Aviseringar
Rensa alla

Avstånd i dessa tider?


Gubbelille:

Titta på USA, Brazilien och Ryssland. I samtliga av dessa länder sprids viruset hejdlöst i detta nu. De ländernas ledare har noll koll på hur man tar sig an en kris som den här.

Ryssland ljuger till och med om sina siffror så ingen har någon vidare koll på hur hög andel döda som Ryssland egentligen har, där är till och med siffrorna bara för antalet smittade en stor osäkerhet.

I Brasilien nådde viruset landets ledare, Bolsonaro, som tidigare har sagt att viruset är som vilken annan influensa som helst.

Trump i USA uppmanade myndigheterna att injicera handsprit i coronasmittade för att "rena" deras kroppar. Vilket det finns tung forskning på inte fungerar, tvärtom är det en vanlig självmordsmetod. Vill människor ändå, trots den tunga forskningen, testa Trumps råd tänker jag inte stoppa någon men själv tänker jag avstå från den metoden.

Sverige går att kritisera för mycket, bland annat anser jag att det är svagt gjort av våra myndigheter att tillåta demonstrationer så som den BLM drog igång, trots myndigheternas faktiska regleringar om stora folksamlingar som du tidigare nämnde.

Kan man tillåta demonstrationer i dessa tider utan att visa att man är beredd att upprätthålla allmän ordning så ser det liksom inte bra ut. För hur ska människor då kunna känna att regeringen kommer efterleva framtida bestämmelser? Det kommer ju bara vara att bryta mot dessa med, om man inte anser restriktionen önskvärd. Tandlöst, om du frågar mig.

Däremot anser jag att man ju måste kunna gå ut utan ansiktsmask om man så önskar. Man måste kunna få gå till mataffären. Det är väldigt kostsamt att stänga ned ett land. Våra ekonomiska experter sade till och med att våra åtgärder hade redan, i början av Sveriges smittspridning, överstigit deras förväntningar och vi skulle inte kunna hålla Sverige mer nedstängt än så utan att se klart negativa konsekvenser på rikets ekonomi.

För det första... du ska inte lyssna för mycket på Storchen84. Han är en insomnad gammal kommunist som troligen har gamla Sovjet, Kina och Nordkorea som förebilder för sin politiska åskådning. Och anser att ju mer extremvänster vi gör Sverige desto bättre.  Blink  Mycket glad

Jag är däremot ingen "vänsterhatare" utan bl a det jag har kritiserat vänstern för, och i synnerhet (s), är deras hejdlösa massinvandring som drabbat Sverige senare år. Så långt mina vänsteråsikter.

Vad beträffar allt snack om den pågående COVID-19 (Coronapandemin) så startade jag tidigt i våras den här tråden:

Stora tråden om CORONAVIRUSET - diskutera om allt som berör viruset i denna tråd

Rent allmänt är det väl väldigt svårt att jämföra "gamla" västeuropa med länder som Ryssland, hela Sydamerika, Afrika och Asien som inte har den registrering av sina medborgare som ex gamla västeuropa och i synnerhet Sverige har. Däremot är det lite märkligt att smittan och dödsfallen har blivit så höga procentuellt rent allmän i:

Confirmed deaths (absolute) Population (in millions) Deaths per million
Belgium 9,787 11.42 856.85
United Kingdom 44,830 66.49 674.25
Spain 28,406 46.72 607.96
Italy 34,967 60.43 578.62
Sweden 5,536 10.18 543.64
France 29,945 66.99 447.03
USA 135,435 327.17 413.96
Peru 12,054 31.99 376.81
Chile 7,024 18.73 375.03
Ireland 1,746 4.85 359.74

Källa: STATLISTA.COM Coronavirus (COVID-19) deaths worldwide per one million population as of July 14, 2020, by country

Vad beträffar Mr. Trump i allmänhet så tyckte jag faktiskt i början att han var en hyfsad president åtminstone vad beträffar hans agerande mot flyktingar av arabblod, men nu på senare år tycker jag mer att det låter som om han låter käften glappa helt okontrollerat utan någon högre intelligensnivå. Tyvärr!  Tumme ned

Rent nationalekonomiskt är ju problemet, åtminstone vad beträffar industrin, att det funkar ju inte att ha industrin igång om inte deras underleverantörer eller uppköpare i andra länder är stängda. Men det innebär ju inte för den skull att alla större nöjesarrangemang, konserter, krogar mm behöver vara stängda.
Jag är faktiskt personligen väldigt kluven i frågan.

Alt 1 vore ju att stänga ner allt och utlysa utegångsförbud. Med massa självmord som följd då det garanterat kommer att finnas människor som inte gillar att bli totalisolerade.

Alt 2 vore ju att att låta allt vara öppet som vanligt och skita i övriga världens nojja för viruset. De enda institutioner vi skulle ha totalisolering på vore på sjukhus och ålderdomshem. Just för att åldringarna är de som har störst risk att dö av viruset.

Ja ja, jag är personligen ganska kluven i frågan. Skeptisk


   
SvaraCitera

politisk realist:

För det första... du ska inte lyssna för mycket på Storchen84. Han är en insomnad gammal kommunist som troligen har gamla Sovjet, Kina och Nordkorea som förebilder för sin politiska åskådning. Och anser att ju mer extremvänster vi gör Sverige desto bättre.  Blink  Mycket glad

Jag är däremot ingen "vänsterhatare" utan bl a det jag har kritiserat vänstern för, och i synnerhet (s), är deras hejdlösa massinvandring som drabbat Sverige senare år. Så långt mina vänsteråsikter.

Vad beträffar allt snack om den pågående COVID-19 (Coronapandemin) så startade jag tidigt i våras den här tråden:

Stora tråden om CORONAVIRUSET - diskutera om allt som berör viruset i denna tråd

Rent allmänt är det väl väldigt svårt att jämföra "gamla" västeuropa med länder som Ryssland, hela Sydamerika, Afrika och Asien som inte har den registrering av sina medborgare som ex gamla västeuropa och i synnerhet Sverige har. Däremot är det lite märkligt att smittan och dödsfallen har blivit så höga procentuellt rent allmän i:

Confirmed deaths (absolute) Population (in millions) Deaths per million
Belgium 9,787 11.42 856.85
United Kingdom 44,830 66.49 674.25
Spain 28,406 46.72 607.96
Italy 34,967 60.43 578.62
Sweden 5,536 10.18 543.64
France 29,945 66.99 447.03
USA 135,435 327.17 413.96
Peru 12,054 31.99 376.81
Chile 7,024 18.73 375.03
Ireland 1,746 4.85 359.74

Källa: STATLISTA.COM Coronavirus (COVID-19) deaths worldwide per one million population as of July 14, 2020, by country

Vad beträffar Mr. Trump i allmänhet så tyckte jag faktiskt i början att han var en hyfsad president åtminstone vad beträffar hans agerande mot flyktingar av arabblod, men nu på senare år tycker jag mer att det låter som om han låter käften glappa helt okontrollerat utan någon högre intelligensnivå. Tyvärr!  Tumme ned

Rent nationalekonomiskt är ju problemet, åtminstone vad beträffar industrin, att det funkar ju inte att ha industrin igång om inte deras underleverantörer eller uppköpare i andra länder är stängda. Men det innebär ju inte för den skull att alla större nöjesarrangemang, konserter, krogar mm behöver vara stängda.
Jag är faktiskt personligen väldigt kluven i frågan.

Alt 1 vore ju att stänga ner allt och utlysa utegångsförbud. Med massa självmord som följd då det garanterat kommer att finnas människor som inte gillar att bli totalisolerade.

Alt 2 vore ju att att låta allt vara öppet som vanligt och skita i övriga världens nojja för viruset. De enda institutioner vi skulle ha totalisolering på vore på sjukhus och ålderdomshem. Just för att åldringarna är de som har störst risk att dö av viruset.

Ja ja, jag är personligen ganska kluven i frågan. Skeptisk

Länder räknar väldigt olika precis som du själv påpekade och det är förmodligen det som är problemet, att alla räknar olika. Det är möjligt att just den listan du länkar till är trovärdig, skulle aldrig påstå något annat. Problemet är, hur ska vi veta det? Skeptisk

Aldrig i livet att jag skulle säga att jag är kristen, muslim, jude eller Jehovasanhängare. Förmodligen följer jag ingen annan religion heller så ateist är förmodligen det som passar bäst in på mig just nu. Förmodligen är vi alla smygateister till någon grad. Även om jag lite oseriöst i barndomen sade att jag identifierade med en religion en dag och så bytte jag dagen därpå. Uppmärksamhet, helt enkelt. Rullar ögonen

Vilket problematiserar invandringsfrågan för åtminstone mig en aning men jag är öppen för att ändra mina åsikter när jag serveras tillräckliga bevis på att Sverige lider av invandring. Förut (från medeltiden fram till slutet av andra världskriget) vet jag att man trodde att judarna stal pengar ur statskassorna, att de våldtog våra döttrar eller att de helt enkelt var kallblodiga psykopater delaktiga i någon dystopisk konspiration mot resten av mänskligheten. Idag är det tydligen muslimerna som mer eller mindre tagit över den posten, människor blev väldigt rädda för nazismen efter kriget. Frågar du mig berodde det mest på judehatet men bevisligen inte den övriga rasismen som nazismen innebar. Rasismen har levt kvar till våra dagar i och med att, likt religion, är fördomar en hård nöt att knäcka. Som sagt, jag är väldigt tolerant av mig, det enda som behövs för att övertyga mig om saker är vetenskapliga belägg.

