Aviseringar
Rensa alla

Avliva leguanen?


[rolleyes]


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

Thirteen:

Nu har mina föräldrar fått för sig att flytta och min gröna leguan växer så det knakar, vilket betyder att terrariumet börjar bli lite trång.

Kommer ni att plats för ett tillräckligt stort terrarium - eller del av rum - i er nya bostad?

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JLm:

Kommer ni att plats för ett tillräckligt stort terrarium - eller del av rum - i er nya bostad?

jag vet faktikst inte, det är en lägenhet så det förminskar möjligheten en del.


   
SvaraCitera

Avliva din mamma.


   
SvaraCitera

Omplacera ödlan om du inte kan ta hand om den längre. Att avliva en frisk och kry ödla känns rätt så fel...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SilentScream:

Avliva din mamma.

wow, vilken stor hjälp det var


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Omplacera ödlan om du inte kan ta hand om den längre. Att avliva en frisk och kry ödla känns rätt så fel...

Jag ska det, men min ödla han passerat det där "gudvilkensötödla" stadiet, vilket minskar intresset för den radikalt.


   
SvaraCitera

Thirteen:

wow, vilken stor hjälp det var

Ja men seriöst, som du skriver så totalvägrar hon ju skaffa större bur och då kommer det kanske sluta med att du måste avliva den, då förtjänar hon också att bli det då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SilentScream:

Ja men seriöst, som du skriver så totalvägrar hon ju skaffa större bur och då kommer det kanske sluta med att du måste avliva den, då förtjänar hon också att bli det då.

i och med att vi ska flytta får vi en mindre bostadbetyder det att ett terrarium till 1,50 meters ödla kanske rymmer lite väl mycket plats.
Att min ödla helt plötsligt inte ska ha tillgång till en stor gräsmatta att röra sig över varma sommardagar och ha betydligt mindre yter att knalla runt på anser min mor inte heller vara speciellt vettigt för en alldeles för bortskömd ödla.

Den här leguanen har jag ägt sedan jag började 6;an. Mina föräldrar är väl medvetna om hur stor glädje den ödlan ger mig, så dom skulle knappast tvinga mig till att omplacera/avliva henne om de inte var så illa tvungna. Just därför kan jag inte tycka att min mamma bör avlivas för detta.


   
SvaraCitera

Thirteen:

i och med att vi ska flytta får vi en mindre bostadbetyder det att ett terrarium till 1,50 meters ödla kanske rymmer lite väl mycket plats.

Eftersom du vill ha kvar den så får ni ju försöka göra så den får det så bra den kan få på nya stället. Bara för den inte kommer ha samma möjligheter som den tidigare haft betyder det ju inte att den inte kan få det bra.


   
SvaraCitera

Men varför skaffade du en leguan då om du inte får/är beredd att köpa ett anständigt terrarium? Jag har ett 2m terrarium... På höjden såklart. Är 1½m brett och 1m djupt. Priset för detta? 3000. Man måste vara beredd på att lägga ut pengar.

Avlivning borde inte ens vara ett alternativ för er, så jag säger: omplacera den. Om det finns ett naturbruksgymnasium i din närhet kanske dom kan tänka sig att ta emot den. Dom brukar ha smådjur och däribland leguaner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SilentScream:

Eftersom du vill ha kvar den så får ni ju försöka göra så den får det så bra den kan få på nya stället. Bara för den inte kommer ha samma möjligheter som den tidigare haft betyder det ju inte att den inte kan få det bra.

Nej det är sant, men mina föräldrar har större makt när det kommer till sådana saker än vad jag har. Dessutom är det dom som betalar kostnaderna för ödlan. Jag har inte mycket att säga till om när dom väl beatämmt sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

Jag har haft min leguan i fem år, och då fanns det inga planer på att vi skulle flytta. Terrariumet är inget problem att fixa, det hadlar om helt andra saker.
Eftersom ödlan är så pass stor som den är och dessutom precis blivit könsmogen och mer aggresiv förminskas intresset för att ta emot leguanen väldigt mycket. Därför har jag problem med att hitt någon att omplacera den till. Avliva är inte aktuellt, det är bara en sista utväg.


   
SvaraCitera

Thirteen:

Den här leguanen har jag ägt sedan jag började 6;an. Mina föräldrar är väl medvetna om hur stor glädje den ödlan ger mig, så dom skulle knappast tvinga mig till att omplacera/avliva henne om de inte var så illa tvungna

Indirekt tvingar de ju dig eftersom de insisterar på att ni ska flytta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uranus:

Indirekt tvingar de ju dig eftersom de insisterar på att ni ska flytta.

Och om det inte finns en möjlighet till att bo kvar där vi bor nu?


   
SvaraCitera