Aviseringar
Rensa alla

Att vara hörselskadad..


Ämnesstartare

Hei, nu kanske du undrar varför jag skriver en sådan rubrik..[tard]

Men jag ska berätta hur det är att vara hörselskadad, eftersom jag själv är hörselskadad..
Är stolt över det! (Menar att jag är nöjd med det.)

Visst, det sägs att vi hörselskadade inte hör något, som de flesta hörande tror. Men vi Hörselskadade hör faktiskt!

Att vara hörselskadad innebär att man inte är döv, som de flesta hörande tror. Att vara hörselskadad innebär att man hör sämre än hörande, men alla hör olika.

Hörapparater förstärker ljud. Ljud som buller, prassel, stolskrap, sorl m.m. Förstärks hos en Hörselskadad person.

När man är hörselskadad så är man i mindre klasser runt 4-13 st elever i varje klass.
När man är i en mindre klass så får man extra hjälp som ni andra som hörande kanske inte skulle kunna få..

Hur det är att höra med hörapparater:

Vi som är hörselskadad lever i 2 världar, den första världen är hörande och den andra världen är döva men vi som är hörselskadad lever mitt emellan de världarna..
När man är hörselskadad så är det ganska svårt att lära sig nya språk t.ex. engelska .m.m

Men det är också en fördel att vara hörselskadad för då får man lära sig teckenspråk..
Om man kan teckenspråk, så kan man "samtala" med andra personer, om hörseln blir sämre.
Teckenspråk är en VIKTIG sak i livet, för både döva och hörselskadade.
Så kom inte och säg att teckenspråk är för snorungar!.

Vi hörselskadade och döva läser på läpparna, eller avläsning som det kallas.
Vi läser på läpparna för att förstå vad du säger.

Ett eget test, som du kan göra själv:

Gå till en spegel och säg ett kort ord eller en mening utan att säga högt och kolla på dina läppar. Förstår du vad du själv säger?
Vad bra, om du gör det.
Testa då det vidare på din kompis/föräldrar eller någon annan. Säg till den person att säga något till dig utan att säga det högt.

Det skulle vara skönt om fler hörande kunde teckenspråket också..det skulle inte vara så svår kommunikation bland grupperna. (Grupperna: Hörande, Hörselskadade, Döva)

Höselskadade kan/får:

# Avläsa (Kunna läsa av på läpparna)
# Teckenspråket (Det språket som de döva kan)
# Extra hjälp i skolan
# Kunna ett extra språk

Vill du lära dig teckenspråk och förstå hur döva lever i sverige, då så kan du gå in på hemsidan:
http://www.sdrf.se/

SDRF - står för: Sveriges Döva RiksFörbund
----
Vill du testa hur det är att vara en DÖV person?

1. Sätt på Tv:en
2. Stäng av volumen
3. Hur mycket uppfattar du? (Ta t.ex. en Nyhetspogram)

Så hör man om man är döv..
----
Olika citat och fakta:

"Hörapparaten är det viktigaste hjälpmedlet för personer med nedsatt hörsel. Ändå är det bara cirka 300 000 hörselskadade som har hörapparat i dag. Forskning visar att nästan dubbelt så många, ca 560 000, skulle ha nytta av hörapparat."
- Källa: www.hrf.se (Hörselskadades Riksförbund)

"I Sverige är vi nu över en miljon ) som hör dåligt, i någon grad. Cirka 63 procent är under 65 år."
- Källa: www.hrf.se (Hörselskadades Riksförbund)

Har du några frågor omkring detta så skicka ett meddelande.

- Plez


   
Citera

Plez:

Teckenspråk är en VIKTIG sak i livet, för både döva och hörselskadade.

[love]

Underbar tråd! [love]


   
SvaraCitera

Wow, de här va lite som "GINGERS HAR VISST SJÄLAR!" videon på break.com xD


   
SvaraCitera
kachin

Plez:

Så kom inte och säg att teckenspråk är för snorungar!

fan då [cry]
men varför skulle någon säga det egentligen?


   
SvaraCitera

right... [tard]


   
SvaraCitera

låter vettigt tycker jag. utan att veta något


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan teckenspråk.. lärde mig det i skolan.. dock inte använt det så ofta men raggat en tjej med det 😛


   
SvaraCitera

visste typ allt detta redan. nice


   
SvaraCitera

Plez:

frågor omkring detta

nice text, tack! hur blev du hörselskadad? om det inte är för privat fråga [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

hur blev du hörselskadad?

Man vet inet riktigt hur jag blev hörselskadad.. Antagligen så blev jag det när jag låg i mammas mage eller när jag låg i kuvös i 6 månader..

Kan sitta och fundera på det länge.. Eftersom ingen annan i min släkt är hörselskadad o.o


   
SvaraCitera

Plez:

Man vet inet riktigt hur jag blev hörselskadad.. Antagligen så blev jag det när jag låg i mammas mage eller när jag låg i kuvös i 6 månader..

Aha. hur tror du skillnaden är mellan att födas med det och att bli det? kanske otydlig fråga men det är intressant oavsett [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man blir hörselskadad som liten så vänjer man sig snabbare med att ha hörapparater. Men om man blir hörselskadad när man blir äldre så kan det vara svårare att vänja sig vid hörapparter..

Kan skriva mycket.. men orkar inte det ^^'


   
SvaraCitera

Greger_EFG:

Wow, de här va lite som "GINGERS HAR VISST SJÄLAR!" videon på break.com xD

[bigcheers]


   
SvaraCitera

Bra skrivet [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Davo:

Bra skrivet [wink]

Tack, hoppas du lärde dig ngt av texten[rolleyes]


   
SvaraCitera