Aviseringar
Rensa alla

Avstånd i dessa tider?


Trevlig-Snubbe:
Har träffat en kompis och vi höll någorlunda avstånd. Har inte träffat så många. Jag kommer inte att orka hålla mig utan kontakt med människor så mycket längre till. När jag är klar med studierna har jag lite att göra och sen blir det att träffa lite kompisar. Sen vill jag absolut inte bli smittad då jag inte vill smitta Mormor som jag bor hos eller Mamma och Pappa.
Dock måste jag in till stan för att fixa några saker och det skrämmer mig lite för tänkt om jag blir smittad?

Bara du håller avstånd från folk när du är ute på stan så går det bra.
Hjärta


   
SvaraCitera

WeirdTeen:

Jag förstår. Jag menade dock inte att du påstått att det var fel att försätta sig i karantän. Mitt svar var mer på att alternativen var lite märkliga. Jag förstår absolut att jag skulle ha kunnat addera fler alternativ. Dock var det just de som jag nämnde som jag tyckte var extra intressanta, då de alla var rätt så extrema. Glad

OK, vad beträffar din poll tyckte jag bara att alt 4...
Jag träffar vem som helst när som helst. Spelar ingen roll om jag får Corona

...och alt 5 var väldigt lika.
Jag träffar vem som helst när som helst. Jag skiter i Corona! Spelar ingen roll om jag får det!

Däremot alt 2...
Jag träffar mina kompisar ibland. Vi försöker att inte vara för nära.

...och alt 3 skiljer ju sig åt...
Jag träffar mina vänner bara, och vi får väl kramas om vi vill!

...då frågan gäller träffas UTAN eller MED hudkontakt/kroppskontakt.

Lycka till med din poll och jag hoppas verkligen att vi inte drabbas av "en andra våg" vartefter. Ärligt talat fattar jag inte vad fladdermöss har på en kinesisk djurmarknad eller i människors magar att göra???   Tumme ned   Arg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:

OK, vad beträffar din poll tyckte jag bara att alt 4...
Jag träffar vem som helst när som helst. Spelar ingen roll om jag får Corona

...och alt 5 var väldigt lika.
Jag träffar vem som helst när som helst. Jag skiter i Corona! Spelar ingen roll om jag får det!

Däremot alt 2...
Jag träffar mina kompisar ibland. Vi försöker att inte vara för nära.

...och alt 3 skiljer ju sig åt...
Jag träffar mina vänner bara, och vi får väl kramas om vi vill!

...då frågan gäller träffas UTAN eller MED hudkontakt/kroppskontakt.

Lycka till med din poll och jag hoppas verkligen att vi inte drabbas av "en andra våg" vartefter. Ärligt talat fattar jag inte vad fladdermöss har på en kinesisk djurmarknad eller i människors magar att göra???   Tumme ned   Arg

Oj. Nu när jag tänker efter, så har du ju rätt. Alternativ 4 och 5 var rätt så lika. Jag menade dock att alternativ 4 mer handlade om att man inte bryr sig om att man själv blir smittad. Alternativ 5 skulle vara att man skiter i allt som har med viruset att göra. Jag märker nu i efterhand att jag kunde ha varit lite tydligare! Mycket glad Jag håller med dig. Jag läste någonstans att Kina drabbats av en andra våg. Man får hoppas att det inte lyckas sprida sig lika mycket!  


   
SvaraCitera

WeirdTeen: Jag läste någonstans att Kina drabbats av en andra våg. Man får hoppas att det inte lyckas sprida sig lika mycket!

Det får framtiden utvisa. Å andra sidan, ju fler som blir smittade ju fler är det som bildar antivirus och ju mindre blir virusspridningen i framtiden. Förutsatt - att en smittad verkligen bildar antivirus. Men mycket, eller snarare allt, talar väl för att en smittad som insjuknar och sedan blir frisk bildar antivirus. Som vid vilken förkylning eller influensa som helst.

Jag antar att det du kallar för "minoriteter" är sådana som absolut INTE får bli smittade. Ex äldre och sådana som redan lider av en sjukdom eller genomgått ex kirurgiska ingrepp eller andra allvarliga sjukdomar. Men de är ganska många faktiskt i Sverige. Värst är det naturligtvis med äldre som ex har någon form av lungproblem eftersom COVID-19 sätter sig på lungorna.


