Aviseringar
Rensa alla

Avstängd från grundskolan, åk 9


Ämnesstartare

Hej!

Jag och en vän gick upp på taket för att hämta en boll. När vi kom ner gick vi direkt in till lektionen. Efter ett tag kommer skolchefen in i klassen och tar ut mig och min vän. Han säger att vi ska hämta alla våra böcker och sen gå hem, och att vi inte får komma tillbaka till skolan igen. Mina skor hade jag på andra sidan av skolan så jag bad honom om jag fick hämta mina skor men han sa först att jag fick gå ut utan skor, men sen fick jag hämta mina skor. Sedan gick vi hemåt.

Det är så att det är ungefär 3 veckor kvar av 9an och vi har en del prov kvar att göra. Får han göra sådär när det är 3 veckor kvar av sista läsåret och vi har massor av prov och undervisning kvar? Isåfall hur ska vi göra med plugget?


   
Citera

troll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inte troll, det hände igår.


   
SvaraCitera

fuck school[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fick ni någon motivering?
Käftade ni emot?
Jag tvivlar på att "skolchefen" stänger av folk bara sådär om det inte finns en bra anledning.


   
SvaraCitera

Ganska säker på att det är olagligt att göra så. Kontakta skolverket eller liknande?


   
SvaraCitera

Min mamma som är lärare trodde att det var lagligt att stänga av elever i en vecka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han sa bara att en takplatta hade gått sönder. Det var inte jag och min vän som tog sönder takplattan. Många brukar vara uppe på taket men det var jag och min vän som blev busted.

Jag erkände direkt när dem frågade mig men min vän nekade tills en vittne berättade att han sett mig och min vän på taket men han såg inte att det var just vi som tog sönder takplattan.

När vi sa att det inte var vi som tog sönder takplattan så sa han "Nej nej nej, ut, snabbt ut!".

När vi gick utåt tog han tag i min arm och puttade ut oss hårt. Det enda han sa när vi försökte säga något var att vi skulle ut snabbt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag säger " erkände " så erkände jag att jag var uppe på taket men det var inte vi som tog sönder takplattan.


   
SvaraCitera
Draft

Crystalii:

Hej!

överklaga NAO!!!

han bör inte kunna stänga av dig om det kommer direkt fucka upp din skolgång, och andra sidan kanske han kan, men då bör du kunna göra dina prov hemma eller någon annan stans. tror


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vem ska man överklaga till? Jag är inte så bra på att överklaga.


   
SvaraCitera

Crystalii:

Vem ska man överklaga till? Jag är inte så bra på att överklaga.

Ta reda på vilka regler som gäller och ring sedan till vem som nu sagt att du är avstängd och säg vad som gäller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ingen mening att prata med skolchefen. Han säger att han har rätt att stänga av mig från mina studier. Han är bestämd.

Kan man inte överklaga till skolverket eller om det finns andra organisationer som sköter sånt här?


   
SvaraCitera

Crystalii:

år han göra sådär när det är 3 veckor kvar av sista läsåret och vi har massor av prov och undervisning kvar?

Nej, det får han inte.

http://www.skolverket.se/sb/d/467/a/6170

Avstängning från utbildningen får dock aldrig ske i grundskolan, även om en elev uppträder hotfullt. Eleverna i grundskolan har alltid rätt att få undervisning, men det behöver inte ske i klassen eller ens i skolan om eleven utgör ett hot för andra. Undervisningen kan t.ex. ske tillfälligt i en särskild undervisningsgrupp, i en annan skola, i en annan grupp eller klass än den som eleven närmast tillhör. I yttersta undantagsfall och tillfälligt kan undervisningen ske i elevens hem om elevens vårdnadshavare medger det. Undervisningen får dock inte förläggas på detta sätt av disciplinära skäl. Det är för att ge eleven stöd som ett led i att få eleven att bättra sig och inte utsätta kamrater eller lärare för mobbning, övergrepp eller fara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gäller den lagen även om skolan är friskola?


   
SvaraCitera