Aviseringar
Rensa alla

Au pair


Ämnesstartare

Jag funderar på att åka som au pair, möjligtvis till Italien. Är det nån som har varit au pair som kan berätta lite om hur det var och om det är något att rekommendera? Hur ska man vara som person?


   
Citera

BubbelGumsPop:

Jag funderar på att åka som au pair, möjligtvis till Italien. Är det nån som har varit au pair som kan berätta lite om hur det var och om det är något att rekommendera? Hur ska man vara som person?

Har inte själv åkt, men var tillsammans med en tjej som ville åka efter gymnasiet.

Åk genom någon organisation. De kan hjälpa dig om det blir trubbel med familjen du kommer till. Annars kan det bli lite jobbigare.

Det framgår oftast i au pair-annonserna, men generellt sett ska du vara ansvarstagande, bra med barn, osv. En del kräver att du har ett visst antal timmar av tidigare barnerfarenhet eller någon annan form av barnutbildning.


   
SvaraCitera

Det är skitnice


   
SvaraCitera

Du hör väl på namnet att det suger!

AU PÄR

det är AJ PISS! fast på danska


   
SvaraCitera

Hemhjälp, fast i ett annat land. [party]


   
SvaraCitera

man behöver typ ingen erfarenhet alls, säger ganska mycket om dagens föräldrar [confused]


   
SvaraCitera

Man ska nog vara beredd pa att fa pyssla med lite allt mojligt - tvatta bilen, veckohandla, laga mat, stada, ga ut med ev. hund och sant fastan det ar barnpassning man egentligen staller upp pa.

For sakerhetens skull tror jag att det ar bast att vanda sig till en organisation (Au Pair Link eller ett storre etablerat foretag som EF) sa att om nagot gar fel sa finns det personal och representanter i ditt land som kan hjalpa dig med hotellnatter/flyg hem eller ny familj.

Man kan ocksa fa tag pa svenska familjer i Italien som vill ha hjalp t.ex genom arbetsformedlingen. Det ar kanske lattare da atminstone en svensk foralder ofta innebar att det finns traditioner och rutiner i hemmet som du kanner igen fran Sverige. Vad som annars kan handa ar att man inser att foraldrarna har ganska annorlunda varderingar som kan forsvara jobbet om du inte ar oppen nog.

Som person ska du nog ha lite skinn pa nasan sa att de inte kor over dig - bade barn och mamma/pappa. Du ska ocksa vara bekvam med att jobba i nagon annans hem och saklart kunna hantera hemlangtan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu tror jag att jag har bestämt att jag ska åka och jag har hittat en familj å så.
Undrar om det är någon som vet nåt sätt att hitta andra au pairer i samma område innan?


   
SvaraCitera

BubbelGumsPop:

Hur ska man vara som person?

ansvarstagande och lättklädd.


   
SvaraCitera