Aviseringar
Rensa alla

Att tänka att man är dum ofta = att man är dum?


Ämnesstartare

aristoteles:

Jag tror inte att man kan förändra sitt intellekt, utan vara sin kunskap, har jag fel? Iofs förändras ditt intellekt med åldern, men om du kan läsa dig till ett högre intellekt vet jag inte.

Jag tror det går att träna upp med erfarenheter och sådant, men det beror väl på hur man definierar intellekt. Även om spädbarn hade ett dugligt utvecklat språk och utvecklade sinnen (och vad annat man kan tycka behövs för att visa sig på styva linan), skulle de vara lika intellektuella som de kommer vara vid 45 års ålder? Eller 12-25, om man vill vara mindre extrem. Man lär sig ju varje dag nya saker om händelseförlopp, logik, orsak och verkan... Gud vet allt, genom att bara vara...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Även om spädbarn hade ett dugligt utvecklat språk och utvecklade sinnen (och vad annat man kan tycka behövs för att visa sig på styva linan), skulle de vara lika intellektuella som de kommer vara vid 45 års ålder? Eller 12-25, om man vill vara mindre extrem.

Som jag sa så förändras vårt intellekt med åldern så nej ett spädbarn lär inte ha samma intellekt som en vuxen.

Frågan är om man kan läsa sig till ett högre intellekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Frågan är om man kan läsa sig till ett högre intellekt.

jaha okej sorry 🙁


   
SvaraCitera

xparn:

Jo kanske skulle göra att man fick mera kunskap om saker o ting, men intelligensen kan väll inte ökas? o,o

Beror på vad du anser vara intelligens, om det är att man kan mycket saker så är det väll klart man kan öka den... hur enkelt som helst. Varför ska man se allt efter intelligens?
Jag anser att om man ser sigsjälv som dum så är det lättare att man ger upp och att man intalar sigsjälv att man inte kan lära sig det, även om man kanske lär sig sakerna snabbare än dom som man själv anser vara mer intelektulla än vad man själv är, my point of view iaf 🙂

Satan , skulle behöva särskriva lite mer , men skiter i att rätta så kan ni få skratta lite med [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

sluta tänka att du är dum!

Okej:)

dinga:

Jag anser att om man ser sigsjälv som dum så är det lättare att man ger upp och att man intalar sigsjälv att man inte kan lära sig det, även om man kanske lär sig sakerna snabbare än dom som man själv anser vara mer intelektulla än vad man själv är, my point of view iaf 🙂

Tack.

Tack mår bättre, ska ta en titt på aristoteles länk.[wink]


   
SvaraCitera

Personer som överskattar sin intelligens är dumma i huvudet
folk som dömer andras intelligens är själv lika dumma eller kanske till och med ännu dummare och vill bara föra bort sitt samvete.

Vi säger såhär.
jag står vid skåpen i skolan och hör en dig använda en fel teori,
nu kommer jag och påpekar att du har fel och rättar till det med att kalla dig 'mongo'.
Nu uppfattar allmänheten mig runt skåpen (klass kompisarna)
mig som intelligentare än dig.
De börjar hålla med mig och försöker förmodligen trycka ner dig för att få "ta en del utav kakan", det fungerar ungefär som AIDS kan man säga:/

Ifall "jag" skulle komma och kalla dig ointelligentare igen då ska du bara försöka få mig att påpeka att jag har fel. Det spelar ingen roll ifall du har rätt eller fel.
Knepet är att sända ut till de (kompisarna).
Du ska enbart bara tänka på omgivningen,
det är just därför du aldrig får göra det till något hämningsfullt snack mot personen.[no-no]

Jag brukar oftast gå knäcka skiten ur sådana personer som gör så mot andra eller mot mig, sedan påstår jag att den diskriminerande personen är överintelligent.

JAAA JAG HAR SVÅRT MED ATT SÄTTA PUNKTER!!!![chocked]

säg mig en sak på vilket sätt verkar de mest anse dig vara dum som?

Jag chansar bara rent på social då...
Förklara bara att du lider utav asperger.
asperger har överlägsen rum uppfattning bra minne etc,etc.

Dock så kan du läsa om deras sociala problem i wikipedia.

Annars ifall detta inte hjälper så ger du de en käftsmäll tills de tappar sina allra sista hjärnceller [bigcheers]


   
SvaraCitera
Jeay_L

Att vara smart behöver ju inte visa sig teoretiskt typ matte å sånt, utan kan ju vara praktiskt också.

En person kanske är jätte bra på matte men om man sen ber den göra något praktiskt så är den helt borta.
Medans en annan person kanske direkt lär sig något praktiskt, men har svårt att lära sig saker teoretiskt.


   
SvaraCitera

Jeay_L:

Att vara smart behöver ju inte visa sig teoretiskt typ matte å sånt, utan kan ju vara praktiskt också.

En person kanske är jätte bra på matte men om man sen ber den göra något praktiskt så är den helt borta.

Då är det inte intelligens.

Det är klart det finns människor som är bra på praktiska saker men dåliga på teoretiska saker, det betyder inte att personen inte är en idiot. Eller påstår du att sportstjärnor bör kallas intelligenta? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Jeay_L

k1337oris:

Det är klart det finns människor som är bra på praktiska saker men dåliga på teoretiska saker, det betyder inte att personen inte är en idio

Om vi tar det omvänt då, någon kanske är jätte bra på matte men har ingen som helst kroppskontroll och suger ordagrant på allt praktiskt, skulle du ändå kalla han intelligent?


   
SvaraCitera

Jeay_L:

Om vi tar det omvänt då, någon kanske är jätte bra på matte men har ingen som helst kroppskontroll och suger ordagrant på allt praktiskt, skulle du ändå kalla han intelligent?

Ja, självklart? Du menar väl inte att du inte skulle tycka det?

Menar du att Stephen Hawking inte är intelligent?


   
SvaraCitera
Jeay_L

k1337oris:

Ja, självklart? Du menar väl inte att du inte skulle tycka det?Menar du att Stephen Hawking inte är intelligent?

Jag menar att det finns olika former av intelligens.


   
SvaraCitera

Jeay_L:

Jag menar att det finns olika former av intelligens.

Jag menar att du har missförstått vad intelligens innebär.
Är man praktisk så är man praktisk, är man intelligent så är man intelligent.


   
SvaraCitera
Jeay_L

k1337oris:

Är man praktisk så är man praktisk, är man intelligent så är man intelligent.

"Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning

Vad jag anser så kan man planera och lösa problem praktiskt också inte bara genom att lösa ett mattetal.


   
SvaraCitera

Jeay_L:

Vad jag anser så kan man planera och lösa problem praktiskt också inte bara genom att lösa ett mattetal.

Jag har väl aldrig påstått att problemlösning är detsamma som att lösa ett mattetal?

Precis som ditt citat säger, att vara intelligent går inte att jämföra med att vara "praktisk".


   
SvaraCitera
Jeay_L

k1337oris:

Precis som ditt citat säger, att vara intelligent går inte att jämföra med att vara "praktisk".

Huh? Det jag säger är att det finns flera olika former av intelligens, praktisk, teoretisk o.s.v


   
SvaraCitera