Aviseringar
Rensa alla

Att vara osäker på sig själv


Ämnesstartare

Det är något jag i stort sett alltid varit. Jag känner mig sällan trygg i mig själv, vilket gör mig mycket orolig och osäker i många sociala situationer. Jag bör nämna att jag tror mig lida av någon sorts social fobi också då jag rodnar väldigt lätt när jag får uppmärksamhet av andra, men den är nog mer generaliserad och jag trotsar den varje dag så jag anses nog åtminstone inte vara särskilt blyg utan bara väldigt konstig som är knallröd i ansiktet direkt någon pratar med mig. Jag tror ju att dessa problem jag har hör ihop med varandra.

I alla fall så skulle jag hemskt gärna vilja försöka bli tryggare i mig själv, men jag vet inte riktigt hur jag ska börja. Kanske skulle det leda till att jag inte bryr mig så mycket om vad andra tycker om mig, och därmed skulle jag kanske kunna bli av med eller åtminstone förbättra min "sociala fobi". Som det är nu är jag väldigt trygg med människor och situationer jag är van vid, men när det kommer till nytt folk och nya uppgifter blir jag oerhört osäker. T.ex. så har jag väldigt svårt att komma på vad jag ska säga och det blir bara allmänt pinsamt, eller så stressar jag upp mig över den nya uppgiften med rädsla över att göra fel, vilket ofta leder till att det just går snett. Detta är jag så trött på, därför vill jag verkligen få bukt med det.

Med det sagt undrar jag om det är någon här som har några tips på hur jag kan jobba på det, är det någon som varit i samma sits? Tacksam för svar!


   
Citera

you need BlazeMycket glad


   
SvaraCitera

Försök vara så social du kan. Du måste tvinga dig själv för att det ska fungera. När jag inte vågar göra någonting eller väntar en stund och tvekar så räknar jag till 3 och då bara gör jag det, har funkat jättebra för mig i alla fall. Du kan ju prova du med, det blir lättare om det bara sker spontant. Lycka till! Tumme upp


   
SvaraCitera
Exner

snufflarnnn: Med det sagt undrar jag om det är någon här som har några tips på hur jag kan jobba på det, är det någon som varit i samma sits? Tacksam för svar!

Ofast är det jobbigare och mer nervöst, ju mer man upplever sig kunna förlora. Ta det hela i små steg. Börja med något så enkelt som att slänga en replik eller två till kassörskan på Ica: "Mycket kunder här idag?", "Skönt att få gå hem snart?", "Så fin köttfärsen var idag" eller vad som helst. Hon kommer förmodligen säga något tillbaka. 

I ett första steg räcker detta. Sedan du kan trappa upp med att säga något tillbaka igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anonym001:
Försök vara så social du kan. Du måste tvinga dig själv för att det ska fungera. När jag inte vågar göra någonting eller väntar en stund och tvekar så räknar jag till 3 och då bara gör jag det, har funkat jättebra för mig i alla fall. Du kan ju prova du med, det blir lättare om det bara sker spontant. Lycka till! Tumme upp

Ja, att utmana sig själv hela tiden är ju så man växer 🙂 Men måste ju komma in på rätt "spår", tänka rätt liksom...


   
SvaraCitera