   
SvaraCitera

Little-Traci:

Bara du håller avstånd från folk när du är ute på stan så går det bra.
Hjärta

Ja! Är inte ute så mycket på stan. Försöker hålla man borta från folksamlingar. Och hålla ett visst avstånd från folk generellt. Hjärta


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Ja! Är inte ute så mycket på stan. Försöker hålla man borta från folksamlingar. Och hålla ett visst avstånd från folk generellt. Hjärta

Jag har varit ute på stan och kollat lite men inte några långa stunder och då har jag tänkt på att hålla avstånd.. men det var ett tag sen nu.. ^^ good on ya Tumme upp  var försiktig men ändå unna dig själv lite kulHjärtaSöt


   
SvaraCitera

Little-Traci:

Jag har varit ute på stan och kollat lite men inte några långa stunder och då har jag tänkt på att hålla avstånd.. men det var ett tag sen nu.. ^^ good on ya Tumme upp  var försiktig men ändå unna dig själv lite kulHjärtaSöt

Jo ska försöka träffa lite folk och så ändå. Har lite saker att göra och jag orkar inte hålla mig hemma hela tiden. Kanske ska bo hos Mamma och Pappa ett tag, fast Mormor behöver mig, hon ska inte vara ensam. Hjärta


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Jo ska försöka träffa lite folk och så ändå. Har lite saker att göra och jag orkar inte hålla mig hemma hela tiden. Kanske ska bo hos Mamma och Pappa ett tag, fast Mormor behöver mig, hon ska inte vara ensam. Hjärta

Same same ^^ CoolTumme upp Ett tips? skriv upp/gör en listaSöt

Ja asså det är ju jättebra att du finns där för din Mormor så hon slipper vara ensam  och hjälper henne när hon behöver detTumme uppHjärta


   
SvaraCitera

Little-Traci:

Same same ^^ CoolTumme upp Ett tips? skriv upp/gör en listaSöt

Ja asså det är ju jättebra att du finns där för din Mormor så hon slipper vara ensam  och hjälper henne när hon behöver detTumme uppHjärta

Jag vet vad jag ska göra men det är aldrig fel att skriva upp vad man ska göra och göra en lista på vad som ska göras. Ska nog göra det ändå! Glad

Så är det! HjärtaTumme upp


   
SvaraCitera

Det tycker jag du gör helt rätt i ^^ annars kanske det  blir så att man skjuter på det vilket 
detär lätt att man gör så goodHjärtaTumme upp


   
SvaraCitera

Jag är ganska isolerad rent generellt även när pandemi inte råder. Just därför var det mer eller mindre en självklarhet för mig att gå tillbaka till dit jag trifs som fisken i vattnet, framför mina datorer och övrig teknik. Då kan jag ju samtidigt som jag inte bidrar till smittspridning, inte riskerar att själv bli sjuk och på allt det här kan jag fortfarande hålla kontakten med omvärlden via forum som just det här. En möjlighet de som minns "spanska sjukan" inte hade. 

På tal om procenten dödsfall i Sverige, jag är inte säker men jag kan tänka mig att om de konservativa hade styrt så hade det inte gått mycket bättre. För det enkla faktumet att man som regeringsparti i en demokrati dels måste hålla sig i linje med riksdagen och vad denne i slutändan beslutar, dels hade de konservativa en tid en faktisk möjlighet att fälla regeringen. Den möjligheten sumpade de helt när pandemin blev ett faktum, och känner jag Åkesson rätt är han nog glad över att han inte fattade rodret just då för han har bevisligen noll koll på vad en statsepedemilog är, då han menar att den vi har nu (Anders Tegnell) borde avgå...

Antingen är Åkesson lika dum som tåget som inte förstår att Tegnell helt enkelt inte kan avgå, regeringar avsätter inte tjänstemän. Eller så spelar Åkesson dum för att dels bilda missnöje för att rasera det förtroende som sossarna byggt upp under den här pandemin, något som med största sannolikhet kommer misslyckas. Kriser som den här, som kan drabba vem som helst, brukar svetsa samman människor oavsett vem du är. Dels för att han själv ju som alltid vill framstå som räddaren i nöden. Jag väljer att gå med det sistnämnda för Åkesson är bevisligen en individ som kan tänka innan han talar, hur har han annars kunnat en gång i tiden gjort sitt parti till näst störst i Sverige?


   
SvaraCitera

Gubbelille:
Jag är ganska isolerad rent generellt även när pandemi inte råder. Just därför var det mer eller mindre en självklarhet för mig att gå tillbaka till dit jag trifs som fisken i vattnet, framför mina datorer och övrig teknik. Då kan jag ju samtidigt som jag inte bidrar till smittspridning, inte riskerar att själv bli sjuk och på allt det här kan jag fortfarande hålla kontakten med omvärlden via forum som just det här. En möjlighet de som minns "spanska sjukan" inte hade. 

