Aviseringar
Rensa alla

avkriminalisera drogmarknaden NU


Ämnesstartare

vi får ökade skatteintäkter, minskade polisutgifter och en lysande, legitim arbetsmarknadsnisch inte minst för de många afghaner som nu kommer. afghanistan är världens största producent av opium (som förädlas till morfin och heroin) och en betydande producent av cannabis (som förädlas till marijuana och hasch).

många nuvarande första och andra generationens invandrare, främst yngre män, har drogförsäljning som en betydande inkomstkälla. inget tyder på att detta förhållande kommer att ändras. avkriminalisering kan ge dem och deras verksamhet en chans att bättre integreras i samhället, bilda mer effektiva organisationer som ökar deras egna inkomster, och inte minst bidra till skatteintäkterna.

det är nu ett fullständigt självklart steg för sverige att avkriminalisera drogmarknaden. det går till och med att hävda att droglagarna är en betydande faktor för segregation och utanförskap i invandrartäta förorter.


   
Citera
Ämnesstartare

Ett första steg är att avkriminalisera droganvändning. Ska drogförsäljning vara legalt så bör staten ta hand om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:
Ett första steg är att avkriminalisera droganvändning. Ska drogförsäljning vara legalt så bör staten ta hand om det.

varför då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

varför då?

Varför vadå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:

Varför vadå?

varför staten istället för att köra en double win och låta den omfattande svarta marknaden bli vit för att öka skatteintäkter och minska segregation samt gängkriminalitet?


   
SvaraCitera
mynona

thl*kt N.: du är fan bäst

Tänk att du inte gav någon mer nedtonad formulering på det här alternativet =S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

varför staten istället för att köra en double win och låta den omfattande svarta marknaden bli vit för att öka skatteintäkter och minska segregation samt gängkriminalitet?

Av samma anledning som alkoholmonopolet infördes. För att kunna styra marknaden, se till att produkterna är rätt, mindre farliga, att fel personer inte får tag i det och inte minst att de pengar som idag hamnar i fickorna på kriminella istället skulle hamna hos staten. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: varför staten istället för att köra en double win och låta den omfattande svarta marknaden bli vit för att öka skatteintäkter och minska segregation samt gängkriminalitet?

pga kvalitetskontroll osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avkriminalisera drogmarknaden? Eller avkriminalisera droganvändandet?

Vad beträffar Sverige så är det lite märkligt att trots att vi troligen har de hårdaste och mest restriktiva lagar i "västeuropa" så har vi samtidigt flest tunga missbrukare och även flest dödsfall p gr av överdos. Så bevisligen fungerar inte de restriktiva lagarna.

Jag är lite tvådelad i begreppet att släpp alla droger fria.

Jag tror faktiskt att det skulle gynna Sverige som nation om staten tog över import-, försäljning- och  distribution. När det gäller softa droger som Cannabis borde rimligen staten legalisera egna odlande och framställlning dvs att vem som helst ska få rätt att odla. Av den enkla anledningen att man inte kan odla fram en dödlig dos av drogen. Däremot när det gäller alla andra substanser så ska staten stå för import alt tillverkning och även för kontroll av drogerna.

Som det nu är det totalt ohållbart när en knarkare ska gå ut och köpa ex heroin och ena dagen får han en viss styrka och dagen därpå får han något som kanske är tusen x starkare och så har vi ytterligare ett dödsfall.

För övrigt skördar knarkkrigen hundratals... kanske tusentals med offer var och varannan dag. Bara att se hur det går till i Mexiko.

Så mitt tips är LEGALISERING och AVKRIMINALISERING. Men låt staten sköta, åtminstone i Norden, tillverkning, import och distribution av alla droger utom Cannabis.

Lite bilder på ganjaplanter för den som är intresserad:
http://www.photobucket.com/PurpleHaze_ganjabreeder


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Tänk att du inte gav någon mer nedtonad formulering på det här alternativet =S

bedömde att dessa två svarsalternativ skulle motsvara efterfrågan rätt hyggligt.

Niklas:

Av samma anledning som alkoholmonopolet infördes. För att kunna styra marknaden, se till att produkterna är rätt, mindre farliga, att fel personer inte får tag i det och inte minst att de pengar som idag hamnar i fickorna på kriminella istället skulle hamna hos staten. 

ok. vill du inte att staten ska styra alla marknader då? säkrast så. kommunism.

Jungman:

pga kvalitetskontroll osv.

det verkar inte vara några jätteproblem med kvalitetskontrollen på glödlampor, chips, fiskelinor, aceton, spenat etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: det verkar inte vara några jätteproblem med kvalitetskontrollen på glödlampor, chips, fiskelinor, aceton, spenat etc.

Det jag menar är att det behövs massa regler och kontroller som jag inte tror att slöddret som säljer det kan leva upp till om man bara ger dem fria händer en dag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Det jag menar är att det behövs massa regler och kontroller som jag inte tror att slöddret som säljer det kan leva upp till om man bara ger dem fria händer en dag

nä, men det är ett nödvändigt första steg i en förändring som borde ha kommit för länge sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja du e bäst


   
SvaraCitera
lok501

Problemet med att avkriminalisera droghandeln och dråganvändningen är att du sätter en stor mängd människor I fara för både beroande och biefekter samt trafik olykor och andra dumma problem.

Alla vet vi att man blir beroande av dråger och att alla dråger har biefekter som förstör ditt liv, tex marijuana som ger dig sämre minne och konsentrations svårigheter, vilket kommer att leda till en mängd konsikvenser som dålig prestation på jobbet eller skolan samt att inte bli anstäld pga dråganvändng. Detta kan leda till pengaproblem som kommer påverka beroandet och kan leda till att personen I fråga själv säljer olagligt vilket inte kommer förändra nuvarande situationen.

Nästa problem är att du då uppmuntrar / framkallar beroande och kan leda till att alla med beroande genen får de översråande problemen, samt att man försöker uppmuntra samhället till att acceptera dråger, vilket kommer leda till att ingen presterar på en nivå som behövs för att hålla igång ett större samhälle.

Yttligare ett problem är de indirekta konsikvenser som skappas då tex en påverkad individ kör bil eller är ute på stan. Beroande på personen och drågen så kan personen inte på ett säkert sätt utföra vissa handlingar eller befinna sig på allmänt område med folk runt omkring.

Nu var jag väldigt kortfattat då detta är ett stort och kompliserat ämne, men jag skulle, som många andra, rösta nej på detta förslag då det orsakar mer problem än lösningar(fler folk slipper fängelse, I teorin, samt att vissa blir höga)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:
Ett första steg är att avkriminalisera droganvändning. Ska drogförsäljning vara legalt så bör staten ta hand om det.

Håller med, om vi nu ska göra det så ska det säljas på något som liknar systembolaget.

Fast jag är ändå emot legaliserandet av droger....


   
SvaraCitera