Aviseringar
Rensa alla

Att tro


Ämnesstartare

Många här verkar vara icke-troende. Troende på Gud då. Ni verkar tycka att det är irrationellt att tro och tillbedja en Gud. Låt oss då säga att det är irrationellt. Är det ändå så provocerande och fel? Att bara tro. Du kanske tror på att ditt liv kommer att bli bättre. Tror att nästa dag blir ett helvete. Tror att det inte finns någon Gud. Tror att det kommer att bli fred på jorden en vacker dag. Tror att det finns någon för alla. Tror att du är bättre än alla andra. Tror att du är sämre än alla andra. Man kan tro mycket.

Jag kanske tror på Gud och vad kristendomen lär. Jag påstår inte att jag vet att detta är sant. Men jag tror på det. Det kanske inte låter logiskt, men vi vet inte säkert hur allting uppstod och huruvida det finns en högre makt. Ifall man då känner en dragningskraft till något inom sig. Ifall man behöver något större och mår bra av det. Ifall det hjälper en genom livet. Ifall det ger en styrka. Är det dåligt att tro då? Är det inte rätt förnuftigt att behålla sin tro som hjälper en och får en att må bra, som ger en mening i livet och styrker en?

Jag tror på individen och dennes rätt att leva sitt liv hur denne vill så länge det inte förstör någon annans. Jag tror på att denne får tro på precis vad den tror på och bli accepterad för det. Jag tror på en värld med klara öppna ögon och röda stora hjärtan
[love]


   
Citera

nej jag hatar demokrati och fri vilja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

logik är ett stort jävla axiom, och jag är religiös i bemärkelsen att jag tror på mig själv som den högsta sanningen. jag finner ingen tro orimlig, i och med min bristande tro på logik som alltings mått, däremot så finner jag många trossystem felaktiga och/eller dåliga. dock knappast sämre än vår genomsnittlige ateist, som jag i regel har svårt att hitta någon punkt att enas och känna samhörighet med.

osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad fan är meningen med tråden?

Jag tror inte på god, jag tror inte att gud inte finns. Men jag försöker leva så som den gud jag hört talas om skulle vilja, kärlekens gud, ömhetens gud.
Om gud tycker att jag inte får ha samlag före giftemål och att jag inte får göra något på söndagar så ber jag denne att dra åt helvete.
Jag bryr mig bara om vad min gud förespråkar, sen ifall denne finns eller inte skiter jag blankt i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dear Madame:

Är det dåligt att tro då?

När ditt sätt att leva på påverkas av din tro tycker jag det gått för långt.
Och när andras sätt att leva på påverkas av din tro har det gått alldeles för långt. Att ändra sitt liv efter en religion i hopp om att belönas i "livet efter detta" finner jag ganska dumt och onödigt då det inte finns några bevis alls på att något sådant existerar, skulle ju kännas rätt segt att få reda på att man levt efter en religion helt i onödan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Förlåt för småflummigt inlägg, kommer knappt ihåg vad ja skrev (orkar inte läsa igen) är alldeles för trött......


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

finner jag ganska dumt och onödigt då det inte finns några bevis alls på att något sådant existerar

Därför det kallas tro [wink][wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

När ditt sätt att leva på påverkas av din tro tycker jag det gått för långt.

fan då för? det är som att argumentera för att fri vilja är till för att ignoreras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

fan då för?

Dåligt formulerat av mig, jag menar när troende folk till exempel avstår från saker de egentligen vill göra i tron att det är det bästa för dom, när det kanske faktist inte är det....
Är trött...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

Dåligt formulerat av mig, jag menar när troende folk till exempel avstår från saker de egentligen vill göra i tron att det är det bästa för dom, när det kanske faktist inte är det....

det är väl precis det samma som att inte äta broccoli i tron att man inte gillar broccoli, bara på en helt annan skala. ett beslut, en tanke och vilja är precis lika personlig och definitiv alldeles oberoende av i vems namn det förekommer, och endast genom att tro på en underställdhet - ur ett religiöst perspektiv - är detta beslut någon annans att fatta. så ditt resonemang förutsätter lite att de religiösa har rätt, och att din åsikt är att gud har fel, och att de har fel som tror på guds ord.

ibland är det lite för jävla uppenbart hur konceptet "djävulen" uppkommit, uppenbarligen fanns denna typ av ateism även då denna makt populariserades som förklaringsmodell för varför dessa idéer sprids vidare. jag tror säkert att de verkar skitlogiska för de som tror på dem, och accepterar dem som sanningen, men för mig är de fullständigt absurda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När du tror så skänker du en viss trovärdighet till dom andra som tror, och dom som tror gör efterblivna saker, tänk på alla unga kvinnor som dött av illegala aborter i katolska länder i Sydamerika, tänk på jihadister och liknande arslen, tänk på israeliska judar som driver bort palestinier från sina hem därför att någon osynlig skäggig man uppe i himlen som ser allt vill det enligt nån bok skriven av fårherdar för tusentals år sen osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är agnostiker! [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Jag är agnostiker!

Lazy man's atheism. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Dear Madame:

Är det ändå så provocerande och fel? Att bara tro.

Just det, vad skadar det oss att ni tror på ett efterliv, varför kan vi alla inte bara leva i harmoni och acceptera vad alla tror på?
NAw, denna tanken är så söt, men jag kan inte låta någon tro på gud för ni flyger flygplan in i byggnader, krigar etc...
MEN VÄRST AV ALLT TEISTER NÅGONSIN HAR GJORT!!!
Ni drar in era barn i skiten, oftast lär teister barnen, detta är bibeln, detta är vad DU och JAG tror på, när barnen är små och inte vet bättre, vänta tills dom e gamla och säg, Detta är vad vissa tror på..

När man hjärntvättar barn sådär så tar man iväg den fria viljan och man utsätter dom faktiskt för intelligenta svårigheter, ett normalt barn är nyfiket och försöker få reda på varför himlen är blå, medan ett barn som blivit hjärntvättat till att tro på gud nöjjer sig med att gud gjorde det, hatar sånt som dödar nyfikenhet, och religion är det största hotet mot nyfikenhet...

Typ därför jag inte kan låta någon tro på någonting som inte är sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Lazy man's atheism. [rolleyes]

[no-no]


   
SvaraCitera

S3ON:

Jag är agnostiker! [bigcheers]

Visar sig oftast att agnostiker är ateister men inte vågar säga det för dom pallar inte riktigt med alla jävla argument och varje försvar man måste lägga upp..

Men frågan är i stort sätt, accepterar du påståendet att gud finns?
Agnostiker= Nej, men vi får la vänta och se..
Ateist= Nej, det finns inga bevis att stötta det..
Teist= Ja, det finns så mycket vi inte kan förklara.
Deist= Ja men han har lämnat oss.

Agnostiker och Ateister är typ samma sak 😀
fast det e vad jag tycker.


   
SvaraCitera