Aviseringar
Rensa alla

Att nedvärdera sig själv (Någon som känner igen sig?)


Ämnesstartare

Jag är en tjej på 18 år som tidigare haft anorexia. Jag är idag fullt frisk och äter kanske lite för mycket skräpmat och sötsaker. Jag har ett BMI på 20,5, så det är ju helt normalt.

Jag har de senaste månaderna börjat tänka nedvärderande tankar om mig själv (som jag gjorde när jag var sjuk). Minsta lilla snedsteg och jag är värdelös. Missar jag en lektion är jag värdelös, går det inte bra på ett prov är jag misslyckad. Jag har slutat kämpa och blir bara ledsen av att gå till skolan eller göra ett prov, jag känner mig så dålig.

Men det värsta är nog att jag känner mig så tjock och ful. Alla mina kläder är fula. Jag vill gå ned i vikt och det känns som att det enda sättet att göra det på är genom att sluta äta. Åh, jag hatar att känns mig så mysslyckad.

Är det någon som känner igen sig?


   
Citera

lär dig av dina misstag. gå inte ner i det träsket igen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shanna:

Jag är en ung och vild tjej som efter både misstag och framgångar är påväg in i vuxenvärlden. Social, òvanligt öppen, sitter i styrelsen för MUF Västmanland och lever ett stressigt & händelserikt liv! Jag bloggar om allt förutom mode.

Jag skulle nog också känna som dig om jag var med i MUF...


   
SvaraCitera

Självuppfyllande profetia, my friend.
Man fokuserar på det negativa och låter det dra ner en, när det i själva verket inte är så farligt som man tror.

Tyvärr är jag precis likadan och vet inte hur man "botar" det, handlar väl om att man måste tro på sig själv och känna sig själv tillräckligt bra för att veta att ett misstag inte betyder att man är värdelös, utan snarare mänsklig.


   
SvaraCitera
Åtta

Shanna:

Missar jag en lektion är jag värdelös, går det inte bra på ett prov är jag misslyckad.

Shanna:

blir bara ledsen av att gå till skolan eller göra ett prov

Does not compute.

Om att inte gå på lektioner och prov får dig att må dåligt skulle jag rekommendera att istället närvara. Man behöver inte vara kärnfysiker för att räkna ut det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Does not compute.

Om att inte gå på lektioner och prov får dig att må dåligt skulle jag rekommendera att istället närvara. Man behöver inte vara kärnfysiker för att räkna ut det.

Men jag mår ju lika dåligt då


   
SvaraCitera
Åtta

Shanna:

Men jag mår ju lika dåligt då

Om du mår dåligt av att inte gå på lektioner, och du mår dåligt av att gå på lektioner, då kan det ju inte finnas någon korrelation mellan din närvaro och ditt mående. Däremot mår din plånbok och dina betyg bättre av att du är där, alltså är beslutet inte så svårt.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera