Aviseringar
Rensa alla

Automatisk avstängning av datorn på följande klockslag: ...


Ämnesstartare

Finns det något som man kan skriva i en BATCH fil eller något liknande så man kan bestämma att datorn ska stängas av på en viss tid?

Tex klockan är nu 15:30 om jag ska ut till imorgon och vill att datorn ska stängas klockan 22:00 ikväll .. hur gör jag?


   
Citera
Ämnesetiketter

   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Haha, annars fungerar färäldrakontroll ganska bra. [crazy]
D.v.s. att dina föräldrar (nu skriver jag detta utan att veta hur gammal du är, men ändå) skapar en ny användare på din dator och lösenordsskyddar den så du inte kan logga in på den, och så fixar de en föräldrakoll där, där de också kan schemalägga tiderna du kan vara inloggad på datorn.

Svårt att förklara, haha ...
Kanske inte ens är samma sak som du är ute efter, men i alla fall. [wink]


   
SvaraCitera
Åtta

Humanoiiid:

Kanske inte ens är samma sak som du är ute efter, men i alla fall. [wink]

Låter extremt overkill för något så simpelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cron would do the job.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag brukar göra så att jag drar ut min elsladd till datorn, drar ur datormusen och sätter på skärmsläckaren och sen viker ner skärmen, inte helt dock.

Allt för att jag vill ha musik när jag somnar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annars kan du ju aktivera viloläge så datorn går ner i vila efter x-antal timmar.


   
SvaraCitera
Åtta

Du kan köra kommandot

at 22:00 shutdown -s

Men det gäller då bara fram till dess att datorn stängt av sig. Nästa gång måste du köra det igen. Hur du får ett skript med detta kommando att köras varje gång du loggar in i Windows vet jag inte, men det borde väl inte vara så svårt.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera