Aviseringar
Rensa alla

Australian Kelpie


Ämnesstartare

Min familj föder upp raser Australian Kelpie.
För mig är det en helt normal ras. Typ som schäfer eller pudel. En sån som en del har. Men när man går ut och går med dom eller något sånt så är de ingen som hört talas om dom. Men oftast så tycker dom att det är en mycket fin hund 🙂
Någon som har en sån här hund?


   
Citera
Ämnesstartare

rebeccaanilsson:

så är de ingen som hört talas om dom.

De flesta hundmänniskor har säkert hört talas om dom, särskilt i agility samanhang. Däremot är det ju en väldigt krävande ras, så få som har den...

Men fina är de [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Achia:

Däremot är det ju en väldigt krävande ras

Kan du förklara för mig hur du menar med krävande? Jag tycker inte att dom är speciellt krävande. Inte dom Bordern, man måste valla annars blir dom knäppa osv.

Agility? Så många är det inte som tävlar me dom inom agility, mest bruks & lydnad har jag sett i alla fall. Kanske mer söderut isf. Jag vet att en tjej som heter Caroline, från Hudiksvall (bor numer i stockholm) brukar tävla agility me sin. Någon annan vet jag faktiskt inte :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rebeccaanilsson:

Kan du förklara för mig hur du menar med krävande? Jag tycker inte att dom är speciellt krävande. Inte dom Bordern, man måste valla annars blir dom knäppa osv.

Det är iaf uppfatnningen jag har fått efter besök på utställningar ch diverse hunböcker, att de är ungefär i klass med bodern.

rebeccaanilsson:

Agility? Så många är det inte som tävlar me dom inom agility, mest bruks & lydnad har jag sett i alla fall. Kanske mer söderut isf

Har sett en del i agility, ngra få i bruks... Men det är ju inte direkt en hund du har bara som sällskap...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Achia:

ungefär i klass med bodern

Kelpien är en hund HELT olik bordern. Dom kräver ingen vallning. Kräver ingen aktivitet alls egentligen. Dom har en "på & av knapp" kan man kalla det. Dagar när man orkar mer så är dom livligare, dagar när man inte alls orkar gå ut på nå längre promenader nöjer dom sig med det & ligger och sover resten av dagen.

Achia:

ngra få i bruks

Jag har sett många i bruks, en del från Luleå, mamma då, Nattavaara, Gällivare, Piteå osv. Men det är kanske för att min familj håller på mest me bruks & lydnads lydnad som man ser fler där.


   
SvaraCitera

Min kusin har en..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rebeccaanilsson:

Dagar när man orkar mer så är dom livligare, dagar när man inte alls orkar gå ut på nå längre promenader nöjer dom sig med det & ligger och sover resten av dagen.

[smile] Det låter ju väldigt bra, men det är ju inte direkt så det står i rasböckerna. Men i och med den iformationen slog den borden på min "hundar att skaffa" lista [wink]

rebeccaanilsson:

Men det är kanske för att min familj håller på mest me bruks & lydnads lydnad som man ser fler där.

Möjligt, duktiga hundar [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CaithSith:

Min kusin har en..

Jaha 🙂 Vilken färg?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Achia:

men det är ju inte direkt så det står i rasböckerna

Rasböckerna framhäver inte riktigt dom som dom är egentligen 🙁 Tyvärr! I Bonniers nya hundlexikon är det en av våra valpar som representerar Australian Kelpie 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rebeccaanilsson:

Bonniers nya hundlexikon är det en av våra valpar som representerar Australian Kelpie 🙂

Nice [smile]
Men är de enmanshundar eller familjehundar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Achia:

Men är de enmanshundar eller familjehundar?

Alltså man kan ju ha dom som man vill. Dom tycker om barn och är inte framfusiga mot barn heller, och tar de lugnt med dom också. Inte hoppas och så 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera