Aviseringar
Rensa alla

Att skämtsamt likna böneutrop vid åsnebröl = hets mot folkgrupp?


Ämnesstartare

Kanske finns tråd redan? Hursomhelst kommer en rättegång mot den man från Nyköping som på Facebook skämtsamt beskrev sitt uppvaknande till ett böneutrop som "det är inte normalt att vakna upp till en åsna som har ont i magen" att inledas i november. Han åtalas för hets mot folkgrupp. Vad fan liksom? Jag kan gå med på att det i vissa sammanhang kan vara smaklöst att uttrycka sig så, men att det skulle vara hets mot folkgrupp? Nä, det urvattnar hela begreppet.

Är det på motsvarande sätt hets mot folkgrupp att likna ljudet av en kristen församling som sjunger psalmer vid fårbräkande, eller vad är det jag missat som gör att den skämtsamma liknelsen i just det här fallet är så hemsk? Handlar det om att flera medlemmar av den religiösa gruppen måste tolka det som enormt kränkande för att det ska räknas som hets mot folkgrupp, och att det alltså inte är det om ingen tar illa upp? Tolka nu inte detta som att jag försöker rättfärdiga rasism mot etniska grupper som råkar vara muslimer, för det är inte vad jag försöker göra. Jag är bara nyfiken på hur i hela helvetet det kan tolkas som hets mot folkgrupp och vad man på ett samhälleligt plan vinner på att betrakta det som det... ???


   
Citera
Ämnesstartare

Knas ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dock ville de väl statuera ett exempel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
dock ville de väl statuera ett exempel

Om de ville statuera ett exempel hade det väl varit lämpligare att åtala någon som faktiskt hade uttryckt sig på ett kränkande sätt mot muslimer? Typ SD-politikern som ansåg att våldtäkt är en del av den muslimska kulturen, eller vad det nu var...


   
SvaraCitera
mynona

Det handlar om att islam och allt som har med islam att göra är ett av vårt samtida samhälles mest laddade och infekterade ämnen: fascister och främlingsfientliga har monopol på allt som har med saken att göra, vilket innebär att alla övriga överreagerar då kritik i det sammanhanget förekommer - något som faktiskt säger en hel del om varför det är så känsligt: att även ickefascister och icke främlingsfientliga sitter på många frågor om ämnet som de inte vågar utrycka. Det är så fruktansvärt infekterat, och det är farligt, för ju mindre icke främlingsfientliga talar om sådan typ av kritik, desto mer monpoliserad blir sådana frågor av just de främlingsfientliga och desto mer gäller deras lilla tolkning av saken. 

För naturligtvis är böneutrop ett otyg. Att någon ropar ut budskap som reklam för en religion är inte samma sak som att de ringer i klockor och jag gillar det inte. Förutom åsnebröl låter det som en råmande ko, och det myndigheterna gör med detta åtal är att de förlöjligar och underminerar begreppet hets mot folkgrupp, legitimerar fascisternas hållning, åsiktsmonopol och tolkningsmonopol om dessa frågor, och i grunden erkänner att de själva avskyr böneutrop men tycker det är för infekterat att tala om. De tycks inte inse att de gynnar SD och alla former av fascistiska och främlingsfientliga grupper genom dylikt. SD och andra sk "islamkritiker" gynnas ofrivilligt av just demokrater vid sådana här tillfällen och tycks fastlåsta i en dödsdans. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra:

Om de ville statuera ett exempel hade det väl varit lämpligare att åtala någon som faktiskt hade uttryckt sig på ett kränkande sätt mot muslimer? Typ SD-politikern som ansåg att våldtäkt är en del av den muslimska kulturen, eller vad det nu var...

Där skulle man ju kunna hävda att eftersom det ofta är kvinnorna som också skuldbeläggs och mycket går ut på att det är de som ska skyla sig för att undvika våldtäkt etc och inte män som ska ge blanka fan i att röra kvinnor som inte gett sitt tillåtelse, så det målet hade nog en skicklig advokat kunnat vinna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Det är så fruktansvärt infekterat, och det är farligt, för ju mindre icke främlingsfientliga talar om sådan typ av kritik, desto mer monpoliserad blir sådana frågor av just de främlingsfientliga och desto mer gäller deras lilla tolkning av saken.

