Aviseringar
Rensa alla

Auktoriteter, värda att förakta?


Ämnesstartare

Som ni kanske märkt så har en hel del polisdistrikt valt att ta steget in i sociala medier. Så som Östermalmspolisen, vilket resulterar i offentliga meddelanden som detta:

http://gyazo.com/0de6d610379989242f8b5a5525b27134

Och även hade hängt ut en 16 årig pojke offentligt. De klarlade att han var berusad, hade skrikit klåpord mot dem och sedan blivit haffad. Okej, han ertappades med sprit, men att han skrek något i stil med "jävla snutjvl" och sedan se DET som en anledning att ta fast honom är skrämmande. Man får hormonstinn ibland, och då slinter det i munnen. Man ska inte behöva frukta att utbildade tjänstemän inte kan ha överseende med det.

Jag spyr. Fördomsfulla med storebrorskomplex, är det så våra beskyddare skall bete sig?

Och JA, jag vet att det finns trevliga konstaplar som hälsar glatt på medborgarna i städer där de värsta brotten är små fräkniga pojkar med hängslen,illasittande byxor och stråhatt som pallar äpplen.

Men de flesta verkar ju bara vara socialt inkompetenta personer som blev mobbade i högstadiet. Detta gäller även säkerthetsvakter och dylikt, så väl som i större och mindre städer.

Vad tycker ni, är det befogat att dra ordningsmakten över en kam och smutskasta dem?

Eller ska man ha överseende till situation, personalstyrka osv?


   
Citera

tycker en del snutar skriver lite olämpliga saker i vissa distrikt, men här i stan är de otroligt vänliga & sådär.. Händer iofs inte så mkt skit, är mest sköldpaddor och sånt där som rymmer.. [cute] På senare tid har alla rymda djur hittat tillbaks till sina ägare tack vare deras FB-uppdateringar. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Händer iofs inte så mkt skit, är mest sköldpaddor och sånt där som rymmer.. [cute] På senare tid har alla rymda djur hittat tillbaks till sina ägare tack vare deras FB-uppdateringar. [smile]

Det är ju bra. Det finns både för och nackdelar med allt [smile]


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Och även hade hängt ut en 16 årig pojke offentligt

Nej. Inte riktigt.
De skrev varken namn eller lade ut en bild. Kan ha varit vilken 16åring som helst från Växjö.

Istechetvåpunktnoll:

sedan se DET som en anledning att ta fast honom är skrämmande.

I och med att tidningarna vinklar för att läsningen ska bli mer intressant så vet du inte om det är JUST DET som gjorde att snuten var på killen. Dels vet inte tidningarna allt och sedan skrev inte polisen allt i sitt facebook-inlägg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Nej. Inte riktigt.
De skrev varken namn eller lade ut en bild. Kan ha varit vilken 16åring som helst från Växjö.

Växjö är nog en tillräckligt liten stad för att djungeltrumman skall fungera relativt effektivt. Om en kille åker fast så lär nog de flest få reda på det i närområdet.

Xisco:

Dels vet inte tidningarna allt och sedan skrev inte polisen allt i sitt facebook-inlägg.

Jag har läst deras inlägg och där påpekade de i stil med att "det är inte så smart att kaxa som minderårig när man håller i en petflaska med sprit". Naturligtvis gjorde de rätt i situationen. Men det är deras princip som äcklar mig, att försök inte att säga något åt oss, då går det på tok.


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Växjö är nog en tillräckligt liten stad för att djungeltrumman skall fungera relativt effektivt. Om en kille åker fast så lär nog de flest få reda på det i närområdet.

På lokal nivå, förmodligen. Sen är Växjö inte sååå litet.

Istechetvåpunktnoll:

Men det är deras princip som äcklar mig, att försök inte att säga något åt oss, då går det på tok.

Vad skulle du själv ha gjort om en 16 åring var kaxig mot dig? Sa saker som sårar dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Sa saker som sårar dig?

Som betald tjänsteman skulle jag sköta det professionellt. Det vill säga föra en dialog med denna 16 åring och om han inte lyssnar så... fan. Jag skulle ta till batongen [cry]


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Som betald tjänsteman skulle jag sköta det professionellt

Var inte så säker på det 😉

Istechetvåpunktnoll:

Jag skulle ta till batongen

ÄGD!

Ne men förstår hur du tänker men sen är situationen inte helt svartvit som du verkar föreställa den.


   
SvaraCitera

Självklart är det inte befogat att dra alla över en kam. De finns där av en anledning och jag kan garantera dig att tillsammans med SJ har de Sveriges mest otacksamma yrke. Sverige hade varit en förbannat hemsk plats utan dem.

Efter att ha arbetat inom krog nu i över ett år så vet jag precis hur känsligt det kan vara att ta hand om berusade människor. Så nej, i särfallet du nämner ser jag verkligen att polisen gjort något fel. Personen i fråga är minderårig, dricker på offentlig plats, samt är stökig, det är tre överträdelser som själva är befogade ingripande.


   
SvaraCitera

Att det finns institutioner med våldsmonopol som går statens ärenden är vidrigt, ja.


   
SvaraCitera

Ja de är vidriga


   
SvaraCitera

De enda poliser jag pratat med har varit trevliga mot mig.


   
SvaraCitera

Du har fel fakta i din text. Men vad jag sett i verkligheten är verkligen mycket värre än de som "skrivs" på olika ställen på nätet.

Har sett hur poliser använder onödigt mycket våld osv där! är det jag föraktar och har lust med att hoppa på en polis när jag ser detta.
Men annars att dom skriver som människor på olika ställen på nätet gör väll inget så länge dom inte hänger ut någon?


   
SvaraCitera
Bakric

I Härnösand verkar polisen hyfsat trevlig iallafall. Tror nästan jag borde ha träffat varenda en nu efter X antal partypooping och polisförhör [crazy]


   
SvaraCitera

Vem fan anmäler någon som tar sig lite röka på en reggaekonsert? Det måste ju vara 90% av atmosfären man är ute efter.


   
SvaraCitera