Aviseringar
Rensa alla

Avlösning för de svenska soldaterna i Afghanistan


Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Vapnen finns kvar och det strömmar förmodligen in från Iran också.
Annars kan vi ju jämföra med Vietnam också där USA hela tiden ökade sin truppnärväro men ändå torskade då för många dog, finns många parareller

Ja, men soldaterna som kämpar mot dem har också vapen. Same shit?
Vietnam var fail för att soldaterna inte "skötte" sig, de tog ju opium (?) och gjorde en massa hemskt mot civila..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Ja, men soldaterna som kämpar mot dem har också vapen. Same shit?
Vietnamn var fail för att soldaterna inte "skötte" sig, de tog ju opium (?) och gjorde en massa hemskt mot civila..

Knappast anledningen till att de failade, och historien fylld av imperier som kört fast i Afghanistan. Slöseri.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Knappast anledningen till att de failade, och historien fylld av imperier som kört fast i Afghanistan. Slöseri.

Vad var anledningen då?
Inte slöseri mot de civila som förtjänar bättre än äckel pedofiler som förpestar deras liv. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Vad var anledningen då?
Inte slöseri mot de civila som förtjänar bättre än äckel pedofiler som förpestar deras liv. [smile]

Korrupta Amerikamarrionetter till män från opiumodlarfamiljer är inte superba ledare heller.[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Korrupta Amerikamarrionetter till män från opiumodlarfamiljer är inte superba ledare heller.[zzz]

[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vi skall alla hjälpas åt att för att få en bättre värld


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gryphon:

Klart vi är. Varför skulle vi ha ändrat oss på den punkten?

Ehh? Under vilken sten har du levt under de senaste 20 åren? Om du inte har märkt att Sverige har engagerat sig mer och mer i utrikes- och konflikt-politik så vet jag inte vilka nyheter och tidningar du följer. Sverige är mer eller mindre med i NATO.. men inte på det viset att vi har skrivit på och förbinder oss till att hjälpa andra medlemsländer.

Gryphon:

Men hur ska lilla Sverige kunna fixa ett land när inget annan land har kunnat få ordning där? Vad är det vi kan göra som ingen annan redan har försökt och misslyckats med?

Om du inte har lagt märke till det så är det 25+ länder som har militär verksamhet i Afghanistan. Just för att det är ett FN och NATO-beslut. Sverige ansvarar för en lite del och gör det bra. Vår närvaro är uppskattad av civilbefolkningen.

Gryphon:

Så fort vi sticker så är skurkarna framme och slaktar civilia och inför gamla regler igen.

Det är ju för att Afghanistan aldrig har fått chansen att bygga upp ett hållbart styre. Det är det som de håller på med nu, med världens hjälp.

Gryphon:

Vår närvaro leder enbart till att vi slänger ut en massa pengar i onödan.

DET om något var jävligt egoistiskt sagt. Jag tror att dina åsikter i grund och botten grundas på det där. Varför ska vi hjälpa några jävla afghaner för liksom?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

dazed_and_confused:

Annars kan vi ju jämföra med Vietnam också där USA hela tiden ökade sin truppnärväro men ändå torskade då för många dog, finns många parareller.

Haha! Nu blev jag riktigt nyfiken! Vilka paralleller kan du dra med Vietnam? Att USA stärker sin styrka.. något mer?


   
SvaraCitera

Chryseus:

Jag personligen tycker att de som åker ner NU verkligen är människor med mod och hjärta.

Dessa människor hyser jag stor respekt för, modigare människor får man leta efter. Och självklart hoppas jag att de kan kolla tillbaka på Sverige och känner sig uppskattade. Vi bör stödja dem till 100%! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infocus:

Och självklart hoppas jag att de kan kolla tillbaka på Sverige och känner sig uppskattade. Vi bör stödja dem till 100%! [y]

Det hoppas jag med. Det är lite skrämmande vad folk skriver i den här tråden. De verkar inte förstå att dessa människor är villiga att riskera sitt liv för att folket i Afghanistan ska få det bättre. Att göra det för "ett spel för galleriet" .. ja lyssna bara på hur det låter?!?! ^^

Oavsett vad man anser om Sveriges närvaro i Afghanistan så bör man, om man är en god människa, stödja våra trupper så länge de gör ett bra jobb. Vilket de gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tappra svenska män. [love]


   
SvaraCitera

daisy:

Sverige är inte ensam där :S Usa ska skika 30.000 soldater till, Sverige ska skika typ några 100.

Chryseus:

men inte på det viset att vi har skrivit på och förbinder oss till att hjälpa andra medlemsländer.

Precis, alltså är vi neutrala. Vi måste inte hjälpa någon i något krig, det gör oss neutrala.

Chryseus:

Just för att det är ett FN och NATO-beslut.

Och varför ska dom skicka svenskar för? Vi har ingenting alls med Afghanistan att göra, vi har inga som helst intressen där. Inga som är värt att skicka soldater för iallafall.

Det är en fucking öken liksom.

Chryseus:

Det är ju för att Afghanistan aldrig har fått chansen att bygga upp ett hållbart styre.

Inte så konstigt, dom har ju tydligen inte gjort ett så bra jobb på den punkten hittills. Det är bara krig där hela tiden, det är ganska uppenbart att dom inte kan uppehålla ett någorlunda civiliserat samhälle.

Chryseus:

Jag tror att dina åsikter i grund och botten grundas på det där. Varför ska vi hjälpa några jävla afghaner för liksom?

Precis. Jag skiter i om det är just afghaner eller danskar eller amerikaner eller något okänt infödingsfolk i Borneos djungler, det är verkligen inte vårt problem.

Jag har verkligen ingenting emot soldaterna som åker ner där, det är grymt starkt gjort att ge sig ut i krig som man inte har med att göra även fast man inte måste. Jag hade aldrig riskerat mitt liv för att försvara en öken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gryphon:

Precis, alltså är vi neutrala. Vi måste inte hjälpa någon i något krig, det gör oss neutrala.

Nej, Sverige är inte längre neutrala. Jämför Sverige med Schweiz så lär du förstå varför.

Gryphon:

vi har inga som helst intressen där

Med intressen så antar jag att du menar ekonomiska intressen. Måste man ha det för att hjälpa ett land på fötter? I Afghanistan är där nog inget land som har ekonomiska intressen.. för det är som du säger, bara en öken med väldigt splittrad och isolerad befolkning.

Gryphon:

Precis. Jag skiter i om det är just afghaner eller danskar eller amerikaner eller något okänt infödingsfolk i Borneos djungler, det är verkligen inte vårt problem.

Som tur(?) är har inte alla samma likgiltiga syn på människor runt om i världen. Men nu har jag förstått att du inte har något som helst intresse i att hjälpa ett av världens fattigaste länder.

Tycker du personligen att faddergalan etc är lika onödig?


   
SvaraCitera

Vår närvaro i Afghanistan liksom många andra länders är verkligen av vikt. Ni som är emot att andra länder befinner sig i Afghanistan anser ni att det bästa vore om talibanregimen återfick makten? Inga tjejer som går i skolan, kvinnorna hålls inlåsta mm mm...är det idealet för er?


   
SvaraCitera

Chryseus:

Med intressen så antar jag att du menar ekonomiska intressen. Måste man ha det för att hjälpa ett land på fötter?

Nej, men att slänga ut pengar på ett land som ändå kommer att kollapsa utan konstant översyn känns så onödigt.

Chryseus:

Men nu har jag förstått att du inte har något som helst intresse i att hjälpa ett av världens fattigaste länder.

Korrekt. Ta alla pengar som läggs på militär närvaro och köp mat för istället, låt sen Röda Korset dela ut skiten till alla som svälter och bla bla bla. Om någon taliban tycker att det vore kul att skjuta eller tillfångata en hjälparbetare, då får vi användning av militären.

Antingen så gör vi en riktig militär insats direkt och rensar ut alla bad guys nu, eller så kommer Afghanistan alltid att vara fattigt och värdelöst.

Chryseus:

Tycker du personligen att faddergalan etc är lika onödig?

Ja, ganska. Samla gärna in pengar, men gör inget jippo av det. Hade vi sluppit hela tillställningen med kändisar och gud vet allt så hade alla pengarna kunnat användas. En kändis är inte billig.

The_gunslinger:

Inga tjejer som går i skolan, kvinnorna hålls inlåsta mm mm...är det idealet för er?

Låter inte helt fel? 🙂

Men seriöst, jag skiter fullständigt i hur folk har det i Afghanistan. Det kommer alltid att finnas onda människor som är stygga mot snälla människor.

Se på Irak, bara för att Saddam är dödens död så blev inte allting bra. Det är fortfarande en av världens farligaste platser, och civilbefolkningen dör fortfarande som flugor.


   
SvaraCitera

Gryphon:

Korrekt. Ta alla pengar som läggs på militär närvaro och köp mat för istället, låt sen Röda Korset dela ut skiten till alla som svälter och bla bla bla. Om någon taliban tycker att det vore kul att skjuta eller tillfångata en hjälparbetare, då får vi användning av militären.

Detta är precis vad vi gör idag, utan militär > ingen röda korset.

Gryphon:

Antingen så gör vi en riktig militär insats direkt och rensar ut alla bad guys nu, eller så kommer Afghanistan alltid att vara fattigt och värdelöst.

Lättare sagt än gjort tro mig, fråga Sovjet. Gerilla krig i en sådan miljö som i Afghanistan är perfekt.


   
SvaraCitera