Aviseringar
Rensa alla

Att stå bredvid den som röker...


Ämnesstartare

...Är det lika farligt att stå och snacka med den som röker som för den som röker?

Jag har hört det men kan det stämma?

inga skitinlägg..


   
Citera
Ämnesstartare

United 90:

Är det lika farligt att stå och snacka med den som röker som för den som röker?

Det är farligare att passivröka än att röka själv, iaf enligt det jag hört.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Det är farligare att passivröka än att röka själv, iaf enligt det jag hört.

Jag tror att det är skitsnack. Fattar inte hur det kan vara det.


   
SvaraCitera

Varför skulle det INTE vara farligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asså det e inte särskillt farligt att så vid nån som räker om man e ute, rökaren för ju i sig mer skadliga ämnen ändå, även om många ämnen som kommr ut e ej tillräckligt förbrända = ökad cancerrisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att leva i en storstad med mycket avgaser är också farligt för lungorna


   
SvaraCitera

Michee:

Det är farligare att passivröka än att röka själv, iaf enligt det jag hört.

850 personoer dog enligt en sida på nätet förra året pga passivrökning.

Den som röker en cigarett får själv i sig högst en fjärdedel av röken, resten går ut i omgivningen. De människor som finns i närheten, men som själva inte röker, blir passiva rökare. När de andas får de i sig nikotin och övriga kemikalier från rökarnas cigaretter.

Om man ofta utsätts för tobaksrök riskerar man samma hälsoproblem som dem som röker, även om riskerna är mindre än för rökaren.

Icke-rökare som lever med en rökare har cirka trettio procents förhöjd risk att få lungcancer, när man jämför med ickerökare som lever med en ickerökare. Forskning visar att det också finns en ökad risk för hjärt- kärlsjukdomar.

Enligt Socialstyrelsens miljöhälsorapport 2001 räknar man med att omkring 850 dödsfall per år kan tillskrivas passiv rökning. Tobakslagen är tänkt att vara ett stöd för alla dem, som vill ha rökfritt på jobbet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

Jag tror att det är skitsnack. Fattar inte hur det kan vara det.

Därför att den som röker drar in rök som filtrerats. En som står bredvid andas in rök som inte blivit filtrerad. Låter logiskt för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men det handlar inte om du står o snackar med en kompis som gör det några gånger, utan det är mer om du bor med någon rökare typ partner eller förälder som ofta röker när du är där.

Men ja, röken som blåses ut innehåller kolmonoxid, CO, (tror jag) som är en giftig gas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://sv.help-eu.com/pages/dos-dossier-3-4-14-REPORTS.html
"Riskerna med passiv rökning
En studie publicerad i British Medical Journal[1] i april 2004 sätter fingret på de förödande effekterna med passiv rökning. Enligt författarna så ökar dödligheten med 15 procent hos de personer som lever med en rökare, även om de själva inte röker.2]

Världshälsoorganisationens (WHO: s) Internationella byrå för cancerforskning klassade i maj 2004 passiv rökning som cancerframkallande och visade att vanliga nivåer av sidorök (passiv rökning) orsakade lungcancer hos icke-rökare. WHO menade också att de som lever med en rökare löpte 25 procents högre risk att drabbas av en dödlig hjärtsjukdom 2]. Tobaksrök är i synnerhet farlig för barn eftersom den höjer risken för; infektioner I lungorna, återkommande öroninfektioner, astma-anfall, låg födelsevikt, och plötslig spädbarnsdöd. "


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har läst att rökarens utandningsluft kommer innehålla kvarvarande giftiga ämnen i minuter efter att cigaretten släckts också. Så att leva med en rökare borde ju bli farligt i längden ja...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Därför att den som röker drar in rök som filtrerats. En som står bredvid andas in rök som inte blivit filtrerad. Låter logiskt för mig.

Mjo men ändå, då drar man ju in röken direkt i lungorna, det gör inte en passiv rökare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sculptura:

"Riskerna med passiv rökning

Mitt var sammanfattat o klart [cool]
Fast du hade källa.. så okej, hittade iofs en jag med sen för att checka om gasen stämde (svt.se) [party]


   
SvaraCitera

Matilda1988:

att leva i en storstad med mycket avgaser är också farligt för lungorna

Aj då, jag e körd [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

då drar man ju in röken direkt i lungorna, det gör inte en passiv rökare.

Vad menar du att den som står bredvid andas med i sådana fall?


   
SvaraCitera