Aviseringar
Rensa alla

Automat eller Manuell


Ämnesstartare

Manuella växellådan är döende och om jag minns rätt var 2017 första året i Svensk historia bilar med automat växellåda såldes i större antal än manuella. Finns det någon mening längre att lära sig köra manuell i framtiden? 


   
Citera
Ämnesetiketter

föredrar manuell faktiskt. skönare att köra, man e mer vakrn och mer kontroll över fordonet än vad man har med automat. min åsikt iaf.

jag tror manuell har en framtid, men kommer att minska jämfört med automat. men låt dock siffrona ru lura er. kanske lika många som köper en manuell, men vi blir faktiskt fler och fler i sverige och automat lär nog bli en störte del av vår vardag. om nån ens fattar va jag menar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amadeus Från Syd:
föredrar manuell faktiskt. skönare att köra, man e mer vakrn och mer kontroll över fordonet än vad man har med automat. min åsikt iaf.

jag tror manuell har en framtid, men kommer att minska jämfört med automat. men låt dock siffrona ru lura er. kanske lika många som köper en manuell, men vi blir faktiskt fler och fler i sverige och automat lär nog bli en störte del av vår vardag. om nån ens fattar va jag menar.

Till och med Volvo har slutat med manuell låda (förutom XC40) så det känns lite meningslöst att lära sig köra manuell.


   
SvaraCitera

Maymay:

Till och med Volvo har slutat med manuell låda (förutom XC40) så det känns lite meningslöst att lära sig köra manuell.

Fast jag rekommenderar starkt att du lär dig köra manuella bilar 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dennisz99:

Fast jag rekommenderar starkt att du lär dig köra manuella bilar 

Ska inte ta körkort förens om ett eller två år så det känns ju sådär, liksom vad är meningen om man ändå kommer äga en automat.


   
SvaraCitera

Maymay:

Ska inte ta körkort förens om ett eller två år så det känns ju sådär, liksom vad är meningen om man ändå kommer äga en automat.

För att det kommer finnas manuella bilar och det är bra om du får köra dem 🙂 


   
SvaraCitera
Listus

Automat, lätt och smidig körning precis som det ska vara. 

Framtiden finns inte för manuella, i USA är det bara automat som tillverkas, och Europa kommer hamna där vi med så småningom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Manuella bilar kommer finnas kvar ett tag till och sannolikheten att din första bil skulle vara manuell är rätt stor tippar jag på.

Tar du för automat så får du inte alls köra manuellt växlad bil. Tar du manuell får du köra både och. 
Du förlorar inget på att ta för manuell med andra ord. 


   
SvaraCitera

Jag har Manuell körkort och det är som Lav säger din första bil kommer vara manuell och många företag och polisen kräver manuell körkort


   
SvaraCitera

Manuell. Då får du köra alla bilar.


   
SvaraCitera

Manuell ska det va. Automat känns så guidat, känns inte som man riktigt kan köra bil om man inte kör manuell.

Dessutom, du kan inte varva växlarna på samma sätt och axxa som fan utan koppling Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är egentligen lite konstigt att manuell hängt med så länge, med tanke på övriga samhällets automatisering. Men jag föredrar manuell givetvis. Precis som jag föredrar kassettband och vinylspelare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:
Det är egentligen lite konstigt att manuell hängt med så länge, med tanke på övriga samhällets automatisering. Men jag föredrar manuell givetvis. Precis som jag föredrar kassettband och vinylspelare.

Jag vet inte, allt annat är ju i princip automatiserat så för mig känns det bara som en onödig grej liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är nog lite onödigt, folk kan ju inte köra bil som bekant.


   
SvaraCitera

Dennisz99:

Fast jag rekommenderar starkt att du lär dig köra manuella bilar 

Samma.

De flesta yrkena kräver körkort för manuell, t.ex mekaniker. 


   
SvaraCitera