Aviseringar
Rensa alla

Att vara en introvert


Vad händer..??


   
SvaraCitera

Joel gå och lägg dig för helvete 


   
SvaraCitera

PWr:
Joel gå och lägg dig för helvete 

Han kom från ingenstans liksom..


   
SvaraCitera

Marmdc:
Hej!

Det här kanske är en konstig "fråga". 
Men jag är en introvert. Därför är jag väldigt tystlåten, då jag inte säger något om jag inte tänker efter eller om det är  viktigt. Vilket har gjort att lärararna konstant på varje utvecklingsamtal/betygsamtal frågar "varför är du inte mer delaktig muntligt på lektionerna", "du behöver prata mer" osv.  Jag vet aldrig riktigt vad jag ska säga, jag vet direkt inte varför jag är tyst. Det känns mer som jag är så. På senare år har jag läst väldigt mycket om det och kommit på att jag är en introvert, vilket är medfött.
Men det känns som man förväntas vara en extrovert i skolan, vilket är jättejobbigt. Det känns som man alltid är mindre bra. 
Ska man förklara för lärarna hur det är? att man är introvert? eller är det bara jättekoonstigt? 
Ni får gärna dela av er om ni känner igen er. Det finns såklart andra egenskaper man har som introvert, men jag tar upp just det med att vara delaktig på lektionerna, för det är det som har påverkat mig mest i skolan. 

Sen ber jag om ursäkt om jag har formulerat mig konstigt

Jag får alltid bra betyg i muntliga saker för att jag pratar skitmycket, jag pratar så mycket så att vissa av mina klasskompisar tycker att jag är dum och pratar för mycket. Ibland blir jag retad för att jag pratar för mycket.  När läraren frågar saker så pratar jag för mycket. Men problemet är inte du och jag, utan det är skolan som är problemet för att skolsystemet är skit, vår skolsystem vill att alla ska vara som robotar och göra det som läraren säger hela tiden, skolsystemet tänker inte på att vissa pratar mindre som du och vissa pratar mer som jag så det är skolsystemets fel! Gå och prata med lärarna om att du kan vara tyst ibland så tror jag att det löser sig. 


   
SvaraCitera

Marmdc:
Hej!

Det här kanske är en konstig "fråga". 
Men jag är en introvert. Därför är jag väldigt tystlåten, då jag inte säger något om jag inte tänker efter eller om det är  viktigt. Vilket har gjort att lärararna konstant på varje utvecklingsamtal/betygsamtal frågar "varför är du inte mer delaktig muntligt på lektionerna", "du behöver prata mer" osv.  Jag vet aldrig riktigt vad jag ska säga, jag vet direkt inte varför jag är tyst. Det känns mer som jag är så. På senare år har jag läst väldigt mycket om det och kommit på att jag är en introvert, vilket är medfött.
Men det känns som man förväntas vara en extrovert i skolan, vilket är jättejobbigt. Det känns som man alltid är mindre bra. 
Ska man förklara för lärarna hur det är? att man är introvert? eller är det bara jättekoonstigt? 
Ni får gärna dela av er om ni känner igen er. Det finns såklart andra egenskaper man har som introvert, men jag tar upp just det med att vara delaktig på lektionerna, för det är det som har påverkat mig mest i skolan. 

Sen ber jag om ursäkt om jag har formulerat mig konstigt

att vara introvert är bara så mycket mer än att vara tystlåten.
jag är en introvert och har varit det i flera år. som introvert ska man vara rent sagt en ensam varg och inte tycka om att vistas i allmänhet. vart du fick dina tester vet jag fan


   
SvaraCitera
Marmdc
Ämnesstartare

hxiley:

att vara introvert är bara så mycket mer än att vara tystlåten.
jag är en introvert och har varit det i flera år. som introvert ska man vara rent sagt en ensam varg och inte tycka om att vistas i allmänhet. vart du fick dina tester vet jag fan

Om du läser noga så skrev jag att man som introvert har andra egenskaper än att bara  vara tystlåten.  Men det är just det som påverkar mig i skolan. Sen är det så att jag inte tycker det är behagligt att vara på allmänna platser med människor runt omkring osv men det är inget som påverkar mig i skolan. ALLA mina egenskaper som introvert påverkar mig inte i skolan!


   
SvaraCitera

Jag känner allt för väl igen mig i detta, jag har alltid haft svårt att prata, och vara social. Jag vet hur man pratar, och vad man kan säga när och hur man småpratar. De är bara att jag inte kan när det verkligen gäller. Hjärnan bara stänger ned och ibland vill jag bara därifrån. Vad jag vet beror detta ofta på något i barndomen, som har skapat en defensivitet i sociala sammanhang. Har man blivit "skadad" av någon eller några vid flera tillfällen, går man in i ett defensivt läge när man hamnar i situationer där man kan bli utsatt för samma sak. Själv blev jag mobbad när jag var liten och de vände allt jag sa emot mig. Jag var även väldigt känslig, så de försökte gång på gång få mig att bryta ihop. Allt detta resulterade i att jag har svårt att känna mig trygg i sociala situationer.

Jag undrar dock om det kanske är lättare för dig att prata enskilt med personer. Jag har alltid haft svårast att prata i grupp, så det jag gjort är att jag blivit kompis med enskilda personer, och när jag lärt känna dem väl använt dem som ett hjälpmedel när jag talar i grupp. Jag kan generellt slappna av mer när jag vet att någon jag litar på är med i samtalet och kan gå i mitt försvar om något skulle hända (vilket det sällan gör). Jag skulle rekommendera denna metod, då jag genom denna strategi har lärt känna fler och fler och blivit mycket mer bekväm i sociala situationer.

Det första steget är att hitta någon du kan lita på. Det kan kännas svårt, men ofta räcker det med att prata om skolrelaterade saker och bara vara nära personen. Det kommer att bli lättare och lättare att öppna upp för personen, och sedan är det en tidsfråga innan man börjar känna sig bekväm i sociala sammanhang. Man får dock inte vara för tidsoptimstisk, då dessa förändringar tar tid. För mig tog det några måndader innan jag upplevde stor förändring.

med detta sagt måste också tilläggas att det även är viktigt att våga, en viktig sak jag insåg längst vägen är att folk inte bryr sig särskillt mycket om vad man säger, så länge man ger dem uppmärksamhet och pratar med dem. Folk minns generellt inte mycket av det småprat som sägs och gör man bort sig så är det glömt efter en dag eller två.

Sorry att det blev lite långt, hoppas du kan hitta något värdefullt i texten.


   
SvaraCitera

Du behöver inte prata i klassen för att få bra betyg . Det finns en bra TED talk om att vara introvert 


   
SvaraCitera

Ha ha jag är introvert med social fobi tell me about it Skeptisk


   
SvaraCitera
ess
 ess

Jag känner verkligen igen mig i vad ni skriver, som tagit ur mina tankar!! seriöst. jag snackar inte speciellt mycket alls på lektioner eller i klassen, speciellt eftersom att jag är ny och faktiskt inte känner dom så jättebra. min syster är helt tvärtom, extrovert och kan skaffa 100 vänner på två minuter i ett rum medan jag helst tar de 2 närmsta om ens de. jag är lite mer som golvet och väggarna, jag finns ju där men jag gör inte så många ljud. ibland knakar det lite men de är sällan jag lägger mig i folks samtal eller engagerar mig. hatar small talk dessutom. jag känner inte att det ger mig något, jag sitter hellre i timmar och pratar om annat med någon jag litar på.


   
SvaraCitera

vet ej nu om jag kan vara introvert. jag är väldigt tyst bland pratande folk. men såfort jag kommer hem och är ensam så kan jag börja sjunga väldigt mycket högt ensam med musik i örarna och börja dansa. ursäkta stavningen dock xD


   
SvaraCitera

Marmdc:

Om du läser noga så skrev jag att man som introvert har andra egenskaper än att bara  vara tystlåten.  Men det är just det som påverkar mig i skolan. Sen är det så att jag inte tycker det är behagligt att vara på allmänna platser med människor runt omkring osv men det är inget som påverkar mig i skolan. ALLA mina egenskaper som introvert påverkar mig inte i skolan!

Lär dig hanskas med din introverta personlighet. jag lyckades och har en framgång, men fortfarande introvert


   
SvaraCitera

vincebruh:
vet ej nu om jag kan vara introvert. jag är väldigt tyst bland pratande folk. men såfort jag kommer hem och är ensam så kan jag börja sjunga väldigt mycket högt ensam med musik i örarna och börja dansa. ursäkta stavningen dock xD

Exakt. Handlar inte om hurvida du har ett fel i hjärnan, frågan har att göra med vilket klimat du befinner dig i .


   
SvaraCitera

BibelnMedJoel:

Exakt. Handlar inte om hurvida du har ett fel i hjärnan, frågan har att göra med vilket klimat du befinner dig i .

jaha så om jag är ute bland folk så är de inte mitt fel att jag är så tyst eller?


   
SvaraCitera

vincebruh:

jaha så om jag är ute bland folk så är de inte mitt fel att jag är så tyst eller?

Alla människor har vissa som dom kan vara öppna inför och andra som man inte kan var öppen inför, jag beter mig som en dåre och ropar och gapar inför vissa, inför andra vågar jag knappt säga ett ord.
Tålamod Vince, Rom byggdes inte på en dag!


   
SvaraCitera