Aviseringar
Rensa alla

Att tänka att man är dum ofta = att man är dum?


Ämnesstartare

Jag tänker ofta att jag är dum eftersom jag får kommentarer ganska ofta om det, Och vissa har sagt t.om "Seriöst du är ju på riktigt dum i huvudet" från 3 olika personer... Och jag menar dessa personer är helt neutrala för mig (vänner, skolkamrater)

Gjort ett IQ test första gången fick jag 98 (visste dock inte att det var på tid, så höll på med andra saker samtidigt) andra gången var det ett liknande test (IQ test) men på någon annan sida som visade att jag hade 114.

Eller kan det bara vara att jag är korkad när jag är med andra?
Jag är ganska inått, jag menar jag pratar men jag vill helst slippa prata bland folk så det är det kanske gör så att jag pratar för fort och tänker inte på ämnet bara på att få något sagt och slippa det..

Det är ett stort problem som jag har haft länge nu... sedan 13-14 års åldern har jag haft liknande tankar och funderingar.
Både självförtroendet och självkänslan är i botten.
(Dock ibland kan jag ha mina bra dagar då jag inte alls tänker på det här och allt bara flyter på..) men sedan kommer detta igång igen.

Är jag dum om jag tänker att jag är dum, eller gör det mig dum?


   
Citera
Ämnesstartare

Du är dum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

låter som att du kanske behöver lite träning i sociala sammanhang, att prata med andra liksom. att säga dumma lr korkade saker behöver inte betyda att man är dum/korkad. man kanske inte helt enkelt har tänkt igenom det man ska säga elr inte är van i såna situationer och hur man tänker/beteer sig i sådana situationer.

IQ-test mäter egentligen inte en persons intelligens. det går inte att säga att en person är smart därför att denne fick så och så bra på ett iq-test. dessutom är definitionen av smart lite svävande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k, tack


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du är inte dum i huvudet!!Tro mig.Jag skämtar med mina kompisar att dem är dumma huvudet,men de är liksom på skoj.Min familj skämtar om att jag är dum i huvudet.Men de är liksom bara på skämt som man säger så eller en komentar som mennas att vara elak som man bara slänger ur sig för att liksom bevis att man själv är dum i huvudet.Bry dig inte om de andra,lyssna inte på dem.Va posetiv och glad!Det funkar med mig iaf.Men jag kanske är lite trög men jag bryr mig inte.Om min brosa säger att jag är dum i huvudet så svara jag med "kom med något nytt" Jag bryr mig inte längre.
Du är smart!!!!!!!


   
SvaraCitera

Jag har faktiskt exakt samma problem. 4-5 år sedan brukade jag spela dum ibland för att få andra att skratta. Då var ju allt på skämt, men nu verkar folk tro att jag är helt blåst på riktigt. Om jag säger fel nån gång behöver ju inte människor säga något i stil med "är du dum på riktigt eller?", jag menar, alla kan väl säga fel ibland. Eftersom de fortsätter kalla mig dum, så börjar jag nästan tro på det själv faktiskt. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

men på någon annan sida som visade att jag hade 114.

iq-test på nätet är inte tillförlitliga nånstans. där får ju _alla_ över medel. Jag menar, jag fick 133 på Illustrerad vetenskaps iq-test. Inte fan har jag det egentligen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänker man ofta att man är dum ofta lär man väll bli det och därmed depremerad.


   
SvaraCitera

Det kan ju vara så att du har någon eller några psykiska sjukdomar eller personlighetsstörningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår.


   
SvaraCitera

Att fundera kring sin egen intelligens tyder på självinsikt vilket de mest korkade individerna verkar sakna. Därav inte sagt att det är hälsosamt att hela tiden gå omkring och fundera kring sin egen intelligens. I det stora hela är nog tvångstankarna kring din intelligensnivå ett större problem än din eventuella intelligensnivå, låg eller ej.

IQ-test är inte mycket värda i sammanhanget, speciellt inte dessa Internetbaserade test. IQ-test mäter heller inte din intelligens, de mäter din förmåga att lösa IQ-test. Så oroa dig inte och ignorera dina "kompisar" som nedvärderar dig. Om du känner att tankarna blir för jobbiga kan det också vara värt att ta kontakt med skolkuratorn/psykiatrin, det är bättre att bearbeta tankarna än att bära dem inom sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rodja:

Du är dum.

Du är en narcissist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du viskar reaktor 4:

det är bättre att bearbeta tankarna än att bära dem inom sig.

Tank... men helt ärligt lär man känna sig som en riktig idiot om man går dit och säger det... Hur ska man säga "Hej jag... tänker mycket och börjar tro att jag är dum i huvudet" ?

Lär ju vara "Äh du är inte dum i huvudet" Och mitt svar blir "NEhe okej, hej"..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

Är jag dum om jag tänker att jag är dum, eller gör det mig dum?

I skolan är det lärares förväntningar som till stor del påverkar hur det går för en elev, där de elever som får krav och förväntningar blir de som det går bra för, och motsatsen stämmer också. Så om du förväntar dig att du inte är intelligent lär det bli till följd att du presterar sämre i de situationer du inte ställer krav på dig själv. Du kan påverka vem du är, och i det här fallet bör du kanske fråga dig hur det påverkar dig som människa att se på dig själv på det sättet, och kanske försöka förändra det till något som inte bygger på kraftmätning (~IQ)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

Du kan påverka vem du är, och i det här fallet bör du kanske fråga dig hur det påverkar dig som människa att se på dig själv på det sättet, och kanske försöka förändra det till något som inte bygger på kraftmätning (~IQ)?

Absolut.. de bra dagarna jag har är då jag inte tänker på det... och allt flyter verkligen på.. och känner mig som den jag vill kunna vara... den tankegången jag vill ha ... allt.. Men sedan kan det bara ändras.. Och även om jag försöker tänka bort det så funkar det inte..

Jag förstår men det är inte så enkelt, Och sedan att någon kallar än dum gör det inte lättare senare.. &:


   
SvaraCitera