Aviseringar
Rensa alla

Att vistas i solen under roaccutanbehandling


penja
Ämnesstartare

Hejhej. Nu blev det soligt och varmt ute helt plötsligt. Jag äter roaccutan och det rekommenderad att man ej ska vistas i solen för mycket. Hur mycket är för mycket? Någon som har erfarenhet av att ha ätit detta? Jag brukar i vanliga fall ha mycket svårt att bränna mig, har i stort sätt aldrig hänt. Tål mina ben lite sol även nu? 


   
Citera

Kan man kombinera det med solskydd eller blir det knäppt?


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

En grej jag undrar över är: vad är det egentligen som händer med hyn om man är i solen för mycket när man äter detta?? Är det "bara" att man lättare bränner sig? (Vilket kan leda till hudcancer osv, men det kan det för alla). Eller är det nått annat som händer? Pigmentförändringar? Utslag? 


   
SvaraCitera

Att "sola" tolkar jag som för mkt. De menar nog att det är ok att ta sig till och från jobb i solen osv. 


   
SvaraCitera
mynona

Det är en gissning, men kanske talar de om aktiv solning snarare än att bara vara utomhus? Varför inte be dem definiera. 


   
SvaraCitera

Huden blir tunnare och mycket känsligare när man äter roaccutan så det som kan hända är helt enkelt att man bränner sig lättare vilket i sin tur ökar risken för hudcancer, såklart.

Du kan ju testa dig fram, jag tror att ansiktet kan bli värst eftersom huden där är tunnare än på andra ställen även i vanliga fall. Ha lite mer koll bara på hur mycket färg du får och kleta på lite solkräm om du märker att det behövs.

Hur länge har du ätit roa och hur mycket äter du? Söt


   
SvaraCitera

 asbra solkräm för fet-/blandhyblsksvk


   
SvaraCitera