Aviseringar
Rensa alla

Avdrag som bara gynnar rika.


Varför heter det jämt "när någon har det bra får någon det automatiskt dåligt"? det är inte så.

Gryphon:

Är man så fattig att man BEHÖVER bidrag från staten så är fan i mig inte städhjälp något man borde prioritera.

Såvitt jag vet utnyttjas avdraget ofta av äldre som inte har kraften att damma taklampan själv. Eller?


   
SvaraCitera

inglorius:

rikemansälskare

Lugn, har aldrig tagit ut något avdrag.


   
SvaraCitera

Stål:

Varför är ni liberaler alltid så mot skattesubventionerade jobb o dyl statlig inblandning förutom när rika tjänar på den statliga inblandningen?

Så nu är det plötsligt fel att städare mm kan gå från svarta till vita jobb vilket i sin tur leder till ökade skatteintäkter för staten?
Är jag en rik jävel om jag beställer flyttstädning?
Btw jag är inte liberal.


   
SvaraCitera

Mårran:

Såvitt jag vet utnyttjas avdraget ofta av äldre som inte har kraften att damma taklampan själv. Eller?

Om det nu skulle vara så, är det en positiv utveckling att sådant som ska vara en självklar trygghet i välfärden läggs ut på privata aktörer?


   
SvaraCitera

Issen:

Andra åsikter?

Själv pratade jag för några veckor sedan med en bekant pensionerad kvinna i 80-årsåldern. Hon är verkligen inte rik, bor i ett av stadens lite sunkigare områden, har en pension som ligger väldigt lågt.

Hon pratade helt lyriskt just om hur fantastiskt detta var för henne, att till och med hon som hade så lite pengar nu kunde ha någon som kom hem och hjälpte henne två gånger i månaden och hur mycket det betydde för henne.


   
SvaraCitera

inglorius:

Om det nu skulle vara så, är det en positiv utveckling att sådant som ska vara en självklar trygghet i välfärden läggs ut på privata aktörer?

Det låter jag vara osagt


   
SvaraCitera

inglorius:

Om det nu skulle vara så, är det en positiv utveckling att sådant som ska vara en självklar trygghet i välfärden läggs ut på privata aktörer?

Privata aktörer är en del av folks välfärd. Varför kan inte privata aktörer skapa välfärd? Både stat och privata aktörer består av människor med likadana förutsättningar.


   
SvaraCitera

Mjo de borde satsas mer på infrastrukturen egentligen, bara för att Hitler räddade den Tyska sysselsättningen så måste det ju inte vara fel. [cute]


   
SvaraCitera

Mårran:

Såvitt jag vet utnyttjas avdraget ofta av äldre som inte har kraften att damma taklampan själv. Eller?

Isåfall är det väldigt rika och väldigt gamla som utnyttjar det här. Varför inte låta dom spara några kronor och istället ägna åt oss att vara glada för att dom dör snart?


   
SvaraCitera

Gryphon:

Isåfall är det väldigt rika och väldigt gamla som utnyttjar det här.

Nej?


   
SvaraCitera
Issen
Ämnesstartare

Gryphon:

Vem fan behöver bidrag för att hyra in folk till att göra något som ALLA JÄVLA NORMALT FUNTADE SVENSKAR klarar av på egen hand?

Det är ju precis det jag menar... men RUT avdraget är likadant som att ge ett bidrag för att dom ska ha råd att få folk att komma hem och städa åt dom... jag säger ju att hela grejen är skit, framförallt eftersom dom som faktiskt använder denna grej inte ens behövde de från första början.

Mårran:

Såvitt jag vet utnyttjas avdraget ofta av äldre som inte har kraften att damma taklampan själv. Eller?

Gryphon:

Isåfall är det väldigt rika och väldigt gamla som utnyttjar det här. Varför inte låta dom spara några kronor och istället ägna åt oss att vara glada för att dom dör snart?

Det är fortfarande fler rika som utnyttjar det, och ja... det är positivt för äldre som inte klarar detta, men för dom finns det faktiskt redan saker som hemtjänst, och om den inte räcker till kanske man skulle satsa mera pengar där till dom som behöver.

The_gunslinger:

Så nu är det plötsligt fel att städare mm kan gå från svarta till vita jobb vilket i sin tur leder till ökade skatteintäkter för staten?

Om en del människor får för sig att bryta mot lagen är ingen anledning att ändra den så de funkar, det är isåfall på tiden att staten går in och tar fram nya och bättre jobb för dessa som tvingas jobba svart, ge dom något samhällsnyttigt, eventuellt utöka hemtjänsten så de som faktiskt behöver denna hjälp på riktigt får den och att de andra, framförallt då rika som har denna tjänst lär sig att städa sitt förbannade hus själva, eller åtminstone betalar exakt samma skatt som vilka andra tjänster som helst.


   
SvaraCitera

The_gunslinger:

Privata aktörer är en del av folks välfärd. Varför kan inte privata aktörer skapa välfärd? Både stat och privata aktörer består av människor med likadana förutsättningar.

Du blandar ihop äpplen och päron. Välfärd är inte samma sak som välstånd.
Välfärd handlar om en kollektiv riskspridning. Riskerna kan vara saker som sjukdom och inkomstbortfall.


   
SvaraCitera

Issen:

framförallt eftersom dom som faktiskt använder denna grej inte ens behövde de från första början.

Det är det jag stör mig på. Vi är båda emot det, men du är av någon anledning emot att fattiga inte har råd med något som är onödigt.

Det är helt och hållet onödigt för både fattiga och rika, men det är just det som är hela grejen med att vara rik. Man har råd att låta någon annan städa, man har råd med en flashig bil, man har råd att knarka och åka fast. Det är därför folk vill bli rika.

Det är som att man skulle få 10% rabatt på en Ferrari. En fattig människa har inte råd med en sån bil, rabatt eller ej, det är endast för rika.

Riktig städhjälp är en lyxsak, precis som en Ferrari. Det är något som gör livet slappare, inget som behövs för någon egentligen.


   
SvaraCitera
Issen
Ämnesstartare

Gryphon:

Det är det jag stör mig på. Vi är båda emot det, men du är av någon anledning emot att fattiga inte har råd med något som är onödigt.

Nej, men det slår mot de fattiga, poängen var den att om det är någon som ska behöva denna tjänst även om den är onödig så är de ju dom som annars inte skulle haft råd, men istället är det i princip bara rika som gynnas av de.


   
SvaraCitera

Ja, och så har vi ju de som inte tänker längre än näsan räcker.

Som redan har påpekats rör inte RUT-avdraget de rika i ryggen; de har råd i vilket fall. RUT gynnar städarna, genom att ge arbetstillfällen, och de som inte hade haft råd annars.

Ditt argument om att man borde pumpa in dem i infrastrukturen finner jag bara lustigt. Senast jag tittade efter lever vi inte i en fasciststat där människor tvingas utbilda sig till och arbeta med det staten vill.


   
SvaraCitera