Aviseringar
Rensa alla

Att söka boendebidrag under studietiden. Lite hjälp tack.


penja
Ämnesstartare

Hej! 
Jag tänkte kolla om jag kan få något boendebidrag från försäkringskassan. Där ska man fylla i sin årsinkomst före skatt, men jag har ingen riktig koll på vad det är som räknas som en inkomst. 

"Ange de inkomster som du beräknar att få och/eller redan har fått under perioden 1 januari – 31 december det år som din ansökan om bostadsbidrag avser. Inkomsterna anges före skatt. Tjänsteinkomster, inkomster från näringsverksamhet, kapitalinkomster, vissa övriga inkomster och viss del av hushållets förmögenhet över 100 000 kronor ska räknas med."

I våras pluggade jag på gymnasienivå och fick då 1050kr i studiebidrag varje månad. 
Ska detta räknas med?

Jag har sommarjobbat. 

I höst kommer jag ha fullt studielån, samt bidrag. Lån: 6196kr/mån. Bidrag: 2828kr/mån. 
Räknas lånet som en inkomst, eller ska jag bara räkna med bidragsdelen?

Eftersom månadsinkomsten från i våras och den jag kommer ha i höst skiljer sig så mycket kommer inte försäkringskassan kunna se vad jag får in varje månad. Är inte det viktigt? Samtidigt så står det "det år som din ansökan om bostadsbidrag avser", och det är såhär det har sett ut detta år. 

Tack på förhand. 


   
Citera
Ämnesetiketter

studiebidrag tror jag knappast jag skrev något om när jag ansökte för några år sedan. sommarjobb måste du dock ha med

80% av ditt bidrag räknas som inkomst, ej lånet


   
SvaraCitera

penja: Räknas lånet som en inkomst, eller ska jag bara räkna med bidragsdelen?

bara bidrag räknas, det vettigaste är att ringa in och be om hjälp


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Blivande_japan:
studiebidrag tror jag knappast jag skrev något om när jag ansökte för några år sedan. sommarjobb måste du dock ha med

80% av ditt bidrag räknas som inkomst, ej lånet

började du plugga direkt? då struntade du i att räkna nån inkomst alls från våren då du fortfarande gick på gymnasiet?

ja, sommarjobbet förstår jag att jag räkna med! 

aha, är det bara 80 procent av bidraget? dvs 2828 * 0.8 = 2262.4? 
har iof hört det nu när du säger det. 


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Järn:

bara bidrag räknas, det vettigaste är att ringa in och be om hjälp

jo, det är sant. borde kanske göra det. ska dock se till att få min sista lön innan jag faktiskt söker bidraget. minns inte riktigt vad jag kommer få denna gång, så känns säkrast så. tror jag väntar med att ringa också, tills jag fått den. men de har en tjänst där man kan prova räkna ut vad man får, vore inte så dumt att lyckas med ett sånt exakt resultat som möjligt. 


   
SvaraCitera

Studiebidraget från gymnasiet ska inte räknas med. Är en gräns på runt 50-60k per halvår innan du får mindre i bidrag så är nog rätt lugnt. 


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

mrman:
Studiebidraget från gymnasiet ska inte räknas med. Är en gräns på runt 50-60k per halvår innan du får mindre i bidrag så är nog rätt lugnt. 

men det jag tänker på. blir det inte väldigt fel om jag inte räknar med nån slags inkomst för våren? då kanske de tror att höstinkomsten är en årsinkomst, och att jag får jättelite i månaden? dvs, högre bidrag.

hur söker man om detta bidrag? varje år? varje halvår? min årsinkomst kommer ju se helt annorlunda ut nästa år. 


   
SvaraCitera

Ring dem istället Emma! Blir sånt där fel blir man återbetalningsskyldig och det är inte kul.
Jag har inte ens vågat ansöka om bidrag för att jag är rädd att det ska bli fel.


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Fingerprints:
Ring dem istället Emma! Blir sånt där fel blir man återbetalningsskyldig och det är inte kul.
Jag har inte ens vågat ansöka om bidrag för att jag är rädd att det ska bli fel.

aa jag får göra så! 

ska invänta min sista sommarjobbslön först. dvs den 25e. sen ringer jag dem 🙂 


   
SvaraCitera

penja:

men det jag tänker på. blir det inte väldigt fel om jag inte räknar med nån slags inkomst för våren? då kanske de tror att höstinkomsten är en årsinkomst, och att jag får jättelite i månaden? dvs, högre bidrag.

hur söker man om detta bidrag? varje år? varje halvår? min årsinkomst kommer ju se helt annorlunda ut nästa år. 

Om jag minns rätt så söker du varje kalenderår. Den ansökan du gör nu gäller alltså fram tills årsskiftet och du ska fylla i din beräknade totalinkomst från 1 januari till 31 december. Vid årsskiftet gör du sen en ny ansökan och då fyller du i hur mycket du räknar med att tjäna under nästa år. Skulle det visa sig att det ändrar sig så meddelar du Försäkringskassan så snabbt som möjligt.


   
SvaraCitera

Fingerprints: Jag har inte ens vågat ansöka om bidrag för att jag är rädd att det ska bli fel.

Det är nog ingen fara att söka om du bara jobbat lite då och då och inte tjänat mer än 10k per månad innan skatt varje månad hela året. Annars anger du bara hur mycket du beräknar att du kommer tjäna så får du bidrag därefter. Om du är orolig att bli återbetalningsskyldig kan du ju alltid försöka lägga undan och spara pengar. Synd att inte söka alls tycker jag. 
http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiemedel/inkomst-1.4690


   
SvaraCitera

penja:

började du plugga direkt? då struntade du i att räkna nån inkomst alls från våren då du fortfarande gick på gymnasiet?
   

ja, men nu när du säger det kom jag på att jag inte sökte bostadsbidrag förrän på våren i ettan, så det var nog därför jag inte räknade med det. blev osäker nu på hur det är, men i värsta vall är det väl bidraget från gymnasiet*0,8 som gäller också!

penja: aha, är det bara 80 procent av bidraget? dvs 2828 * 0.8 = 2262.4? har iof hört det nu när du säger det.

precis!


   
SvaraCitera