjuda att visa hur är inte tillåtet då du har intentionen att faktiskt göra det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gruvan:

Hoppsan! Får jag en varning nu? Skrev ju trots allt inte ut hur man gör till sist!

PM funkar fint, modsen kan inte se vad som skrivs i PM såvida man inte blir anmäld av mottagaren! Blink


   
SvaraCitera

Buddah:

Du stjäl inte, du laddar ner en kopia. Kan mer liknas vid att du skulle fota en tavla och skriva ut den på canvas istället för att köpa orginalet.

Det gör det Inte mer okej för det. Upphovsrättsmässigt så stjäl du den fortfarande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco: Ja DETTA är varningen!Ne men att erbjuda att visa hur är inte tillåtet då du har intentionen att faktiskt göra det.

Aha ok, aa men skärper till mig! Kommer icke att skriva, varken här eller PM.

S3ON: PM funkar fint, modsen kan inte se vad som skrivs i PM såvida man inte blir anmäld av mottagaren! Blink

Sschhh S3ON Förvånad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ulricspath: D

Du citerade mig... inte? Dafuq...
lol

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ulricspath: Det gör det Inte mer okej för det. Upphovsrättsmässigt så stjäl du den fortfarande.

Nej, du kopierar. Hade du stulit så hade det rebricerats som stöld och inte som upphovsrättsbrott. Kan förklara skillnaderna:

Exempel 1: Kalle har en kiosk där han bland annat säljer kexchoklad, Kalle säljer sin kexchoklad för 10 kronor styck och han köper in dem för 3 kronor styck. Åke kommer in och stjäl en bit kexchoklad vilket resulterar i att Kalle förlorar 3 kronor som han inte kan få tillbaka. 

Exempel 2: Kalle har spelat in och släppt ett musikalbum som kostar 160 kronor att köpa. Åke laddar ner albumet via The Pirate Bay utan att betala vilket resulterar i en TEORETISK förlust på 160 kronor. Åke har inte snott någon fysisk CD som kostat något i inköp för en CD-handlare, utan han har laddat ner en kopia på nätet. Enda förlusten är utebliven försäljning som endast är en spekulation, det är inte säkert att Åke hade köpt skivan bara för att den inte hade funnits att få tag på gratis. 

Förstår du skillnaden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Du citerade mig... inte? Dafuq...
lol

Hjärta

Va i, UM buggar :O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gruvan: Va i, UM buggar :O

Vet vad som hände nu, vilken bugg det är som gör det, vet bara inte riktigt hur jag ska förklara den utan att det blir en wall of text...

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Vet vad som hände nu, vilken bugg det är som gör det, vet bara inte riktigt hur jag ska förklara den utan att det blir en wall of text...

Aha, eeh klarar mig väl utan förklaring då antar jag! Cool


   
SvaraCitera

Buddah:

Nej, du kopierar. Hade du stulit så hade det rebricerats som stöld och inte som upphovsrättsbrott. Kan förklara skillnaderna:

Exempel 1: Kalle har en kiosk där han bland annat säljer kexchoklad, Kalle säljer sin kexchoklad för 10 kronor styck och han köper in dem för 3 kronor styck. Åke kommer in och stjäl en bit kexchoklad vilket resulterar i att Kalle förlorar 3 kronor som han inte kan få tillbaka. 

Exempel 2: Kalle har spelat in och släppt ett musikalbum som kostar 160 kronor att köpa. Åke laddar ner albumet via The Pirate Bay utan att betala vilket resulterar i en TEORETISK förlust på 160 kronor. Åke har inte snott någon fysisk CD som kostat något i inköp för en CD-handlare, utan han har laddat ner en kopia på nätet. Enda förlusten är utebliven försäljning som endast är en spekulation, det är inte säkert att Åke hade köpt skivan bara för att den inte hade funnits att få tag på gratis. 

Förstår du skillnaden?

Dina exempel existerar bara för att stärka dina redan cementerade åsikter. Vi skulle kunna ta ett annat exempel:
Johan Bell har uppfunnit en telefon. Han tar patent på denna för att kunna utveckla sin idé ytterligare och kunna sälja sitt varumärke han har lagt ner pengar och energi på. En man vid namn Thoren bryter sig in hos Bell och hittar hans ritningar och kopierar dessa och gör sin egen telefon. Denna har inte samma kvalite men som han ger ut till ett extremt lågt pris vilket försätter Bell i en situation där han både förlorar potentiella kunder och pengar för att utveckla sin produkt ytterligare. Att Thoren stjält inormationen genom att kopiera något som enligt lag tillhör Bell är ett brott.

Spelar egentligen ingn roll om den är teoretisk eller inte. Vi vet att det finns människor som hellre laddar ner och som annars skulle blivit tvungen att betala för produkten och så länge det finns en sån person så är det ett brott som har lett till skada för upphovsrättsmakaren. Eller anser du dig ha rött att använde dig av andras varor utan att betala? Varför ska du kunna ta del av kultur  gratis som upphovsrättsmakaren spenderat sitt liv på att utveckla?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gruvan: Okej, kunde "lärt" dig annars, h3h3..!

Haha! Säger till om jag behöver hjälp med det någon gång 😉


   
SvaraCitera

Storchen84:

Du citerade mig... inte? Dafuq...
lol

Hjärta

Citerade fel person. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ulricspath: Citerade fel person. 🙁

mm, sen ska man göra på ett visst sätt om man vill få bort citeringsfältet, och gör man inte rätt så går det inte

Gruvan: Aha, eeh klarar mig väl utan förklaring då antar jag!

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tpb ftw osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ulricspath: Eller anser du dig ha rött att använde dig av andras varor utan att betala? Varför ska du kunna ta del av kultur  gratis som upphovsrättsmakaren spenderat sitt liv på att utveckla?

Sade jag någonstans att det är rätt? Jag förklarade skillnaden mellan stöld och kopiering för dig. Skall vi vara riktigt petiga också så faller patent under annan lagstiftning än upphovsrätt. 

Om jag nu skall tycka lite så anser jag att det är stor skillnad på att kopiera en patenterad uppfinning och sälja mot att lägga ut en låt för nedladdning (vilket även gör det rimligt att det är olika lagar som reglerar dessa). Att uppfinna och tillverka något innebär mycket större kostnader och kräver betydligt mer tid än att skriva och spela in en låt. Jag tycker personligen att det är helt sinnessjukt att vissa människor kan leva hela livet och ha pengar över som ens barn kan ärva för ett one hit wonder. 

Rudolf Med Röda Mulen är ett bra exempel på detta, upphovsmakarens barnbarn kan i princip leva på STIM-pengarna och bara från detta verk. Att att musikaliskt verk är skyddat i 70 år är helt åt helvete i mitt tycke. Dessutom så privilegierar dagens upphovsrättslagstiftning viss kultur, framför allt musik. Har du släppt ett album eller till och med bara en låt som slår riktigt stort så kan du och dina barn i flera generationer leva av denna. Är du en konstnär som målar en tavla som är helt fantastisk så kan du sälja den en gång och sedan ser du inte ett korvöre till. 

Fler artister borde inse att fildelning är ett sätt att få spridning och med det sälja mer merchandise och få fler fans att gå på konserter. Robert från bandet Machinae Supremacy kör en mycket bra TED Talks om detta:


   
SvaraCitera