Aviseringar
Rensa alla

avkriminalisera drogmarknaden NU


Ämnesstartare

player one:

jag anser att den bör förändras, och jag propagerar väl för det närhelst jag får tillfälle. och jag tror att saker och ting kommer förändras, men att det är mer sannolikt att det sker pga att staten tappar kontrollen helt och hållet, snarare än för att staten plötsligt ändrar åsikt. vi kommer nå en punkt förr eller senare då staten helt enkelt inte har något att erbjuda, och det finns knappast någon annan aktör som har möjlighet eller intresse att beivra rådande narkotikalagar.

tycker det bör bli en "refugees welcome"-kampanj kring narkotika, vem vill neka afrikaner sitt hasch? rasism ju.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är mycket fattiga invandrare som knarkar. legalisera annars rasism.


   
SvaraCitera
tkllkl

Droger är inte ett polisiärt problem i första hand, det är ett hälsoproblem och skall behandlas som ett sådant. 


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

tycker det bör bli en "refugees welcome"-kampanj kring narkotika, vem vill neka afrikaner sitt hasch? rasism ju.

tror du har svårt att hitta en enda nationalitet eller etnicitet som inte ser sveriges narkotikapolitik som ett nedköp, dock. skulle vara jobbigt att komma varsomhelst ifrån och plötsligt landa i ett samhälle där allt utom alkohol är kraftigt stigmatiserat.


   
SvaraCitera
tkllkl

player one: skulle vara jobbigt att komma varsomhelst ifrån och plötsligt landa i ett samhälle där allt utom alkohol är kraftigt stigmatiserat.

Muslimska länder förbjuder ju också alkohol dock. Så det är ju exakt samma sak där, bara det att en drog mer är förbjudet. 


   
SvaraCitera

tkllkl:

Muslimska länder förbjuder ju också alkohol dock. Så det är ju exakt samma sak där, bara det att en drog mer är förbjudet. 

det där är ju en halvsanning, irans lagar och tillämpning av dessa kring personligt bruk tycker jag ligger längre fram än sveriges. sen avrättar de smugglare, vilket väl är ett steg bakåt, men jag skulle nog hellre åka fast med en femma gräs i tehran än i stockholm. sen alkohol varierar från land till land. egypten verkar ju vara ungefär som sverige på den fronten; en jävla massa byråkrati och ett statligt monopol, men annars rätt chill. men sen är det rätt vanligt med länder som gör skillnad på medborgare och turister. dock finns det ju exempel på muslimska länder där det är lagligt för alla. typ turkiet.


   
SvaraCitera
tkllkl

player one: et där är ju en halvsanning, irans lagar och tillämpning av dessa kring personligt bruk tycker jag ligger längre fram än sveriges.

Iran har alltid haft en historia med just cannabis. Hashashins etc. Övriga droger är dock förbjudna.  

player one: men sen är det rätt vanligt med länder som gör skillnad på medborgare och turister. dock finns det ju exempel på muslimska länder där det är lagligt för alla. typ turkiet.

Absolut, men Turkiet har sedan Osmanerna alltid rört sig mer västerut än österut.


   
SvaraCitera

tkllkl: Iran har alltid haft en historia med just cannabis. Hashashins etc. Övriga droger är dock förbjudna.

alla droger är förbjudna, men de straffar inte personligt bruk på samma drakoniska sätt som vi gör. varför menar du att det som konsument är värre att vara knarkare i teheran än i stockholm? specifika exempel.

tkllkl: Absolut, men Turkiet har sedan Osmanerna alltid rört sig mer västerut än österut.

nu hänvisade du till muslimska länder, inte österländska(?)


   
SvaraCitera
tkllkl

player one: varför menar du att det som konsument är värre att vara knarkare i teheran än i stockholm? specifika exempel.

Det är nog lika illa, du bötfälls, blir av med körkort etc. Det är nog bara värre att vara säljare där borta. 

player one: nu hänvisade du till muslimska länder, inte österländska(?)