Nu säger jag absolut inte att Islam på något vis skulle vara mer sympatisk än Kristendom eller Judendom för den delen. Inom alla Abrahamitiska religioner men troligtvis även andra religioner förekommer fenomenet att vissa föräldrar med våld försöker trycka på barn sin egen moraliska kompass. Det bekymrar mig oerhört mycket, det är en fara för demokratin. Okej att föräldrar har stöd för att övertala sina barn sin egen moralkompass men den sekund de tar steget över tröskeln och brukar våld så har de inte bara förlorat den rätten, de har dessutom bevisat för barnet hur fel de själva har och hur rätt barnet har. Vidare kan man även mena att som föräldrar som flytt krig och elände kanske det sista man vill höra från barnen är "var det inte just sådant här förtryck vi flydde från?!"

Det som gör Sverige så attraktivt är vår välutvecklade demokrati och den vill jag helst ha kvar även när mina barn så småningom växer upp. Så det kanske med andra ord ser ännu mer illa ut när utländska föräldrar gör så mot sina barn eftersom när sådant kommer ut till allmänkännedom så börjar kan folk onekligen börja förfaras över att de inte enbart tagit hit sin religion Islam, utan även den religiösa fanatismen den kan föra med sig. Likt alla religioner har även Islam sin beskärda del fanatiker, men hur skiljer sig dessa från kristna fundamentalister i Sverige...? Skeptisk

Vissa kanske menar att religion har väldigt lite med saken att göra, och det är delvis sant, Mellanöstern har en lång historia av konflikter och det kan man mena beror på att västvärlden blandat sig in i både det ena och det andra i regionen men... Som någon som läst delar både ur koranen och bibeln så förstår jag att inom samtliga Abrahamitiska religioner så ska kvinnan förtryckas, sexualitet skambeläggas och otrogna ska dö. Det gäller även inom protestantismen.

Det nya testamentet kan anses ha en mer sympatisk Gud som inte ger folk stryk enbart för att de arbetar en söndag men han uppfanns, och anpassades för individuella behov, av adelsmän i Tyskland och Sverige. För att vi skulle kunna bryta med påven i Rom på ett effektivt sätt. Islam är däremot från början, likt påvedyrkan, uppbyggd väldigt diktaturvänligt. Tanken på demokratiskt styre var i kristendomen inte uppfunnen på Gustav Vasas tid. Bibeln har alltså omtolkats för att passa olika samhällsklimat, det är inte samma tolkningar av bibeln som propageras nu som då men fortfarande samma skrift.

Frugan inom Islam anses vara en åker som mannen kan beträda lite när det passar honom. Religionen Islam ska vara enad under en Kalif. Liksom missionären ska vara den enda sexställningen som ska vara accepterad i sängkammaren i kristna hem. Liksom omfattande litteraturcensur i den kristna världen. Liksom omskärelse och könsstympning inom nästan samtliga gammeldagsa religiösa tolkningar. Misshandel förekommer inom nästan alla religioner.

En av många källor på våldet mot otrogna inom Islam men som även kan appliceras på många andra Abrahamitiska religioner. Dessa barn har förmodligen inte heller särskilt fritt internet hemma Tumme ned så sådant här kommer förmodligen sällan ut till allmännheten i och med mörkertal;

https://www.dn.se/nyheter/sverige/hot-om-doden-skrammer-ex-muslimer-fran-att-lamna-islam/


   
SvaraCitera

politisk realist:

För det första... du ska inte lyssna för mycket på Storchen84. Han är en insomnad gammal kommunist som troligen har gamla Sovjet, Kina och Nordkorea som förebilder för sin politiska åskådning. Och anser att ju mer extremvänster vi gör Sverige desto bättre.  Blink  Mycket glad

Noll verklighetsförankring som vanligt, I rest my caseSkadeglädjePartySover

Hjärta


   
SvaraCitera
Smilen

Jag håller avstånd tycker jag.


   
SvaraCitera