Aviseringar
Rensa alla

avlivning!!!


kantarel:

det är djur det handlar om i just denna tråd....

Ja? Jag bad dig att definiera:

kantarel:

ungarna blir missbildade och dom låter dom leva vidare i tron av att djuret mår bra

Vilken grad av missbildning talar vi om?


   
SvaraCitera
Åtta

Imoon:

Avlivning skall ske i ett sterilt rum

Nu är jag absolut ingen expert på avlivning, men vad spelar det för roll om rummet är sterilt? Det är inte som att det spelar någon större roll om djuret får infektioner när det redan har dött. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Dessutom vet jag utbildade som avlivar djurungar genom att lägga dem i frysen. Hos en vet. tar det bara några sekunder, i de flesta fall, efter att man injicerat en överdos av lugnande eller avlivningsmedel. Mycket "trevligare" för djuret.

menar du att det bara är hos en vet ett djur kan avlivas rätt och smärtfritt???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Nu är jag absolut ingen expert på avlivning, men vad spelar det för roll om rummet är sterilt? Det är inte som att det spelar någon större roll om djuret får infektioner när det redan har dött.

håller helt med


   
SvaraCitera

Åtta:

Nu är jag absolut ingen expert på avlivning, men vad spelar det för roll om rummet är sterilt? Det är inte som att det spelar någon större roll om djuret får infektioner när det redan har dött.

Delvis för att jag känner till flera djur som överlevt avlivningar, somliga som har överlevt såpass att man låtit dem leva och somliga har lyckats skada vet., djursjukvårdare eller ägare och det förenklar för den skadade om det är sterilt. Inte mycket visserligen, men.. ah.

Mest tycker jag att det ska vara någolunda sterilt för att djuret förtjänar det. Fast sterilt kanske var att överdriva, menar väl snarare rent och fräsht...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fagerjärn:

Vilken grad av missbildning talar vi om?

Ja att "barnet" inte kan andas eller något annan livshotande missbildning.


   
SvaraCitera

kantarel:

menar du att det bara är hos en vet ett djur kan avlivas rätt och smärtfritt???

Nej verkligen inte och det är inte alls vad jag skrev. Jag dock övertygad om att de flesta vet. kan mer än vad andra kan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Mest tycker jag att det ska vara någolunda sterilt för att djuret förtjänar det. Fast sterilt kanske var att överdriva, menar väl snarare rent och fräsht...

Visst det är från person till person....men en upp föddare idag (Dom flesta) Har inte den ekonomin att kunna ha ett sterilt rum och även helt onödigt enligt mig...Jag föder upp möss som foder åt ormar, ödlor, fisk mm. Och jag använder ett enkelt och det är inte smärtsamt för djuret. När jag avlivar en mus/råtta så använder jag en tex skruvmejsel och lägger den över nacken och trycker till....eller kolsyra...


   
SvaraCitera

Imoon:

outbildade personer har allt som oftast fel kunskaper inom avlivning.

Katten jag hade när jag va liten blev skjuten bakom en ladugård med hagelgevär.
En annan katt dränkt i vattentunna.

Usch, avskyr att dom gjorde så, djurplågeri.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

Katten jag hade när jag va liten blev skjuten bakom en ladugård med hagelgevär.
En annan katt dränkt i vattentunna.

Jävla idioter! var det en avlivning??


   
SvaraCitera

kantarel:

Jävla idioter! var det en avlivning??

Vad tror du?Tråden handlar om avlivning.


   
SvaraCitera

Tözen:

hagelgevär.

kantarel:

Jävla idioter! var det en avlivning??

Dränkningen var ju jävlig men hagelgevär är, vad jag känner till, lagligt sålänge man har jaktlicens. Dessutom är hagelgevär en betydligt mer human och säker metod än att knäcka nacken på djuret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

visst är det tråkigt att avliva ett djur....men att dränka en katt är både olaglit och idiotiskt! och att kunna skjuta en katt/hund är olaglit om man inte är jägare..........men det är en mycket efektiv avlivning om man skjuter rätt!


   
SvaraCitera

Imoon:

sålänge man har jaktlicens

ingen på landet har fan jaktlicens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Dessutom är hagelgevär en betydligt mer human och säker metod än att knäcka nacken på djuret.

är inte sant båda sätten är lika humana...Djuret dör ögonblickningen av att nacken bryts..pulsen och andningen upphör för att ryggmärgs kanalen bryts av..


   
SvaraCitera