På tal om procenten dödsfall i Sverige, jag är inte säker men jag kan tänka mig att om de konservativa hade styrt så hade det inte gått mycket bättre. För det enkla faktumet att man som regeringsparti i en demokrati dels måste hålla sig i linje med riksdagen och vad denne i slutändan beslutar, dels hade de konservativa en tid en faktisk möjlighet att fälla regeringen. Den möjligheten sumpade de helt när pandemin blev ett faktum, och känner jag Åkesson rätt är han nog glad över att han inte fattade rodret just då för han har bevisligen noll koll på vad en statsepedemilog är, då han menar att den vi har nu (Anders Tegnell) borde avgå...

Antingen är Åkesson lika dum som tåget som inte förstår att Tegnell helt enkelt inte kan avgå, regeringar avsätter inte tjänstemän. Eller så spelar Åkesson dum för att dels bilda missnöje för att rasera det förtroende som sossarna byggt upp under den här pandemin, något som med största sannolikhet kommer misslyckas. Kriser som den här, som kan drabba vem som helst, brukar svetsa samman människor oavsett vem du är. Dels för att han själv ju som alltid vill framstå som räddaren i nöden. Jag väljer att gå med det sistnämnda för Åkesson är bevisligen en individ som kan tänka innan han talar, hur har han annars kunnat en gång i tiden gjort sitt parti till näst störst i Sverige?

Men kan vi inte i vart fall vara överens om att ju mer svenska folket isolerar sig dvs ju färre människor vi träffar ju mindre sannolikhet är det att viruset bara sprids helt hejdlöst? Det är väl den enda anledningen till att folkmassor över 50 pers är förbjudna typ alla konserter.

Just detta skiljer hela övriga världen mot just Sverige. När hela övriga världen har utlyst utegångsförbud och stängt ner allt ifrån pubar och restauranger till alla butiker rent allmänt utom livsmedelsbutiker där det i många länder krävts tillstånd för att över huvud taget få röra sig mellan bostad och matbutiken. Samt ställt krav på muskydd osv.
Sverige däremot har inte infört några regler över huvud taget och som tack ligger i idag på fjärde eller femte plats i världen vad beträffar dödsfall procentuellt. Och du påstår att inte detta är en politisk fråga som vi ska skjuta skulden på sittande regeringen för!?? Vems är då felet? Oppositionen?


   
SvaraCitera

politisk realist:

Men kan vi inte i vart fall vara överens om att ju mer svenska folket isolerar sig dvs ju färre människor vi träffar ju mindre sannolikhet är det att viruset bara sprids helt hejdlöst? Det är väl den enda anledningen till att folkmassor över 50 pers är förbjudna typ alla konserter.

Just detta skiljer hela övriga världen mot just Sverige. När hela övriga världen har utlyst utegångsförbud och stängt ner allt ifrån pubar och restauranger till alla butiker rent allmänt utom livsmedelsbutiker där det i många länder krävts tillstånd för att över huvud taget få röra sig mellan bostad och matbutiken. Samt ställt krav på muskydd osv.
Sverige däremot har inte infört några regler över huvud taget och som tack ligger i idag på fjärde eller femte plats i världen vad beträffar dödsfall procentuellt. Och du påstår att inte detta är en politisk fråga som vi ska skjuta skulden på sittande regeringen för!?? Vems är då felet? Oppositionen?

Titta på USA, Brazilien och Ryssland. I samtliga av dessa länder sprids viruset hejdlöst i detta nu. De ländernas ledare har noll koll på hur man tar sig an en kris som den här.

Ryssland ljuger till och med om sina siffror så ingen har någon vidare koll på hur hög andel döda som Ryssland egentligen har, där är till och med siffrorna bara för antalet smittade en stor osäkerhet.

I Brasilien nådde viruset landets ledare, Bolsonaro, som tidigare har sagt att viruset är som vilken annan influensa som helst.

Trump i USA uppmanade myndigheterna att injicera handsprit i coronasmittade för att "rena" deras kroppar. Vilket det finns tung forskning på inte fungerar, tvärtom är det en vanlig självmordsmetod. Vill människor ändå, trots den tunga forskningen, testa Trumps råd tänker jag inte stoppa någon men själv tänker jag avstå från den metoden.