Det skulle väl, egentligen ha varit ett "De flesta" där. Turkiet söker sig ju västerut, vill gå med i EU, etc. Det är sekulärt, precis som Tyskland etc.


   
SvaraCitera

tkllkl: Det är nog lika illa, du bötfälls, blir av med körkort etc. Det är nog bara värre att vara säljare där borta.

så det är lika illa, med undantaget att cannabis är okej? så mer eller mindre liberalt än sverige?

tkllkl: Det skulle väl, egentligen ha varit ett "De flesta" där. Turkiet söker sig ju västerut, vill gå med i EU, etc. Det är sekulärt, precis som Tyskland etc.

jag tycker att det är värt att inse att alla muslimska länder inte fungerar likadant, och att den inbördes skillnaden är lika stor som i sekulära, västerländska länder. det är dumt att anta att det fungerar på ett visst sätt bara för att det känns som att det borde fungera så.


   
SvaraCitera
tkllkl

player one: så det är lika illa, med undantaget att cannabis är okej? så mer eller mindre liberalt än sverige?

Enligt de två perser jag faktiskt känner, så ja. Samma skit.

player one: jag tycker att det är värt att inse att alla muslimska länder inte fungerar likadant, och att den inbördes skillnaden är lika stor som i sekulära, västerländska länder. det är dumt att anta att det fungerar på ett visst sätt bara för att det känns som att det borde fungera så.

Okej, om vi klargör att alla arabiska länder fungerar på det viset då. Iran är inte arabiskt.


   
SvaraCitera

tkllkl: Enligt de två perser jag faktiskt känner, så ja. Samma skit.

jag köper inte din logik, då en policy som innebär att man ger vård snarare än utdelar straff till missbrukare i sig känns mer drogliberal än vår inställning, som fokuserar på straff. på det stora hela så köper jag att det är samma skit, men som konsument måste jag ändå tänka att irans policy är bättre än sverige.

tkllkl: Okej, om vi klargör att alla arabiska länder fungerar på det viset då. Iran är inte arabiskt.

libanon, då? det är ett arabland, och där är alkohol lagligt.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
tkllkl

player one: jag köper inte din logik, då en policy som innebär att man ger vård snarare än utdelar straff till missbrukare i sig känns mer drogliberal än vår inställning, som fokuserar på straff.

Fast vård utdelas sällan. Det är böter, indraget körkort och straff även där. 

player one: men som konsument måste jag ändå tänka att irans policy är bättre än sverige.

Som konsument finns bättre alternativ. Portugal, Nederländerna, Irland, etc. 

player one: libanon, då? det är ett arabland, och där är alkohol lagligt.

Ja, men situationen är inte helt okomplicerad där heller.

http://www.nytimes.com/2012/01/26/world/middleeast/militants-set-their-attacks-on-alcohol-in-lebanon.html?_r=0


   
SvaraCitera

tkllkl: Fast vård utdelas sällan. Det är böter, indraget körkort och straff även där.

har du någon statistik som kan jämföras med den svenska över antalet gripna, antalet åtal, och påföljd? annars låter det väldigt mycket som spekulationer och hörsägen.

tkllkl: Som konsument finns bättre alternativ. Portugal, Nederländerna, Irland, etc.

klart att det finns bättre alternativ. det vore jävligt konstigt om en islamsk, fundamentalistisk teokrati skulle vara det absolut bästa målet för drogturism. jag menar inte att det inte skulle kunna ske, men min poäng är att det är konstigt att de ligger före oss på den fronten.

tkllkl: Ja, men situationen är inte helt okomplicerad där heller.

det är enkelt att få en situation att framstå som illa genom att hänvisa till folk som attackerar byggnader och påvisa mönster. det har bränts en jävla massa flyktingboenden i sverige senaste månaderna, vilket väl säger något, men det säger inget om statens eller polisens hållning till flyktingboenden, på samma sätt som några attacker mot alkoholbutiker inte säger något om statens eller polisens hållning till alkohol i libanon. att det finns nötter som tycker att alkohol ska förbjudas innebär inte att samhället i stort rör sig i en sådan riktning.


   
SvaraCitera