Aviseringar
Rensa alla

Att tänka att man är dum ofta = att man är dum?


Ämnesstartare

Hej, jag tänker ofta att jag är dum eftersom jag får kommentarer ganska ofta om det, Och vissa har sagt t.om "Seriöst du är ju på riktigt dum i huvudet) från 3 olika personer... Och jag menar dessa personer är helt neutrala för mig (vänner, skolkamrater)

Gjort ett IQ test första gången fick jag 98 (visste dock inte att det var på tid, så höll på med andra saker samtidigt) andra gången var det ett liknande test (IQ test) men på någon annan sida som visade att jag hade 114.

Eller kan det bara vara att jag är korkad när jag är med andra?
Jag är ganska inått, jag menar jag pratar men jag vill helst slippa prata bland folk så det är det kanske gör så att jag pratar för fort och tänker inte på ämnet bara på att få något sagt och slippa det..

Är jag dum om jag tänker att jag är dum?


   
Citera
Ämnesstartare

xparn:

Är jag dum om jag tänker att jag är dum?

Nä. Snarare självkritisk. Självkritik gör att du utvecklas. Om du nu känner dig så dum, eller tänker att du är så dum, så kanske det är dags att göra något åt det? Läs fler böcker, intressera dig mer för vetenskap, filosofi, psykologi osv. så vet du själv med dig att du är och blir mer intelligent. IQ-test kan fara åt helvete.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Läs fler böcker, intressera dig mer för vetenskap, filosofi, psykologi osv.

Jo kanske skulle göra att man fick mera kunskap om saker o ting, men intelligensen kan väll inte ökas? o,o

Inte påläst 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

Jo kanske skulle göra att man fick mera kunskap om saker o ting, men intelligensen kan väll inte ökas? o,o

Klart fan den ökar om man lär sig saker? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

Jo kanske skulle göra att man fick mera kunskap om saker o ting, men intelligensen kan väll inte ökas? o,o

Det beror på. Givetvis har vissa personer medfödda fördelar som till exempel bättre minne, men minnet kan man ju delvis tränas upp också. Om du har dåligt minne, men vill bli bra på matte, så kan du räkna matte ofta och pränta in formler för uträkning. Går du in för att verkligen lära dig och ger du det nog med tid så kommer du lära dig det. Sen kan du nog inte räkna med att bli ett matematikgeni - det krävs antagligen en kombination av bra medfödda förutsättningar, ett stort intresse och en väldigt massa pluggande för att bli det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

men intelligensen kan väll inte ökas?

om du tänker på IQ-nivån finns det till exempel en bok som heter "Nyckeln till framgång i alla IQ-tester". IQ-tester är egentligen bara ett mått på hur bra man är på att lösa en viss typ av problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

IQ-tester är egentligen bara ett mått på hur bra man är på att lösa en viss typ av problem.

Okej, Tack mår bättre 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag säger själv till mig själv och andra att jag är dum i huvudet.Men det är bara för att jag inte vill vara självgod.Men oftast när jag spelar dum och säger jag är dum har jag alltid kul!Men jag är ganska smart,ibland är jag faktiskt total dum.Men det skrattar man lätt bort.
Men man ingen är dum,man kanvara mindre klippsk och mer klippsk men man är alltid smart.Alla utom jag så klart!Jag är dum i huvudet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djupt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror snarare det är ett symptom på dåligt självförtroende

dock kan det ju bli självuppfyllande om du bara går och tänker skit om dig själv så blir man till slut så

tänker t.ex. alltid att jag e tråkig o socialt inkompetent och det har lett till att jag knappt kan snacka med folk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

Djupt

Du gillar det så vava. [wink][crazy][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lament:

Du gillar det så vava.

[blush][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har gjorts en del intressanta experiment på det här området.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger_effect

"The Dunning-Kruger effect is an example of cognitive bias in which "...people reach erroneous conclusions and make unfortunate choices but their incompetence robs them of the metacognitive ability to realize it"[1]. They therefore suffer an illusory superiority, rating their own ability as above average. This leads to a perverse result where people with less competence will rate their ability more highly than people with relatively more competence."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

Klart fan den ökar om man lär sig saker? [shake]

Jag tror inte att man kan förändra sitt intellekt, utan vara sin kunskap, har jag fel? Iofs förändras ditt intellekt med åldern, men om du kan läsa dig till ett högre intellekt vet jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

Okej, Tack mår bättre 🙂

Bara så du vet var det inga som helst fel på dina IQ-resultat ändå. Bara för att dina kompisar flashar med 164 betyder det inte att de faktiskt fick det, eller att det är normalt. 100 ska väl vara normen. Att få två poäng mindre än normen och då veta att du helt missade tidspressen, det är väl ingen katastrof. 114 är ju dessutom högst.

Håller för övrigt med tidigare talare om att IQ inte alls handlar om hur smart du är eller hur bra du kommer lyckas i skolan och livet. Det mäter ju bara IQ.

Sluta tänka att du är dum! Börja istället tänka på att det finns mycket du inte lärt dig ännu, men att du omöjligt hade kunnat det, med tanke på din ringa ålder. Alla lär sig nya saker varje dag, utom just dumma människor som redan tror sig veta allt. De som kallar dig dumma har nog svarare problem med att låta dig vara en människa under utveckling (vilket de själva också är) vilket faktiskt är en aning oschysst av dem. Och förresten, om man faktiskt skulle vara dum... Vad gör det. Dumma människor är inte sämre. Allt handlar om perspektiv [y]

(lite många moralkakor i ett och samma inlägg)


   
SvaraCitera