Aviseringar
Rensa alla

Bälte på buss


kennyman:

Har gjort det någon gång. Det var jättekul och jag fick en så fin kontakt med nuet. I vanliga fall går ju allt bara på rutin och man minns knappt att man varit på bussen, men i samma stund som jag satte på mig säkerhetsbältet blev jag så jävla medveten om allt hahah Rodnar

Sl borde citera dig på en reklamtavla för användande av bälten


   
SvaraCitera

mrman:
Får man böter av kontrollanten om man inte har bälte?

jaa, i bussar där det finns bälte är det ju lag på att använda dom Söt


   
SvaraCitera

isola:

Sl borde citera dig på en reklamtavla för användande av bälten

Blir generad nu ju

turtle:

jaa, i bussar där det finns bälte är det ju lag på att använda dom Söt

Det hade jag ingen aning om. Förvånad Har svårt att tro att det delas ut mer än kanske någon påminnelse på sin höjd dock ..


   
SvaraCitera

kennyman: Det hade jag ingen aning om. Förvånad Har svårt att tro att det delas ut mer än kanske någon påminnelse på sin höjd dock ..

du menar som böter? för det är 1500 spännRodnar


   
SvaraCitera

aldrig gjort. känns sjukt mesigt att inte göra faktiskt. men ORKAR INTE


   
SvaraCitera

turtle:

du menar som böter? för det är 1500 spännRodnar

Skevt. Har någon någonsin fått det? Skulle skämmas som en rakad afghan om jag som ordningsvakt började kludda ner en böteslapp för uteblivet säkerhetsbälte i buss .. 


   
SvaraCitera

Åker inte buss (Du röstade på detta alternativ)

Tar hellre bilen eller åker tunnelbana.


   
SvaraCitera

kennyman:

Skevt. Har någon någonsin fått det? Skulle skämmas som en rakad afghan om jag som ordningsvakt började kludda ner en böteslapp för uteblivet säkerhetsbälte i buss .. 

Japp i hela landet, då poliser vet att många struntar i bälten på bussen.
http://www.jnytt.se/nyhet/51598/civilpolisen-i-stan-haffar-baltesfuskare-pa-bussen


   
SvaraCitera

Oj, alltså, man borde ju ha det. Det är liksom självklart i en bil, men i en buss.. Andra har ju det ej... Och så vill jag verkligen inte drabbas hårt en varken olycka eller få 1500 spänn i böter. 


   
SvaraCitera

Lina_:

Japp i hela landet, då poliser vet att många struntar i bälten på bussen.
http://www.jnytt.se/nyhet/51598/civilpolisen-i-stan-haffar-baltesfuskare-pa-bussen

Så pass! Då vet man att det blir på med bälte och sedan leta fram kort om kontrollanter går på bussen Glad


   
SvaraCitera

Jag använder nästan aldrig bälte på bussen, och jag åker flera gånger per dag. Mitt svar i omröstningen ovan blev iallafall "ibland", för på vintrarna när det är dåligt väglag sker det många olyckor och då använder jag bältet. Jag vet att det är lika stor chans för olyckor även i det finaste vädret, men vad kan man säga? Jag är väl ung och dum.


   
SvaraCitera
Paseo

Jag fattar inte vrf man inte skulle använda det. Kanske av gammal vana då det bara fanns bälten längst fram i bussen förr.
Jag använder iaf alltid bälte. Finns bälte till alla säten i alla strömstad/tanum bussar mkt mkt bra


   
SvaraCitera

På långfärdsbussar brukar jag ha bälte. Då och då använder jag bälte på de nyare stadsbussarna också. Många stadsbussar här har inte bälte, och det är oftast de äldre bussarna utan bälte som kör de busslinjer som går till mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Några fler åsikter?


   
SvaraCitera

Tycker at det känns konstigt att man måste ha bälte om man sitter ned samtidigt som det är tillåtet att stå upp (vilket känns som en mycket större säkerhetsrisk). Tänker nu på SL-bussar i Sthlm primärt.


   
SvaraCitera