Aviseringar
Rensa alla

Att ta emot/söka välgörenhet


Ämnesstartare

Hej umisar!

Jag var nyss hos optikern och det blir ju som bekant aldrig billigt. Optikern pratade om att man kunde söka bidrag "då det finns föreningar med mycket pengar som gott kan göra nytta här hemma också". Svenska kyrkan får ju göra mycket av socialens jobb och är vad jag vet väldigt bra, har ingen koll på om andra religioner också är så men det känns ej så. Dock känns det fel att söka sig dit. Det är ju för absolut utslagna liksom. Eller??
Ingen i min släkt har, vad jag vet, behövt någon välgörenhet så jag kan väl dra nytta av samhället lite extra då, kanske eftersom de är så flitiga och bidrar till det så bra. Fast det tar ju emot jättemycket eftersom jag tycker att många andra behöver det mer än jag. Det känns ju dessutom som om man skulle få kräla allra längst ned i stoftet och säga att man är så pass "oduglig" att man inte kan betala ett par jäkla glasögon själv - vilket ju i och för sig är en jättekostnad.
Eftersom det på detta forum finns allt ifrån folk som får bostäder köpta åt sig av föräldrarna,  till folk som får försörja sina föräldrar så tänkte jag höra lite om era erfarenheter vad gäller detta.


   
Citera
Ämnesstartare

Inte soc/försäkringskassan, alltså. Eller det är väl en form av välgörenhet också kanske men ej på samma sätt.


   
SvaraCitera
Lounge

Ibland är man i behov av att kunna unna sig t.ex. upplevelser för att må bättre. Tycker inte argumentet om att d helt utan pengar endast borde få pengar därför. Klart de ska prioriteras dock.. När jag gick på soc förra året så hade jag inte råd med något. Jag fick tips av min kurator att söka bidrag till sommarnöjen via en fond på mitt närmsta sjukhus. Sagt och gjort så fick jag 3000 kr och jag hade råd att hitta på saker som gör bra för välmåendet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Menaru om man fått pengar från någon välgörandeorganisation eller föräldrar/vänner/släkt osv? 

Har ju fått tak över huvudet och varm mat på bordet i 22 år av föräldrar, givetvis tacksam. 
Lite kläder/prylar när man var yngre + fick risk2an på körkortet betalt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Graavgardspsalm:
Menaru om man fått pengar från någon välgörandeorganisation eller föräldrar/vänner/släkt osv? 

Har ju fått tak över huvudet och varm mat på bordet i 22 år av föräldrar, givetvis tacksam. 
Lite kläder/prylar när man var yngre + fick risk2an på körkortet betalt. 

Organisationer!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Organisationer!

Aha, snurrade bort mig på sista meningarna antar jag isf. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge: Jag fick tips av min kurator att söka bidrag till sommarnöjen via en fond på mitt närmsta sjukhus. Sagt och gjort så fick jag 3000 kr och jag hade råd att hitta på saker som gör bra för välmåendet.

what, vill också, om inte annat för att ha råd till ett sl-kort och bli av med efterhängsna räkningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

what, vill också, om inte annat för att ha råd till ett sl-kort och bli av med efterhängsna räkningar.

ja sådant är ju viktiga grejer!  googlade men fann inte några sådana. antagligen måste man kontakta en kyrka el ngt.


   
SvaraCitera
Exner

Schism:

what, vill också, om inte annat för att ha råd till ett sl-kort och bli av med efterhängsna räkningar.

Rekommenderar Frälsningsarmén. Gjorde studiebesök där och gymnasiet och fick väldigt positiva vibbar.


   
SvaraCitera
Exner

Ont: det tycker jag att du ska göra. Många som skänker pengar till organisationer gör detta för skapa ett bättre samhälle. Om sökanden passar profiler, så är det just det som de vill att pengarna ska gå till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ju förstås sant. Ska nog trycka undan all stolthet och ringa frälsis imorgon och höra lite med dem hur det funkar. 


   
SvaraCitera
Lounge

Schism:

what, vill också, om inte annat för att ha råd till ett sl-kort och bli av med efterhängsna räkningar.

Fråga på psyk! Ofta behöver man underskrift ifrån arbetande där.


   
SvaraCitera
Lounge

Man kan fråga om pengar till typ en vinterjacka.. Dvs allt

Tro man behövde lämna in kontroll skattesedelen för året innan på sin höjd typ 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Jag typ skäms bara av tanken att be om ekonomisk hjälp 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Jag typ skäms bara av tanken att be om ekonomisk hjälp 🙁

Jamen eller hur! Att lilla jag ska ha  ngt ickelivsviktigt när det finns så många som bokstavligen går under liksom.


   
SvaraCitera