Sverige går att kritisera för mycket, bland annat anser jag att det är svagt gjort av våra myndigheter att tillåta demonstrationer så som den BLM drog igång, trots myndigheternas faktiska regleringar om stora folksamlingar som du tidigare nämnde.

Kan man tillåta demonstrationer i dessa tider utan att visa att man är beredd att upprätthålla allmän ordning så ser det liksom inte bra ut. För hur ska människor då kunna känna att regeringen kommer efterleva framtida bestämmelser? Det kommer ju bara vara att bryta mot dessa med, om man inte anser restriktionen önskvärd. Tandlöst, om du frågar mig.

Däremot anser jag att man ju måste kunna gå ut utan ansiktsmask om man så önskar. Man måste kunna få gå till mataffären. Det är väldigt kostsamt att stänga ned ett land. Våra ekonomiska experter sade till och med att våra åtgärder hade redan, i början av Sveriges smittspridning, överstigit deras förväntningar och vi skulle inte kunna hålla Sverige mer nedstängt än så utan att se klart negativa konsekvenser på rikets ekonomi.


   
SvaraCitera

Gubbelille:

Bör nog uppmärksamma dig på att orealisten är så förblindad av sitt vänster-hat att han inte förstår att vi har en mitten-regering med högertendenser, därför kommer han att skylla på "vänstern", vad du än lägger fram för argument och fakta - det är för viktigt för honom för att inte göra det.

Vidare håller jag inte dig om demonstrationerna - ska krogar pubar etc ha öppet så ska demonstrationer få hållas. Går hellre i ett demonstrationståg där en överväldigande majoritet bär mask än o sätter mig på en uteservering eller dyl. där omsättningen på folk är långt mycket större.

Sen slutade väl även brasilien redovisa siffror, redan innan bolsonaro blev smittad? Och glöm inte att även boris johnson hade coronaGlad

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Bör nog uppmärksamma dig på att orealisten är så förblindad av sitt vänster-hat att han inte förstår att vi har en mitten-regering med högertendenser, därför kommer han att skylla på "vänstern", vad du än lägger fram för argument och fakta - det är för viktigt för honom för att inte göra det.

Vidare håller jag inte dig om demonstrationerna - ska krogar pubar etc ha öppet så ska demonstrationer få hållas. Går hellre i ett demonstrationståg där en överväldigande majoritet bär mask än o sätter mig på en uteservering eller dyl. där omsättningen på folk är långt mycket större.

Sen slutade väl även brasilien redovisa siffror, redan innan bolsonaro blev smittad? Och glöm inte att även boris johnson hade coronaGlad

Hjärta

Ja, det är möjligt att Brasilien slutade redovisa sina siffror innan Bolsonaro blev smittad men det är ändå intressant anser jag hur högerpopulister försöker föra folk bakom ljuset trots att det blir mer och mer uppenbart att högerpopulismen inte fungerar i dessa tider.

Det finns stöd i lagboken för att införa restriktioner på folksamlingar när farsot råder (länkar). Regeringen i början av pandemin använde sig av den möjligheten. Såhär i efterhand anser jag därför att när det kom till kritan var inte sossarna beredda att gå hela vägen. För mig kvittar det vilket, jag är enbart bekymrad över hur andra kommer komma ihåg hur de föst sade en sak och sedan gjorde något helt annat.

https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/forordning-om-forbud-mot-att-halla-allmanna-sammankomster-och-offentliga-tillstallningar/

Värdegrundsfrågor som sossarna driver kan bli lidande av det här. Sätter en förälder upp regler som de förväntar sig att barnen ska följa så är det ju bra om föräldrarna är beredda att löpa linan ut eller förhandla med sina barn så att en kompromiss kan äga rum. Lättar man på regler när deras hållbarhet testas så blir det väldigt lätt så att även andra gränser testas.

Vad sossarna tar sig för är generellt ganska ointressant för mig själv eftersom jag är ganska säker på att jag i vilket fall som helst inte kommer rösta på sossarna själv. Utan jag är mer intresserad av att hålla mitt favoritparti över riksdagsspärren. Det partiet var bättre förr när de hade en unik profil med lärare och humanister i spetsen, de var självständiga tänkare som inte vikte för nymoralister varken på höger som såväl som vänsterkant. De var intresserade i vad som fungerade, inte om det "kändes rätt" eller fel, känslopolitik har visat sig hälsovådlig mer än en gång.

Hjärta


   
SvaraCitera