Aviseringar
Rensa alla

Att skaffa barn - En synvinkel


Grattis


   
SvaraCitera

Coolt   Hjärta


   
SvaraCitera
time
 time

Hänger ej med. Har du blivit pappa på riktigt?


   
SvaraCitera

Scooby-Doo:

Kvinnan har fött barn vaginalt sedan människan kom till jorden och med dagens avancerade läkarvård är riskerna minimala samt smärtlindring ej att förglömma.

Trots vår avancerade läkarvård får du dessvärre leva med ett stort jävla fult ärr rakt över magen resten av ditt liv.

När det blir dags för min blivande tjej att föda fram ett barn så skulle jag nog avråda henne från kejsarsnitt och istället råda henne smärtlindring och ge henne allt fysiskt och psykiskt stöd jag kunde ge henne.

Räknade med att någon skulle skriva just detta. Jag skiter ärligt talat i vad andra säger just nu kring kejsarsnitt, kanske låter hårt men respekterar om man tycker annorlunda. Vad fint att du iaf vill stödja din framtida flickvän på ett sätt! Det beundrar jag 


   
SvaraCitera

Scooby-Doo: Trots vår avancerade läkarvård får du dessvärre leva med ett stort jävla fult ärr rakt över magen resten av ditt liv.

tycker det är vackert, det finns en mening bakom det jämfört ärren från när man ramlade med cykeln som barn


   
SvaraCitera

schim:

tycker det är vackert, det finns en mening bakom det jämfört ärren från när man ramlade med cykeln som barn

varför har inte dom också en mening?


   
SvaraCitera

019linnea: Räknade med att någon skulle skriva just detta. Jag skiter ärligt talat i vad andra säger just nu kring kejsarsnitt, kanske låter hårt men respekterar om man tycker annorlunda.

Nu framgår det inte av din synpunkt/ställningstagande VARFÖR du är negativt inställd till vaginal förlösning före kejsarsnitt. Å andra sidan finns det i vissa fall inget alternativ till kejsarsnitt om ex barnet ligger helt fel mm tio olika anledningar.

MEN man ska heller inte glömma bort farorna med kejsarsnitt...

Risker och komplikationer vid kejsarsnitt
Som alla operationer kan kejsarsnitt ge komplikationer. Risken är dock större om du föder med akut kejsarsnitt än med planerat kejsarsnitt.

1. Infektion

Den vanligaste komplikationen efter ett kejsarsnitt är en infektion. Antingen i operationssåret eller i livmodern. Du kan även drabbas av urinvägsinfektion.

2. Blodpropp

Risken för blodpropp ökar under och precis efter en graviditet. För dig som föder med kejsarsnitt är risken fyr gånger högre jämfört med vaginal förlossning.

3. Blödningar

Blödningar är en vanlig komplikation vid kejsarsnitt. Ungefär 12 procent av alla mammor som föder med kejsarsnitt förlorar minst en liter blod, jämfört med tre procent hos de som föder vaginalt.

4. Organ växer samman

I väldigt sällsynta fall så kan bukhinnan och andra organ i magen växa ihop efter operationen. Detta kan göra att du får tarmvred på grund av stopp i tarmen. Detta tillstånd måste opereras.

5. Föreliggande moderkaka

Om du blir gravid igen så ökar risken att få föreliggande moderkaka om du en gång har gjort kejsarsnitt. Föreliggande moderkaka innebär att moderkakan lägger sig för livmodermunnen. Vid detta tillstånd så är inte vaginal födsel möjlig.

6. Barnet kan få problem med andningen/astma

Barn som föds med kejsarsnitt kan ha svårare att komma igång med andningen. Detta går över, men barnet kan behöva observeras i kuvös.

Ju senare kejsarsnittet görs, desto mindre risk för andningsproblem. Det finns också forskning som visar att barn som föds med kejsarsnitt i högre grad drabbas av astma.

Källa: http://kejsarsnitt.se/risker-och-komplikationer-vid-kejsarsnitt/

019linnea: Vad fint att du iaf vill stödja din framtida flickvän på ett sätt! Det beundrar jag

Självfallet ska jag göra det. Skulle själv vilja om det vore möjligt föda fram barnet men det är ju dessvärre inte med dagens teknik möjligt. Samtidigt tror jag att "präglingen" för barnet skull faktiskt är väldigt viktigt. Samtidigt ska vi ju inte glömma bort att det är "vårt" barn och inte "hennes" barn.  

019linnea: en snygging med bra personlighetsdrag, som barnet skulle få se upp till!

