Aviseringar
Rensa alla

Att sluta röka cannabis


Ämnesstartare

Hej vänner,

Har en seriös fråga. Vet inte om jag tror särskilt många här inne har erfarenhet utav detta, men jag tänkte att jag åtminstone kan höra efter.

Jag har rökt cannabis regelbundet i fem år - minst nån gång i veckan -, de senaste två-tre åren nästan dagligen och det senaste året flera gånger om dagen (säg 4-8 i genomsnitt, kanske?).

Har försökt dra ner på det hur många gånger som helst, men jag lyckas inte. Jag finner detta lustigt då jag höll på att gå ner mig på opiater flera gånger under mina sena tonår men tog mig ur det. Opiater ska väl vara aningen mer beroendeframkallande, tänker jag.

Tänkte bara kolla typ:
- Har du varit regelbunden cannabisbrukare under en lång tidsperiod och sedan slutat?
- Om så, var det svårt? Vad gjorde du för att göra det enklare?
- Hur lång tid tog det innan irritationen, humörsvängningarna, aptitförlusten o.dyl. dog ut helt? (Detta är vanliga withdrawal symptoms för cannabis som jag upplevt en miljard gånger då jag försökt dra ner eller sluta.)
- Finns det nån som helst chans att man kan komma tillbaka från min nivå av missbruk ner till att röka "då och då", eller tror du/ni det är kört och att jag måste lägga pipan på hyllan helt?

Min självdisciplin är inte den bästa och jag har många delar utav mitt liv där jag behöver förbättra mig. Eftersom jag precis fått ciggen under kontroll (två veckor idag och har knappt haft några cravings alls, jag är fett nöjd och har fått mycket momentum utav det!) så tänkte jag gå på gräset nu.

MVH,
Ödmjuk kronisk stoner


   
Citera

Misstänker att det är som att sluta med alla andra typer av beroenden, betydligt enklare om man får hjälp av utbildad. Men låter som att cigg funkar bra, så fortsätt på det


   
SvaraCitera

tycker du ska skaffa hjälp för att sluta.

det kan ta lång tid innan du är återställd efter att du slutat, för vissa tar det upp emot ett halvår-år.
därför borde du skaffa stöd och hjälp utifrån under tiden.

Jag tror du måste sluta helt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Misstänker att det är som att sluta med alla andra typer av beroenden, betydligt enklare om man får hjälp av utbildad.

Jag vet inte, alltså. Den uppfattningen jag har fått är att om man går och försöker få professionell hjälp för att sluta med cannabis här så blir man utskrattad, eftersom det finns folk med riktiga drogproblem - heroin, kokain, meth, etc.

Men det är klart det kan vara värt att undersöka. Tack för svar, hur som helst!


   
SvaraCitera

Penstrokes:

Ödmjuk kronisk stoner

Finns bra specefik behandling mot Kannabis. Vart i landet bor du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Finns bra specefik behandling mot Kannabis. Vart i landet bor du?

Jag bor i Daytona Beach, FL, USA.


   
SvaraCitera

Hade en kompis som spolade ner skiten. Men det hjälpte inte Dold text: xD

Du kanske kan pröva med att trappa ner?[cute] Hur nu det ska gå till


   
SvaraCitera

Penstrokes:

Men det är klart det kan vara värt att undersöka. Tack för svar, hur som helst!

folk får ju professionell hjälp att sluta röka så varför skulle det inte gå att få det för att sluta med cannabis?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

Hade en kompis som spolade ner skiten. Men det hjälpte inte

Jag har spolat ner och slängt bort mitt gräs hundra gånger. Sen blir jag skitdeppig, irriterad, förlorar aptiten, sitter och stirrar framför mig och börjar nästan grina. Sen köper jag mer. [smile]

Istechetvåpunktnoll:

Du kanske kan pröva med att trappa ner?[cute] Hur nu det ska gå till

Provat en miljard gånger. Är väl värt ett försök till, antar jag. Ska försöka skriva nåt nedtrappningsschema och sätta upp det på väggen eller nåt, kanske. Tack för idén.

qazedctgb:

folk får ju professionell hjälp att sluta röka så varför skulle det inte gå att få det för att sluta med cannabis?

Det är lite annan grej i USA, kan jag tänka mig. Dels så tycker inga läkare att cannabis är särskilt mycket utav ett problem - min läkare viftade bort faktumet att jag röker gräs (trots att det är väldigt mycket) totalt och sa ingenting om det, trots att jag har hjärtproblem. Sen så vet jag inte om min sjukförsäkring täcker dylikt.

Har också hört att folk som gått på typ NA-möten (Narcotics Anonymous) typ blir skrattade åt, alt. utjagade ur lokalen, om de säger att de är "beroende av cannabis". I jämförelse med andra droger är det ett sånt icke-problem, liksom.

Men ah, jag ska kolla upp möjligheterna!


   
SvaraCitera

lycka till <3


   
SvaraCitera

Penstrokes:

Tack för idén.

Annars kan du ju be dina kompisar att slå dig varje gång de märker att du rökt. Våld är alltid kul[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bump. [sad]


   
SvaraCitera

Har bara provat nåra gånger så är ju knappast beroende än (men dead beat junkie är jag ju förstås redan). men eftersom det inte är så beroendeframkallande så är det väl bara för du tycker de e najs, och (har ej läst igenom) att du vill sluta för att spara pengar. Köp typ några masariner på ICA istället, de e minst lika nice [ad]


   
SvaraCitera

viljestyrka och nedtrappning över lång tid är nog en vinnande metod


   
SvaraCitera

Cannabis är väl inte ens beroendeframkallande i den "sanna" meningen? Med andra ord är det mest att ändra på ett beteende, typ som att sluta peta sig i näsan eller att sluta tugga på sina naglar?


   
SvaraCitera