Håller, inte helt oväntat, helt med! Dock tycker jag att böneutrop och klockringning i grunden är samma sak. Båda kan uppfattas som störande och jobbiga och om man vaknar upp av dem när man inte sovit så jävla bra och skriver av sig på Facebook så behöver det verkligen inte vara ett uttryck för rasism...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Där skulle man ju kunna hävda att eftersom det ofta är kvinnorna som också skuldbeläggs och mycket går ut på att det är de som ska skyla sig för att undvika våldtäkt etc och inte män som ska ge blanka fan i att röra kvinnor som inte gett sitt tillåtelse, så det målet hade nog en skicklig advokat kunnat vinna.

Jo, men i fallet med SD-politikern så kan ju avsikten helt klart tolkas som att vara något i stil med att propagera för hur barbariska och onda samtliga människor ur en viss etniska grupp är p.g.a. att de har en viss kultur eller religion, eller nåt åt det hållet, dvs. tolkas som hets mot folkgrupp. Detta oaktat att islam leder till eller kan används för att rättfärdiga kvinnoförtryck, alltså... men jag vet inte, det kanske hade kunnat ses som ett giltigt försvar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra:

Jo, men i fallet med SD-politikern så kan ju avsikten helt klart tolkas som att vara något i stil med att propagera för hur barbariska och onda samtliga människor ur en viss etniska grupp är p.g.a. att de har en viss kultur eller religion, eller nåt åt det hållet, dvs. tolkas som hets mot folkgrupp. Detta oaktat att islam leder till eller kan används för att rättfärdiga kvinnoförtryck, alltså... men jag vet inte, det kanske hade kunnat ses som ett giltigt försvar?

Förmildrande omständighet tror jag nog men är det en politiker som uttryckt sig så plumpt så blir nog utgången värre än om det vore en vanlig dödlig.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sånt här skit får mig att hata Sverige ännu mer... Sverige är fan världens sämsta jävla land (Altså folket i Sverige gör detta till ett skit land)


   
SvaraCitera

Feberyra:
Kanske finns tråd redan? Hursomhelst kommer en rättegång mot den man från Nyköping som på Facebook skämtsamt beskrev sitt uppvaknande till ett böneutrop som "det är inte normalt att vakna upp till en åsna som har ont i magen" att inledas i november. Han åtalas för hets mot folkgrupp. Vad fan liksom? Jag kan gå med på att det i vissa sammanhang kan vara smaklöst att uttrycka sig så, men att det skulle vara hets mot folkgrupp? Nä, det urvattnar hela begreppet.

Är det på motsvarande sätt hets mot folkgrupp att likna ljudet av en kristen församling som sjunger psalmer vid fårbräkande, eller vad är det jag missat som gör att den skämtsamma liknelsen i just det här fallet är så hemsk? Handlar det om att flera medlemmar av den religiösa gruppen måste tolka det som enormt kränkande för att det ska räknas som hets mot folkgrupp, och att det alltså inte är det om ingen tar illa upp? Tolka nu inte detta som att jag försöker rättfärdiga rasism mot etniska grupper som råkar vara muslimer, för det är inte vad jag försöker göra. Jag är bara nyfiken på hur i hela helvetet det kan tolkas som hets mot folkgrupp och vad man på ett samhälleligt plan vinner på att betrakta det som det... ???

Okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Verkligen inte. Tycker inte ens att lagen borde finnas, men om den nu skall finnas och tillämpas så är detta definitivt inte något fall av hets mot fulkgrupp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll: Okej.

Det är noterat att du inte anser det vara ett ämne värt att diskutera, eller vad det nu är du vill ha sagt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: Tycker inte ens att lagen borde finnas

Motivera gärna kortfattat! Varför ska det t.ex. vara tillåtet att som en del av en demonstration skandera "utrota alla judesvin!"?


   
SvaraCitera