Aviseringar
Rensa alla

Automat eller Manuell


Listus

Jaha Sry missuppfattade frågan, om det gäller körkort är det bara att ta manuell så du får köra båda typerna.

Sen kan du köpa en billig automat 😉


   
SvaraCitera

Listus:
Jaha Sry missuppfattade frågan, om det gäller körkort är det bara att ta manuell så du får köra båda typerna.

Sen kan du köpa en billig automat 😉

Tror inte alls att du missuppfattade frågan. Bara vi andra som tog diskussionen till en annan nivå. :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som många andra redan sagt så är manuell bäst så du får köra båda varianterna. Även om din bil är automat kanske du av någon anledning måste köra en bil som är manuell (låna någons bil, hyrbil etc). Jag har kört manuell det mesta av mina körkortsår - men jag vill helst aldrig mer köra manuell i stadstrafik. Den stora grejen är för mig dock inte automat vs manuell - ens i stadstrafik, utan farthållare. Tänker aldrig mer äga en bil utan farthållare så mycket som jag gillar att roadtrippa.

Lazarus: Dessutom, du kan inte varva växlarna på samma sätt och axxa som fan utan koppling Galen

Detta stämmer inte - särskilt inte för bilar som är gjorda för just det. Men i alla fall moderna bilar är oftast programmerade att när växlingen kommer beror på hur hårt du trycker på gasen - även om bilen inte specifikt är gjord för att ”redlinea”.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:
Som många andra redan sagt så är manuell bäst så du får köra båda varianterna. Även om din bil är automat kanske du av någon anledning måste köra en bil som är manuell (låna någons bil, hyrbil etc). Jag har kört manuell det mesta av mina körkortsår - men jag vill helst aldrig mer köra manuell i stadstrafik. Den stora grejen är för mig dock inte automat vs manuell - ens i stadstrafik, utan farthållare. Tänker aldrig mer äga en bil utan farthållare så mycket som jag gillar att roadtrippa.
Detta stämmer inte - särskilt inte för bilar som är gjorda för just det. Men i alla fall moderna bilar är oftast programmerade att när växlingen kommer beror på hur hårt du trycker på gasen - även om bilen inte specifikt är gjord för att ”redlinea”.

Hjärta

Kanske det, kanske det. Man skulle väl kunna tekniskt sett sätta en automatlåda på "1" och gasa tills den inte växlar längre. Hursomhelst, jag gillar kontrollen man får med en manuell låda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lazarus: Kanske det, kanske det. Man skulle väl kunna tekniskt sett sätta en automatlåda på "1" och gasa tills den inte växlar längre.

Jag glömde till och med nämna att alla automatare har ett manuellt läge och att detta gör att man växlar snabbare än med en manuell eftersom man inte har fördröjningen av en koppling - även om det bara handlar om en bråkdel av en sekund.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Jag glömde till och med nämna att alla automatare har ett manuellt läge 

Hjärta

 inte min inte Icke!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav:  inte min inte Icke!

Wtf? Det måste vara en riktigt gammal? Eller nåt speciellt med den är det om du inte kan välja manuellt läge. Eller pfff du snackar säkert om bussen du kör xD

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Wtf? Det måste vara en riktigt gammal? Eller nåt speciellt med den är det om du inte kan välja manuellt läge. Eller pfff du snackar säkert om bussen du kör xD

Hjärta

Menar min bil. Snart två år gammal. 
Toyota CH-R Hybrid
Inget manuellt läge på automatlådan. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav: Menar min bil. Snart två år gammal. 
Toyota CH-R Hybrid
Inget manuellt läge på automatlådan. 

Hmm undrar om det har att göra med att den är hybrid. Undrar hur det öht ligger till med manuellt läge på hybrid- och elbilar.

Hjärta


   
SvaraCitera

Ja, man ska definitivt LÄRA sig att köra manuellt växlad bil. Sedan är väl en annan fråga vad man väljer för låda själv. Köper man en liten billig Toyota Aygo så är väl manuell en självklarhet men väljer man en lyxigare bil typ Audi eller Mercedes eller en dyrare Volvo så skulle jag välja automat. Sedan är väl en annan fråga om jag skulle välja en sportigare bil typ Porsche 911. Automat i en 911? Nej, där är det nog manuell som är roligare. Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*Askungen*:
Ja, man ska definitivt LÄRA sig att köra manuellt växlad bil. Sedan är väl en annan fråga vad man väljer för låda själv. Köper man en liten billig Toyota Aygo så är väl manuell en självklarhet men väljer man en lyxigare bil typ Audi eller Mercedes eller en dyrare Volvo så skulle jag välja automat. Sedan är väl en annan fråga om jag skulle välja en sportigare bil typ Porsche 911. Automat i en 911? Nej, där är det nog manuell som är roligare. Cool

Den nya 911:an har bara PDK.


   
SvaraCitera
Roloch

Manuella bilar är billigare


   
SvaraCitera
GK19
 GK19

Manuell, det är mycket roligare att köra. Tycker jag i alla fall. Dessutom får du ju, som många redan sagt, köra alla bilar om du tar manuellt körkort. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självfallet ska man lära sig manuell. Varför begränsa sina kunskaper liksom? Dessutom vet man aldrig när man behöver den kunskapen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Manuella bilar drar väl än i dag lite mindre bränsle så ur den synvinkeln är väl manuella bättre. Men iom att elbilar, som saknar växellåda, blir mer och mer poppis så misstänker jag att den manuella lådan på bilar som drivs med fossila bränslen kommer att försvinna på sikt. 


   
SvaraCitera