Aviseringar
Rensa alla

Att vara nykter


Ämnesstartare

Hej alla ungdomar. 

För er som inte vet, jag är en tjej på 21 år som valt att ta avstånd från alkohol helt och hållet.
Jag har inte brukat en enda droppe alkohol på över åtta månader.  
Jag går på fester och umgås precis som förut. 

Finns det fler här som har valt att inte bruka alkohol?
Hur reagerar folk när de inser att ni är nykterister?

Anledningen till att jag slutade var egentligen för att jag snefyllade på antidepressiva och alkohol, jag kom hem från krogen sent en vanlig fredag som jag alltid brukat, men denna gången kände jag att det allra bästa vore om jag avslutade mitt liv. Det var ett wake up call för mig, alkohol är inte bra för mig, egentligen inte för någon. Samt att jag alltid haft svårt att hantera ångesten dagen efter.

Jag har även missbruk i min familj, vilket gör att jag respekterar alkoholen väldigt. (Kanske inte som yngre, söp skallen av mig varje helg då)

Ni som dricker, tror ni att ni hade mått bättre genom att avstå alkohol?
Anser ni att nykterister är tråkiga? (Har ofta fått höra "Tycker du inte det är tråkigt att inte dricka?")


   
Citera
Ämnesstartare

var nykter i några månader förra året för att jag mådde psykiskt dåligt när jag drack sprit. 


   
SvaraCitera
reben

FruLiten: Hur reagerar folk när de inser att ni är nykterister?

anser du att du är nykterist?

tror inte jag skulle mått bättre. tråkigt med nykterister som ska försöka frälsa en. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag dricker vin ibland, super kanske max 2 ggr i månaden, ibland varannan månad, ibland går det flera månader emellanåt

jag har bra kontroll över det

bryr mig inte om någons alkoholvanor sålänge den inte försöker övertyga mig till  dens sätt att dricka, vet redan var jag ståååår i mina frågorr, så är /care på nykterister


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:
Hej alla ungdomar. 

För er som inte vet, jag är en tjej på 21 år som valt att ta avstånd från alkohol helt och hållet.
Jag har inte brukat en enda droppe alkohol på över åtta månader.  
Jag går på fester och umgås precis som förut. 

Finns det fler här som har valt att inte bruka alkohol?
Hur reagerar folk när de inser att ni är nykterister?

Anledningen till att jag slutade var egentligen för att jag snefyllade på antidepressiva och alkohol, jag kom hem från krogen sent en vanlig fredag som jag alltid brukat, men denna gången kände jag att det allra bästa vore om jag avslutade mitt liv. Det var ett wake up call för mig, alkohol är inte bra för mig, egentligen inte för någon. Samt att jag alltid haft svårt att hantera ångesten dagen efter.

Jag har även missbruk i min familj, vilket gör att jag respekterar alkoholen väldigt. (Kanske inte som yngre, söp skallen av mig varje helg då)

Ni som dricker, tror ni att ni hade mått bättre genom att avstå alkohol?
Anser ni att nykterister är tråkiga? (Har ofta fått höra "Tycker du inte det är tråkigt att inte dricka?")

Jag har också valt bort alkoholen. Alkohol är bara för mycket. För normaliserat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: Ni som dricker, tror ni att ni hade mått bättre genom att avstå alkohol?

Jag ser ingen anledning att avstå alkohol helt och hållet, nej, eftersom jag inte har några problem med att hantera det, men det händer att jag dricker bara för att våga träffa människor och det beteendet borde jag reducera.

FruLiten: inte bra för mig --> egentligen inte för någon

För dem som kan bruka, har kul och inte skadar någon så är "egentligen inte för någon" ingen giltig slutsats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben: anser du att du är nykterist?

tror inte jag skulle mått bättre. tråkigt med nykterister som ska försöka frälsa en.

Jag anser att jag är nykterist då jag inte dricker något med alkohol, och kommer antagligen aldrig att göra det igen. Borde jag inte göra det menar du?

Jag försöker inte frälsa dig från alkoholen Förvirrad , men lika tråkigt med människor som valt alkohol som tycker att nykterister är tråkiga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: För dem som kan bruka, har kul och inte skadar någon så är "egentligen inte för någon" ingen giltig slutsats.

Tänk om ingen drack alkohol och ändå kunde ha kul. Hehe. Vad jag menar med att alkohol egentligen inte är bra för någon, är de skador alkohol kan ha på kroppen. 

Jag förstår helt och hållet att människor dricker alkohol, det är någonting så normaliserat i dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo: bryr mig inte om någons alkoholvanor sålänge den inte försöker övertyga mig till  dens sätt att dricka, vet redan var jag ståååår i mina frågorr, så är /care på nykterister

Det är såhär jag tycker att det ska vara. Att man liksom, inte ska bryr sig om andras vanor, så länge de inte skadar personen i fråga! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte om jag hade mått bättre utan, ser det som ett sätt för mig att få koppla bort saker och få vara glad.


   
SvaraCitera
Draug

rätt tänkt alkohol är gift och är ångestframkallande som fan,har faktiskt tänkt i samma banor att försöka sluta dricka helt. Dels för att ruset är oberäkneligt och jag får inte ut någonting mer av det än en ofrånkomlig bakfylleångest.  har tyvärr inte kommit så långt än så att jag kan stoppa alkoholen helt på hyllan men jag funderar allvarligt på det, har ändå börjat dricka mindre och mindre pga att det bara känns ovärt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:

tråkigt med nykterister som ska försöka frälsa en. 

Jag vet inte hur vanligt detta är. Dock är det, åtminstone mot mig, vanligt att folk försöker få mig att dricka fast jag sagt nej och de vet att jag är helnykterist. 
För att svara på FruLitens fråga: folk reagerar olika. Vissa tycker att det är starkt av mig. Vissa tycker att jag är en förebild. Vissa tycker att jag är tråkig. Vissa tycker att jag är korkad. Men jag har aldrig känt något sug efter alkohol (och andra droger) så känns onödigt att bruka det då. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: änk om ingen drack alkohol och ändå kunde ha kul. Hehe. Vad jag menar med att alkohol egentligen inte är bra för någon, är de skador alkohol kan ha på kroppen.

Vilka är rätt försumbara om man inte dricker dagligen och hejdlöst. Men det finns bättre och roligare droger, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draug: rätt tänkt alkohol är gift och är ångestframkallande som fan,har faktiskt tänkt i samma banor att försöka sluta dricka helt. Dels för att ruset är oberäkneligt och jag får inte ut någonting mer av det än en ofrånkomlig bakfylleångest.  har tyvärr inte kommit så långt än så att jag kan stoppa alkoholen helt på hyllan men jag funderar allvarligt på det, har ändå börjat dricka mindre och mindre pga att det bara känns ovärt.

Jag har fått frågan om det var svårt att sluta helt. Det är ju som en vana. Mitt liv var att man gick ut på helgen och drack, träffade vänner och hängde. Jag fortsatte med mitt liv precis som förut utan alkoholen. I början var det ovant, nästan jobbigt måste jag erkänna. Men idag är det naturligt för mig att inte bruka alkohol.


   
SvaraCitera

Jag har knappt kunnat dricka alkohol sedan jag var 18. Far sadan fruktansvard javla angest nar jag dricker + magen pallar inte, kan borja spy efter bara en ol eller tva. 

Upplever att manga liksom blir provocerade nar jag valjer alkoholfritt, typ "meehhhh!! fan vad du ar trist, du kan val ta en shot bara. det ar ju min fodelsedag!!" som att jag liksom forsoker forstora deras fest. 


   
SvaraCitera