Aviseringar
Rensa alla

Att vara kristen - vad innebär det?


Ämnesstartare

Att man är kristen, vad innebär det? Jag skulle vilja få lite klarhet då alla har sin egen definition och så kan man ju inte ha det om man nu vill tala om samma sak.

Vad innebär det alltså att vara kristen?


   
Citera
Ämnesstartare

I dagens läge vettefan.

Jag kan nog kallas kristen bara för jag inte gått ur SvK ännu. Med andra ord, är nog inte så "hårda" kriterier som behöver uppfyllas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att tro på den kristna guden 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antagligen är distinktionen som i sammanhanget åsyftas religiöst kristen och kulturellt kristen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att man har sex med andra personer av samma kön, eller i alla fall attraheras av dem sexuellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns det fortfarande sånna?


   
SvaraCitera
e96a
 e96a

Att vara kristen innebär att man tror på att Jesus dog på korset för att våra synder skulle bli förlåtna. Som det står i bibeln: Ingen kommer till himlen, utom genom mig.(Genom att tro på Jesus alltså.) Budorden berättar hur vi ska leva, men bara för att man följer dem blir man inte kristen. Även kristna människor bryter mot budorden. Om man läser dem och tänker efter så är det näst intill omöjligt att följa budorden till punkt och pricka. Men det finns ju förlåtelse att få. 

Så om man vill bli kristen ska man tro på att Jesus dog på korset för att våra synder skulle bli förlåtna. 

Det finns många fördomar om hur man ska vara, men var dig själv. Det är Gud som skapat dig, o han älskar dig precis som du är.

Varför inte besöka nån kyrka som verkar intressant, eller prata med nån som kan svara lite bättre på frågor än jag.

//Kristen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Personlig konkurs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att man går i kyrkan på söndagar
ber till gud
inte har sex innan man gift sig och bara när man ska skaffa barn
kanske nåt mer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns ju olika typer av kristendom och kristna glöm inte det , dom vanligaste är ju Katoliker och ortodoxa  ^^ 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag bara gör. men en del saker som påverkat mig som tex när farmor
var död i 1 minut när hon var ung så kom hon till ett ställe som var
extremt verkligt, alltså inte alls som en dröm utan riktigt verkligt,
det var fint där och en gammal man kom fram till henne och sa att hon
ska vända tillbaka vägen hon kom från för att hennes tid inte har kommit
än, sen vakna hon. och hon var ingen som ljög eller nåt.


   
SvaraCitera