Aviseringar
Rensa alla

Avliva leopardgecko


Ögon i en plåthink:

Tycker att det är skoj

Skoj är inte ordet, men det är ligger mycket i den tanken.

Jag är nog av den åsikten i alla fall, att vi bör se över det är med livsuppehållande insatser, rätten till att dö etc.


   
SvaraCitera

shajjn:

Jag är nog av den åsikten i alla fall, att vi bör se över det är med livsuppehållande insatser, rätten till att dö etc.

Medhåll.


   
SvaraCitera

variabel:

Den här tråden handlar om olika sätt att avlida ödlor.

Det bästa jag kan komma på är faktiskt att gå till en veterinärklinik.
De har antagligen en speciell kammare för sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

gå till veterinären... allt annat är fel

Du har fel. Veterinären ger dom avlivningsspruta som sen kan ta flera timmar på sig innan den verkar. Att lägga de i frysen har jag förstått ska vara den bästa metoden.

Men du kan ju ringa veterinär och fråga iaf innan du stoppar in han i frysen. Sen kanske det är lite elakt om han har klaustrofobi, då kanske det är bättre att ge avlivningsspruta trots allt, för antagligen är det inte speciellt obehagligt för djuret även om det tar många timmar innan det dör.


   
SvaraCitera

Buddah:

Är väl fysisk och psykisk smärta som räknas?

Det finns en tredje aspekt också, en som är hör till själva metoden: dess symbolik och känslor man känner inför den.
Kulturaspekt, kort sagt. [smile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

framtidstron:

Du har fel. Veterinären ger dom avlivningsspruta som sen kan ta flera timmar på sig innan den verkar. Att lägga de i frysen har jag förstått ska vara den bästa metoden.

En kammare där koldioxidalten långsamt ökar är smärtfri och snabb.
Somnar in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Den dör väl ögonblickligen? Skulle jag kalla humant.

Jag googla på att avliva reptiler och då fick jag fram att halshuggning inte var bra för man tror att huvudet kan leva avskilt från kroppen ganska länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shajjn:

En kammare där koldioxidalten långsamt ökar är smärtfri och snabb.
Somnar in.

Äre så man dödar ödlor nu för tiden? När jag var liten och min sköldpadda avlivades fick den spruta och sen fick den ligga under en värmelampa så det skulle gå fortare runt i blodet. Det tog många timmar tydligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shajjn:

Det finns en tredje aspekt också, en som är hör till själva metoden: dess symbolik och känslor man känner inför den.
Kulturaspekt, kort sagt.

Intressant.

framtidstron:

Du har fel. Veterinären ger dom avlivningsspruta som sen kan ta flera timmar på sig innan den verkar. Att lägga de i frysen har jag förstått ska vara den bästa metoden.

Tack för ditt svar!

framtidstron:

Jag googla på att avliva reptiler och då fick jag fram att halshuggning inte var bra för man tror att huvudet kan leva avskilt från kroppen ganska länge.

Jo, hörde en podcast (history stuff från howstuffworks.com) nyss där de nämnde att avrättning med giljotin, som ju ansågs som mer humant än andra sätt pga hastigheten, lär ha gjort riktigt ont.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shajjn:

Kulturaspekt, kort sagt. [smile]

Fast det känner nog inte Ödlan av.

framtidstron:

Jag googla på att avliva reptiler och då fick jag fram att halshuggning inte var bra för man tror att huvudet kan leva avskilt från kroppen ganska länge.

Okej, men då är det naturligtvis inte någon bra metod.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

nyss där de nämnde att avrättning med giljotin, som ju ansågs som mer humant än andra sätt pga hastigheten, lär ha gjort riktigt ont.

ah menar du att man tror huvudet kan leva avhugget en stund? Det hörde jag någon gång när jag var liten. Men tänk då att på människor gäller det isf sekunder, kanske max någon minut (jag minns inte vilken tid man talar om). På ödlor handlar det nog om bra mycket längre tid. Iofs vet man väl inte hur mycket ödlorna känner när de ligger där utan kropp, det kan vara så mycket nerver som bara kör igång och är cp utan att ödlan lider nämnvärt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast det där med avhuggna människohuvuden vet jag inte om det är sant. Alltså, bara man knäcker nacken på någon så dör den ju pang. Detsamma borde väl ske vid halshuggning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

På ödlor handlar det nog om bra mycket längre tid. Iofs vet man väl inte hur mycket ödlorna känner när de ligger där utan kropp, det kan vara så mycket nerver som bara kör igång och är cp utan att ödlan lider nämnvärt.

jo det är ju inget man kan veta, inte på människor heller. har du reptil(er)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

jo det är ju inget man kan veta, inte på människor heller.

Jag tycker visst man borde kunna veta det, man vet ju massa saker idag!

variabel:

har du reptil(er)?

Nej jag vill ha päls. Jag hade en sköldpadda för väldigt länge sedan, men den fräste och försökte bita mig hela tiden 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

Nej jag vill ha päls. Jag hade en sköldpadda för väldigt länge sedan, men den fräste och försökte bita mig hela tiden 🙁

haha [n]


   
SvaraCitera

Att stoppa den i frysen låter så jävulskt sjukt. Man dödar inte NÅGOT djur på det viset. Låt en veterinär göra det. Skit samma att det kostar.


   
SvaraCitera