Aviseringar
Rensa alla

att sjunga högre toner


Ämnesstartare

Jag har kollat runt lite och försökt hitta tips på hur jag kan utveckla min röst för att kunna sjunga högre toner. Ofta näms att jag ska övergå från bröstregistret till "head voice", och på så sätt kunna sjunga högre toner. Jag har försökt detta men har inte givit något bra resultat ännu.

Vad innebär egentligen "head voice" och hur gör man för att övergå till headvoice?

Är headvoice samma sak som falsett?

Uppskattar svar!


   
Citera
smisk

LONGsebBOARD:

Vad innebär egentligen "head voice" och hur gör man för att övergå till headvoice?

Är headvoice samma sak som falsett?

En simpel googling:

http://revver.com/video/400761/voice-lessons-head-voice-falsetto-and-range-expan...

http://en.wikipedia.org/wiki/Head_voice

Fan vad ungdomar är inkompetenta... ungdummar...


   
SvaraCitera
Exner

headvoice=huvudklang

[mad]


   
SvaraCitera

LONGsebBOARD:

Är headvoice samma sak som falsett?

Nej! Det innebär att du ska göra så stort utrymme i munhålan som möjligt, så att lite andra övertoner kommer fram. Övertoner är dock inte samma sak som höga toner, men det hoppas jag du vet.
Operasångerskor och -sångare brukar göra extremt stort utrymme i munhålan (gommen trycks upp).
Enligt mig låter det bättre med en vältränad röst, men det beror kanske på vad man vill sjunga. Körmusik sjungs oftast med huvudklang... jazz, po, rock etc. oftast utan.


   
SvaraCitera

LONGsebBOARD:

Är headvoice samma sak som falsett?

Tydligen inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag sjunger 80 tals rock som skidrow, motley crue & bon jovi. Där är det är mycket höga toner som jag inte når.. vad är andra knep för att utveckla rösten?


   
SvaraCitera
smisk

LONGsebBOARD:

jag sjunger 80 tals rock som skidrow, motley crue & bon jovi. Där är det är mycket höga toner som jag inte når.. vad är andra knep för att utveckla rösten?

Öva, öva, öva. Försök sjunga olika sorters övningar varje dag.

Fungerar inte det kan du alltid kapa kulorna [smile]


   
SvaraCitera

LONGsebBOARD:

head voice

Svenska huvudklang [wink]

Om du är kille sjunger du då i falsett, och om du tex börjar på en mörk ton och och sjunger ut ett "ooooooo" lite ljusare och ljusare hela tiden, hör du sen när det plötsligt blir ett litet hopp, och ljudet som kommer därefter är oftast i falsett. [smile] Svårt att förklara [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Fan vad ungdomar är inkompetenta... ungdummar...

Varför är du medlem på ungdommar.se då..? -_-'


   
SvaraCitera
smisk

LONGsebBOARD:

Varför är du medlem på ungdommar.se då..? -_-'

För att kunna säga det, så klart [smile]


   
SvaraCitera

LONGsebBOARD:

jag sjunger 80 tals rock som skidrow, motley crue & bon jovi. Där är det är mycket höga toner som jag inte når.. vad är andra knep för att utveckla rösten?

Pressa dig långsamt uppåt (över långa perioder menar jag). Du övar helt enkelt på att sjunga i höga oktaver. Gör det ont - avbryt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

För att kunna säga det, så klart

haha 😛 Tack för det då, men jag behåller nog kulorna [bigsmile]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera