Aviseringar
Rensa alla

Automatisk inloggning


Ämnesstartare

Kan någon förklara hur jag gör för att alltid vara inloggad? Jag loggas ut efter en viss tid, och det enda som sparas är mitt användarnamn och lösenord. Att bocka i "Kom ihåg mig" hjälper inte. Antagligen råkade jag klicka på "Aldrig för denna plats" när jag blev tillfrågad om webbläsaren skulle spara mig eller något. På andra datorer funkar det.


   
Citera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera

Djeydjey:

Att bocka i "Kom ihåg mig" hjälper inte.

Konstigt, för det är precis det den funktionen är till för. Funkar för mig.

Djeydjey:

Antagligen råkade jag klicka på "Aldrig för denna plats" när jag blev tillfrågad om webbläsaren skulle spara mig eller något.

Fast det har bara att göra med om webbläsaren automatiskt ska fylla i användarnamn och lösenord åt dig. Det är inget som ska påverka ständigt-inloggad-funktionen. Dessutom säger du att webbläsaren faktiskt sparat dina uppgifter, så du har antagligen tryckt på "Spara" när du blev tillfrågad.

När du kryssar i "Kom ihåg mig" läggs en liten kodsnutt i hemsidecookien som gör att den vet att den ska komma ihåg dig och logga in dig automatiskt. Varje gång du rensar dina cookies kommer du alltså inte loggas in automatiskt. Du kanske ofta rensar ut din privatdata i webbläsaren på din dator?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

magkliarn:

Dessutom säger du att webbläsaren faktiskt sparat dina uppgifter, så du har antagligen tryckt på "Spara" när du blev tillfrågad.

Så det har ingenting med "Kom ihåg mig"-bocken på sidan att göra?

magkliarn:

Varje gång du rensar dina cookies kommer du alltså inte loggas in automatiskt. Du kanske ofta rensar ut din privatdata i webbläsaren på din dator?

Nej, det gör jag verkligen inte. Och trots det måste jag klicka på "logga in" varje gång, men slipper dock att fylla i användarnamn och lösenord, som sagt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

testat om du får samma problem i olika webbläsare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tobias:

testat om du får samma problem i olika webbläsare?

Jag vill inte byta webbläsare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Får du samma problem på andra sidor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Får du samma problem på andra sidor?

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Jag loggas ut efter en viss tid, och det enda som sparas är mitt användarnamn och lösenord. Att bocka i "Kom ihåg mig" hjälper inte.

Den kommer ihåg dig?
Att alltid inloggad fungerar inte.


   
SvaraCitera

JejeX:

Att alltid inloggad fungerar inte.

Jojjemän. Det är just det den funktionen gör - så länge du inte loggar ut manuellt genom att trycka just "Logga ut" eller rensar dina cookies så är du alltid inloggad, även om du stänger ner webbläsaren.

Djeydjey:

Jag vill inte byta webbläsare.

Och jag antar att du inte ens kan testa i rent undersökningssyfte?


   
SvaraCitera
Åtta

magkliarn:

Det är just det den funktionen gör - så länge du inte loggar ut manuellt genom att trycka just "Logga ut" eller rensar dina cookies så är du alltid inloggad, även om du stänger ner webbläsaren.

Vanligen så ska det fungera, ja. Men här på UM så fungerar det endast med ett fåtal webbläsare (om ens det). Jag vet inte om de använder sig av någon kombination av sessioner och kakor, eller vad, men fungerar gör det då i alla fall inte. Inte konsekvent i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

magkliarn:

Jojjemän. Det är just det den funktionen gör - så länge du inte loggar ut manuellt genom att trycka just "Logga ut" eller rensar dina cookies så är du alltid inloggad, även om du stänger ner webbläsaren.

Jag tolkar det som att man ska bli ihågkommen, gällande lösenord och användarnamn och så. Men jag hade tydligen fel.


   
SvaraCitera
Åtta

JejeX:

lösenord och användarnamn och så

Lösenord och användarnamn är det din webbläsare som sparar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Lösenord och användarnamn är det din webbläsare som sparar.

Okej, tack typ. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JejeX:

Den kommer ihåg dig?
Att alltid inloggad fungerar inte.

Ja, jag måste logga in varje gång. Det är störande om man håller på med ett långt inlägg, har tvingats ta pauser och sedan postar det när man varit inaktiv för länge.

magkliarn:

Och jag antar att du inte ens kan testa i rent undersökningssyfte?

Det funkar på andra sidor, så jag antar att jag tryckte fel första gången. Går det att kolla upp? Jag utgår från att denna sida funkar på andra webbläsare...


   
SvaraCitera