Aviseringar
Rensa alla

Att på på elevhem och att hyra ett möblerat rum.


Ämnesstartare

Är det nån som bor på ett elevhem eller hyr ett möblerat rum? Hur mycket betalar varje månad och vad har ni för rättigheter och skyldigheter? En kompis kanske flyttar till elevhem eller hyr ett möblerat rum så jag vill ha lite fakta. Tack 🙂


   
Citera

apple99:

En kompis kanske flyttar till elevhem eller hyr ett möblerat rum så jag vill ha lite fakta

[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och vad är ditt problem?


   
SvaraCitera

apple99:

Hur mycket betalar varje månad och vad har ni för rättigheter och skyldigheter?

Det varierar väldigt mycket från vilken stad man bor i. Jag t.ex. betalar 3700 i månaden och min bror som pluggar i Umeå betalar bara 1500 i månaden.

Det är lite som ett vandrarhem ungefär. Möbler finns där och du får använda de hur du vill så länge de inte går sönder, för då blir du ersättningsskylldig. Du får även ta med dig egna möbler och ta bort möbler som finns på plats. På alla platser jag varit på, så har de också förbjudit att man sätter upp spikar i väggarna eller ändrar något på väggarna (målar om, tapetserar om).

Other than that så är det som vilken bostad som helst. Regler varierar sig.


   
SvaraCitera

apple99:

Tack 🙂

Det är ju helt olika beroende på skola 😛

jag betalar t.ex 500kr/vecka, alltså 2000kr/mån.
fast då måste jag utöver detta betala för mat 5dagar och alla måltider från frukost-kvällsmat då 500kr/vecka också så blir ca 4000kr/mån för allt det för mig.

Kolla upp med berörd skola vad de har för priser


   
SvaraCitera

är nog rätt olika
betalar iaf 2200


   
SvaraCitera

Bodde på elevhem någonstans i Småland under tre år. Då betalade jag 3400kr i månaden för ett litet möblerat rum i korridor med stort delat kök, ett pris i vilket internet, frukost, lunch och middag alla dagar utom helger ingick.

Idag bor jag i en studentlägenhet på 19kvm med basmöblemang (säng+skrivbord+lampa) och pentry. Internet och el ingår i hyran som ligger på 3035kr.


   
SvaraCitera

Miceparade:

Bodde på elevhem någonstans i Småland

Låter typ som mitt 😛 Värnamo?


   
SvaraCitera

Crypto:

Värnamo?

Eksjö x)


   
SvaraCitera

Miceparade:

Eksjö x)

Lite sämre då 😉


   
SvaraCitera

Crypto:

sämre

Jaså? [cute]


   
SvaraCitera

Miceparade:

Jaså? [cute]

Eller ja, jag vet inget om Eksjö [blush]
men Värnamo är nice o nära hem [cute]


   
SvaraCitera

Crypto:

nära hem

[y]

Dold text: Not for me tho[blush]


   
SvaraCitera

Miceparade:

[y]

Lr..2-2,5h men det duger [crazy]

Miceparade:

Dold text

Dold text: Vart är hem för dig? [blush]


   
SvaraCitera

Crypto:

Dold text: Vart är hem för dig? [blush]

Dold text: Då var det Skåne, men åkte bara dit när det var jul och sommarlov [blush]

Hemlit hemlit.


   
SvaraCitera