Har oerhört fina genetiska medicinska anlag som är få förunnat.  Mycket glad


   
SvaraCitera

det är bara en synvinkel alltså din subjekvita åsikt som man kan tycka andra ord. med andra ord så är det inte en "sanning" utan bara ett påstående då folk kan ha en annan uppfattning.


   
SvaraCitera

Scooby-Doo:

Nu framgår det inte av din synpunkt/ställningstagande VARFÖR du är negativt inställd till vaginal förlösning före kejsarsnitt. Å andra sidan finns det i vissa fall inget alternativ till kejsarsnitt om ex barnet ligger helt fel mm tio olika anledningar.

MEN man ska heller inte glömma bort farorna med kejsarsnitt...

Risker och komplikationer vid kejsarsnitt
Som alla operationer kan kejsarsnitt ge komplikationer. Risken är dock större om du föder med akut kejsarsnitt än med planerat kejsarsnitt.

1. Infektion

Den vanligaste komplikationen efter ett kejsarsnitt är en infektion. Antingen i operationssåret eller i livmodern. Du kan även drabbas av urinvägsinfektion.

2. Blodpropp

Risken för blodpropp ökar under och precis efter en graviditet. För dig som föder med kejsarsnitt är risken fyr gånger högre jämfört med vaginal förlossning.

3. Blödningar

Blödningar är en vanlig komplikation vid kejsarsnitt. Ungefär 12 procent av alla mammor som föder med kejsarsnitt förlorar minst en liter blod, jämfört med tre procent hos de som föder vaginalt.

4. Organ växer samman

I väldigt sällsynta fall så kan bukhinnan och andra organ i magen växa ihop efter operationen. Detta kan göra att du får tarmvred på grund av stopp i tarmen. Detta tillstånd måste opereras.

5. Föreliggande moderkaka

Om du blir gravid igen så ökar risken att få föreliggande moderkaka om du en gång har gjort kejsarsnitt. Föreliggande moderkaka innebär att moderkakan lägger sig för livmodermunnen. Vid detta tillstånd så är inte vaginal födsel möjlig.

6. Barnet kan få problem med andningen/astma

Barn som föds med kejsarsnitt kan ha svårare att komma igång med andningen. Detta går över, men barnet kan behöva observeras i kuvös.

Ju senare kejsarsnittet görs, desto mindre risk för andningsproblem. Det finns också forskning som visar att barn som föds med kejsarsnitt i högre grad drabbas av astma.

Källa: http://kejsarsnitt.se/risker-och-komplikationer-vid-kejsarsnitt/

Självfallet ska jag göra det. Skulle själv vilja om det vore möjligt föda fram barnet men det är ju dessvärre inte med dagens teknik möjligt. Samtidigt tror jag att "präglingen" för barnet skull faktiskt är väldigt viktigt. Samtidigt ska vi ju inte glömma bort att det är "vårt" barn och inte "hennes" barn.  

Har oerhört fina genetiska medicinska anlag som är få förunnat.  Mycket glad

Har hört allt men tänker inte ändra mig i dagsläget, dessvärre, precis som jag har gjort hela mitt liv. Det är lönlöst att dra upp fakta om precis kejsarsnitten.


   
SvaraCitera

Du får göra som du vill med ditt liv medan jag gör som jag vill med mitt.


   
SvaraCitera
mens
 mens

Känner exakt samma fast tvärtom. Både Alans och Englas föräldrar hittade dock en lösning där så nu surfar jag runt efter solresor och letar vänner på flashback.

(Skulle absolut välja kejsarsnitt pga anledningar. Om ngn annan än läkare försökte klappa mig på huvudet och ba nä hörru så skulle jag ge den en fet smäll. Min kropp och mitt val. Risker för både unge och mamma finns alltid vid en förlossning. Uh tänk om jag skulle resonera på detta sätt när det gäller droger vid graviditet.)


   
SvaraCitera
mens
 mens

får nog säga ngra hail mary för det där nu


   
SvaraCitera

schim:

hahhaha what nej mamma säger att det är mitt liv, min unge
om hon blev gravid när hon var 17 så kan hon inte säga så mycket... xD

Ja men... lets do it then!!!!  Blink Mycket glad


   
SvaraCitera
Draug

Kanske är det bäst att förskona nästa generation genom att låta bli. Vill bespara dem lidandet att ofrivilligt födas in i en värld full av hat och girighet.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

😀

så startar ni ett band.. 


   
SvaraCitera